دانشگاه برای حفظ جایگاه خود چاره‌ای جز مسئله‌محوری ندارد/ واحدهای دانشگاه آزاد به موتور محرک اقتصاد شهری تبدیل می‌شوند

اثرگذاری دانشگاه در جامعه و مفید واقع شدن این نهاد در کیفیت زندگی مردم رمز مانایی و ارتقای جایگاه دانشگاه در جامعه است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حل نیازهای جامعه، اثرگذاری و قرار گرفتن در بطن چالش‌های منطقه‌ای از جمله ویژگی‌های سازمان‌های حل مسئله و دانشگاه‌های مسئله‌محور است. بی شک با اندکی واقع‌بینی پرچم‌دار تمامی جوامع مترقی و پیشرفته امروزی بدنه نخبگانی و دانشگاه‌هاست. فعال کردن ظرفیت‌های نخبگانی هر جامعه‌ای ضمن اینکه منجر به اصلاح روندها و فرهنگ‌سازی عمیق می‌شود بلکه تعقل و منطق جمعی را بر مدیریت حاکم می‌سازد.

تمرکز صرف دانشگاه به آموزش و چشم‌پوشی از چالش‌های منطقه، هم هزینه‌هایی برای جامعه به بار آورده و البته خود دانشگاه هم خسارت‌هایی از رویکرد دیده است. این تمرکزگرایی صرف به‌خصوص در سال‌های گذشته، جامعه را از رویش تصمیم‌گیری و اقدامات علمی محروم کرده است، هرچند که این مقوله امری دوسویه است. از طرفی موجب شده تا دانشگاه نتواند محتوای علمی را با نیازهای روز به‌روزرسانی کند و آموزش‌ها را در راستای نیازها قرار بدهد و اغلب شاهد ارائه همان محتوای سال‌ها پیش هستیم.

باید قبول کرد که دانش‌آموخته کردن دانشجویان با همان سبک و محتوای 30 سال پیش بدون درنظر گرفتن نیازهای منطقه و چالش‌های جامعه دردی از مشکلات امروز کشور و اشتغال جوانان حل نخواهد کرد و دانشگاه‌ها عملاً کما فی‌السابق به‌عنوان متصدی آموزش‌های کلاسیک خواهند ماند. به‌نظر می‌رسد هم‌سو کردن گرایش‌های آموزشی و مهارت‌محوری در راستای ظرفیت‌ها و نیازهای منطقه نسخه‌ای است که می‌توان در مسئله‌محوری دانشگاه‌ها به‌کار برد.

امروزه تجربه دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم در دنیا این واقعیت را آشکار می‌کند که توسعه بدون حضور دانشگاه میسر نخواهد شد. پتانسیل‌های قشر جوان و فرهیخته و درک واقعی از نیازها بایسته‌هایی است که نقشه پیشرفت جوامع را شفاف‌تر می‌کند. باوجود همه این تفاسیر این دانشگاه‌ها هستند که باید بسترهای مسئله‌محوری و جامعه‌محوری را دستور کار قرار بدهند و عوامل تحولی را با عوامل ساختارهای ناکارآمد جایگزین سازند. البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که حیات و تداوم جایگاه فعلی دانشگاه نیز در گرو همین تحول است، رویکردهای فرسوده و آموزش محوری صرف می‌تواند نقطه پایانی برای منزلت و اثرگذاری دانشگاه در جامعه باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از زیرنظام‌های آموزش عالی ایران با ضریب اثرگذاری بالا و گستردگی کم‌نظیر در سراسر کشور الگوی تمام کمالی برای آغاز تحول در آموزش عالی ایران است. این دانشگاه تحولات بسیاری در یک سال اخیر به خود دیده که طرح «پایش آزاد» در حوزه پژوهش اثرگذار، «سراهای نوآوری» در حوزه فناوری و «مدارس عالی مهارتی» در حوزه آموزش‌های کاربردی از جمله مهم‌ترین این تحولات است. فصل جدید فعالیت‌های دانشگاه آزاد بر روی اثرگذاری مثبت در اقتصاد منطقه‌ای و شکوفایی شهری بنیان شده و کلیه طرح‌ها و برنامه در راستای تحقق این اهداف قرار گرفته‌اند.

دکتر طهرانچی: دانشگاه باید به رسالت اصلی خود برگردد

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه شورای اداری واحدهای دانشگاه آزاد استان مازندران که آذر ماه سال گذشته برگزار شد، گفت: دانشگاه‌ها تا چه حدی به مشکلات و مسائل جامعه ورود کرده‌اند؟ اکنون دانشگاه مدرک را اعطا می‌کند، ولی مهارت نه، دانشگاه‌ها رشته‌ها را برحسب نیازهای مردم و جامعه تغییر نداده‌اند و این موضوع موجب کلافه شدن مردم از دانشگاه شده است. واحدهای دانشگاهی استان مازندران با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی این استان به ارتقای سطح اقتصادی جامعه از طریق صنعت گردشگری ورود کنند.

وی افزود: دانشگاه باید به رسالت اصلی خویش بازگردد و به فکر اشتغال جوانان و چالش‌های اصلی منطقه باشد و به‌عنوان موتور توسعه شهری شناخته شود. دانشگاه اگر از مردم و برای باشد، مردم نیز هوای دانشگاه را خواهند داشت.

پس از اظهارات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه شورای واحدهای دانشگاهی استان مازندران، مصوب شد رشته‌های واحد چالوس پیرامون صنعت گردشگری تعریف شود. این همان اقدامی است که دانشگاه خود را در معرض حل و شناسایی چالش‌های جامعه قرار می‌دهد و با ارائه پاسخ علمی و روش‌های منطقی به چالش‌ها موجب شکوفایی و ترمیم اقتصاد و اشتغال منطقه می‌شود. اثرگذاری دانشگاه در جامعه و مفید واقع شدن این نهاد در کیفیت زندگی مردم رمز مانایی و ارتقای جایگاه دانشگاه در جامعه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067040

وب گردی

وب گردی