کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در مجلس یازدهم رونق می‌گیرند

نماینده منتخب مجلس یازدهم با اشاره به درآمد۹۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان، گفت: ایران بزرگ ترین و منحصر به فردترین زیست بوم فناوری و نوآوی را در منطقه خاورمیانه دارد و اگر بتوانیم از این ظرفیت ها به درستی بهره ببریم، قطعاً می‌توانیم نیازهای کشور را خودمان تأمین کنیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محسن دهنوی منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تذکرات مقام معظم رهبری برای شتاب دادن به شکل گیری دانش بنیان ها در کشور، گفت: ظرفیت دانش بنیان ها در ایران زیاد است و یکی از نمودهای خوب آن در دوران شیوع کرونا بود که همه نیازهای کشور را تولید کردند و هیچ نیازی به واردات نداشتیم. حتی در این دوره سخت توانستیم صادرکننده برخی تولیدات مانند ماسک و ونتیلاتور و کیت های تشخیصی به برخی کشورها شویم.

وی افزود: همین توانمندی ها تعدادی از منتخبان مجلس یازدهم را مجاب کرد که اقدامات موثرتری در این زمینه داشته باشند و با تشکیل فراکسیون دانش بنیان در تلاش هستند تا حرکت رو به جلوی زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور را تسریع کنند.

به گفته دهنوی، یکی از سرمایه های ایران اسلامی وجود جمعیت عظیم جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی است که در صورت به کارگیری صحیح آنها می‌توان اتفاقات بزرگی را برای کشور رقم زد.

وی همچنین تاکید کرد: اقتصاد کشور به شدت وابسته به نفت بوده و امروز که به دلیل شرایط تحریم، فروش نفت دچار نوسانات شدیدی شده است، اثرات مخرب آن نمود پیدا کرده و ضرورت جدایی اقتصاد از نفت را دوچندان کرده است. همان دغدغه‌ای که بارها رهبری بر آن تاکید کرده و راه‌حل آن را در اقتصاد دانش‌بنیان دانسته‌اند.

دهنوی در ادامه بیان کرد: اقتصاد دانش‌بنیان، اقتصادی است که مبتنی بر دانش و خلاقیت بومی جوانان دانشجو و فارغ التحصیل است و رشد بسیار بالای آن طی 10 سال اخیر که از تصویب قانون جامع دانش بنیان می‌گذرد، اثبات کرده است که می‌تواند نقش جدی در معادلات اقتصادی کشور داشته باشد.

این فعال دانش بنیانی در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: به اعتقادی بسیاری از کارشناسان سال 99 را که سال جهش تولید است را می توان به یکی از سال‌های مهم در جهش اقتصادی کشور تبدیل کرد.

وی افزود: در حال حاضر 30 نفر از منتخبان مجلس در کنار هم جمع شدند و در راستای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی است اقدام به ایجاد فراکسیون دانش بنیان کردند. البته این تعداد با آغاز به کار مجلس قطعا بیشتر هم خواهد شد.

تحقق اقتصاد دانش‌بنیان جزو رئوس اصلی مجلس یازدهم

دهنوی ادامه داد: این فراکسیون به دنبال کاهش واردات اقلام اساسی مورد نیاز و جلوگیری از خروج میلیاردها دلار ارز که توان تولید آن در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد، است.

به گفته وی، تقویت توان صادراتی کشور از طریق تولید محصولات فناورانه، رفع موانع تولید و تسهیل فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد هماهنگی بین کمیسیون‌های مرتبط با اقتصاد دانش بنیان در مجلس از جمله صنایع و معادن، انرژی، بهداشت و درمان، اقتصاد، کشاورزی و محیط زیست، عمران و حقوقی جهت پیگیری ایجاد جهش در اقتصاد دانش‌بنیان از جمله مهم ترین اهداف تشکیل این فراکسیون است.

دهنوی ادامه داد: افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در تولید ناخالص ملی، کاهش نرخ بیکاری در بین متخصصین و فارغ التحصیلان جوان، توسعه‌ مراکز نوآوری، فضای کاری مشترک استارتاپ‌ها، شتابدهنده‌ها و کارخانه های نوآوری و ایجاد هماهنگی بین دستگاه های مسئول مانند معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری ، صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت خانه های صمت، نفت، نیرو، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و فناوری ارتباطات و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در قوه قضائیه و همچنین مجلس شورای اسلامی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان هم دیگر برنامه های فرکسیون دانش بنیان مجلس یازدهم است.

دهنوی در ادامه با اشاره به این که 60 منتخب مجلس یازدهم را افراد زیر 40 سال تشکیل می دهند، گفت: بیشتر این افراد را چهره ها و نخبگان علمی تشکیل می دهند که دغدغه رشد علم و فناوری در کشور را دارند. به همین دلیل تلاش می کنیم در قالب این فراکسیون به حرکت زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور سرعت دهیم.

به گفته وی، اصلاح فضای کسب و کار برای تحقق اقتصاد دانش بنیان اهمیت زیادی دارد و از آنجایی که مجالس قبل اقداماتی را برای اقتصاد دانش بنیان انجام داده بودند، ما داده‌های آنان را جمع آوری کردیم و به دنبال آن هستیم که تحقق اقتصاد دانش بنیان جزو رئوس اصلی مجلس و به عبارت بهتر سه اولویت اصلی مجلس یازدهم باشد.

تامین نیازهای کشور با توانمندی دانش بنیان‌ها

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم، ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به 4 هزار و 900 شرکت دانش بنیان داریم. اقتصاد دانش بنیان می‌تواند نقش مهمی در جهش تولید و افزایش رفاه جامعه ایفا کند.

وی با اشاره به درآمد۹۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان، گفت: ایران بزرگ ترین و منحصر به فردترین زیست بوم فناوری و نوآوی را در منطقه خاورمیانه دارد و اگر بتوانیم از این ظرفیت ها به درستی بهره ببریم، قطعاً می‌توانیم نیازهای کشور را خودمان تأمین کنیم.

وی درباره نقش مجلس در تحقق اقتصاد دانش بنیان، بیان کرد: یک سری از کسب و کارهای دانش بنیان نیاز به حمایت‌های ویژه دارند و مجلس شورای اسلامی باید در قالب تصویب و یا اصلاح قوانین، حمایت‌هایی را از کسب و کارهای دانش بنیان در دستور کار خود قرار دهد.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر برای یک کار تولیدی در صنایع نوین باید ۲۷ مجوز اخذ شود که حداقل سه سال طول می‌کشد که ما باید اقداماتی انجام دهیم که در فرآیند اعطای مجوز به شرکت‌های دانش بنیان تسریع شود.

دهنوی همچنین گفت: یکی از اولویت های ما در این فراکسیون توجه به سلامت، کشاورزی و حمل و نقل هوشمند است. زیرا این سه موضوع در اقتصاد پساکرونا از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهند بود.

وی از همه منتخبان مجلس یازدهم شورای اسلامی از هر طیف و گروه فکری و نخبگان دعوت کرد تا در پیشبرد اهداف این فراکسیون مشارکت کنند و به این جمع دغدغه مند برای توسعه اقتصاد دانش بنیان بپیوندند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066993

وب گردی

وب گردی