به‌کارگیری سوپرکربن فعال در تولید ماسک‌های تنفسی

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه عمده محصول تولیدی این شرکت سوپر کربن فعال است که جزو ابر جاذب‌ها محسوب می‌شود، گفت: یکی از کاربردهای اصلی آن‌، استفاده در ماسک‌­های تنفسی است.

رویا خسروی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره محصول تولیدی این شرکت گفت: فعالیت اصلی این شرکت تولید جاذب‌های کربنی است و در حال حاضر در مرحله نمونه سازی سوپر کربن فعال هستیم که این سوپر کربن‌ جزو ابرجاذب‌ها به شمار می‌رود. سوپر کربن فعال، کریستال‌های خیلی کوچکی است با ساختاری شبیه گرافیت و از آن جهت دارای اهمیت است که فضاهای خالی خیلی زیادی دارد.

وی درباره محصول این شرکت برای مقابله با ویروس کرونا، گفت: این نوع کربن فعال به علت داشتن حفرات درونی زیاد، اجازه عبور ویروس کرونا را از خود نمی‌دهد و آن را در حفره‌های خود، گیر میاندازد.

خسروی افزود: یکی از کاربردهای این نوع کربن فعال‌، استفاده در ماسک‌های تنفسی است. می‌توان این کربن فعال را در داخل سوپاپ‌ کار گذاشت و این امر باعث می‌شود ویروس در منافذ کربن فعال گیر بیفتد، بنابراین نمی‌تواند وارد دهان یا دستگاه تنفسی و ریه انسان شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: ماسک‌های پارچه‌ای قابلیت غربال کردن ذرات میکرونی را دارند در صورتی که اندازه ویروس، نانو متر است. بنابراین به راحتی از منافذ پارچه عبور کرده و وارد دهان می‌شود.

خسروی خاطرنشان کرد: شرکت ما نمونه آزمایشگاهی این محصول را تولید کرد و در مرحله نمونهسازی آن هستیم. برای اینکه به مرحله تولید انبوه برسد باید پنج مرحله (فاز تحقیقاتی، تولید نمونه آزمایشگاهی، بزرگ کردن مقیاس دستگاه‌ها و تولید نیمه پایلوت محصول) را پشت سربگذارد.

وی با انتقاد از مسئولان درباره حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: متاسفانه صحبت‌های مسئولان بیشتر در حد شعار است و هیچ‌گونه حمایت اصولی از شرکت‌ها نمی‌شود. به عنوان مثال یک صندوق در زمان شیوع کرونا از دانش‌بنیان‌ها خواست که برای مقابله با این ویروس همکاری کنند و در قبال آن صندوق نیز وام و تسهیلاتی با سود 4درصد در اختیار متقاضیان قرار دهد؛ اما متاسفانه چنین نبود. بعد از مراجعه به این صندوق و ارائه تضامین لازم متوجه شدیم که این تسهیلات با سود 11 درصد است که با گفته‌های خودشان مغایرت دارد.

خسروی تأکید کرد: متاسفانه بروکراسی‌های اداری باعث می‌شود که شرکت‌های فعال در این عرصه به فعالیت خود ادامه ندهند؛ بنابراین دولت و مسئولان باید در جهت رفع مشکلات این شرکت‌ها گام بردارند نه اینکه چوب لای چرخ شرکت‌ها قرار دهد.

گفتنی است کربن فعال مادهای کریستالی و غیر گرافیتی است که به علت داشتن حفره‌های درونی زیاد به عنوان جاذب در صنایع مختلفی مانند نفت، گاز تصفیه آب و پساب‌های صنعتی، صنایع دارویی و غذایی و… به کار می رود. کربن‌های فعال از مواد اولیه کربن دار مختلف به روش شیمیایی یا فیزیکی تهیه می‌شوند، بعضی از موادی که برای تولید کربن فعال استفاده می شوند.

کربن‌های فعال در اشکال گرانولی، پودری، اکسترودی و فیبری تهیه می‌شوند. در خواص کربن فعال پارامترهای مختلفی مانند ماده اولیه، روش فعالسازی، نسبت آغشتگی و نوع ماده آغشته کننده، دمای فعالسازی، زمان ماند در دمای نهایی و سرعت افزایش دما دخالت می‌کنند. علاوه بر شرایط تولید کربن، نوع مواد اولیه در خواص کربن فعال تولیدی موثر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066971

وب گردی

وب گردی