تست داروی نانوکمپوزیت ژنتیکی ایرانی برای بیماران کرونایی

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از تولید داروی نانوکمپوزیت ژنتیکی ایرانی برای کووید۱۹ در کشور خبر داد و گفت: تمام مراحل تست برای تولید این دارو نهایی شده و تنها منتظر اخذ مجوز هستیم که این هفته روی انسان نیز تست بالینی را انجام دهیم.

مهدی خزاعی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولید تکنولوژی پروتین‌های نوترکیب و کیت‌های ژنتیکی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر هم به 100 مرکز تحقیقاتی دانشگاه کشور محصولات خود را ارائه می‌دهد و مقالات زیادی هم در مجلات داخلی و خارجی منتشر کرده است.

وی از تولید داروی نانوکمپوزیت ژنتیکی ایرانی برای کووید۱۹ در کشور خبر داد و گفت: مراحل تولید این دارو را از 20 اسفند شروع کردیم تا جایی که حدود 90 درصد مجوزهای تاییدیه را دریافت کردیم و منتظر بقیه مجوزها برای انجام تست بالینی روی انسان هستیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه داروی نانوکمپوزیت ژنتیکی بسیار تخصصی و به صورت ژنتیکی عمل می‌کند، اظهار کرد: این دارو پس از ورود به بدن بیمار در ساعات اولیه عملکرد خود را شروع می‌کند و به صورت یک سرکوب آنی و عقیم‌سازی ویروس عمل می‌کند. این دارو بر اساس ایمنی سلول طراحی شده است و تفاوت این دارو با واکسن این است که واکسن قبل از درگیری شخص با بیماری ایمنی ایجاد می‌کند در حالیکه این دارو را در هر زمان می‌شود استفاده کرد؛ همچنین از ایرادهای دیگری که واکسن دارد برای همه طیفی نمی‌توان استفاده کرد و حتما باید قبل از اپیدمیک شدن یک بیماری از آن استفاده کرد، که در مورد این دارو این مسئله منتفی است.

وی تصریح کرد: از مسیری که ویروس وارد سلول می‌شود این ترکیب وارد سلول شده و در آنجا پوشش را از دست می‌دهد، یک اسکن آنی برای سلول انجام می‌دهد، با مشاهده ژنوم ویروس آن را رصد، به آن حمله می‌کند و از طریق ایمنی سلول ژنوم ویروس تخریب می‌شود. پس از تخریب ویروس دیگر امکانی برای بازسازی و استفاده از موتور پروتیئن سازی بدن برای ویروس وجود ندارد.

خزاعی اظهار کرد: داروی نانوکمپوزیت ژنتیکی (داروی کورنا) دارای ساختاری از کمپلکس‌های طبیعی و تخریب‌پذیر است که در طبیعت یافت می‌شوند.

وی به مزیت این دارو نسبت به سایر دارو و واکسن‌ها اشاره کرد و افزود: اگر به داروهای خارجی نگاه کنید مثل تامی­فلو که یک داروی ضد ویروس است زمانی که وارد خون می‌شود وارد سلول‌های شده و با ویروس کرونا و یا آنفولانزا درگیری ژنتیکی پیدا می‌کند و با اثر روی RNA پلی مراز سبب توقف تکثیر ویروس می‌گردد. توقف تکثیر به صورت اختصاصی نیست و می‌تواند عوارض خطرناکی برای مصرف کننده داشته باشد. همچنین زمان استفاده از این دست داروها محدود و 1 الی 2 روز ابتدای عفونت است.

وی تصریح کرد: واکسن زمانی کاربرد دارد که قبل از ایجاد بیماری استفاده شود؛ یعنی ایمنی را ایجاد کند. محدودیت دارد و برای تمام افراد قابل استفاده نیست و مضاعف بر اینکه تولید واکسن بسته به تیپ ویروس متفاوت است و نمی‌توان واکسنی که با تیپ ویروس در فرانسه تولید شده را در ایران استفاده کرد و انتظار 100 درصد اثر بخشی داشت.

خزاعی تأکید کرد: دارویی که ما تولید کردیم دارویی است که در هر زمانی می‌توانید آنرا به بالین برسانید. اگر به فردی که بیماری ندارد واکسن اسپری شود، باعث می‌شود که به مدت 8 روز بدن شخص ایمن شود. این واکسن به دلیل نداشتن مواد خطرناک در سه کلاس طراحی شده، تخریب‌پذیر و بدون عوارض جانبی است و باعث می‌شود زمانی که فرد مصرف می‌کند بدن مقاوم و ایمن شود. همچنین در زمان استفاده برای هر شخصی بسته به شدت آلودگی غلظت ماده موثره متفاوت خواهد بود؛ به عنوان مثال برای افرادی که دارای آلودگی اولیه و ثانویه هستند کلاس A و برای افرادی که سیویر و خطرناک است کلاسB استفاده می‌شود.

خزاعی افزود: این دارویی است که طراحی آن 5 تا 6 ماه طول کشید و با توجه به سوابقی که از آنفلولانزا داشتیم همه جوانب پزشکی و سلامت افراد و ریسک‌ها در نظر گرفته شده و از ترکیبات مجاز دارای اخلاق با تاییدیه FDA و از موادی که در داخل بدن تخریب پذیری دارند و هیچ مشکلی برای سلامت ایجاد نمی‌کند در ساخت این دارو استفاده شده است.

خزاعی با اشاره به تسهیلات دریافتی از صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و افزود: ما به منظور تولید دارو مبلغ 300 میلیون تومان از این صندوق تسهیلات دریافت کردیم.

وی خاطرنشان کرد: تمام مراحل تست برای تولید این دارو نهایی شده و تنها منتظر اخذ مجوز هستیم که این هفته روی انسان نیز تست بالینی را انجام دهیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برای ایجاد رقابت و انگیزه در بین شرکت‌های دانش‌بنیان چه باید کرد، گفت: به نظر بنده دولت در این میان کاسب‌کار است و این خوب نیست. مثلا شرکتی، دارویی تولید کرده در واقع با احتمال 99درصد صحت عمل دارو را تضمین می‌کند؛ چون ما قبلا سابقه فعالیت در بیماری آنفولانزا را داشتیم از آنجا که مشخصات فیزیولوژی و اپیدمی آنفولانزا و کرونا شبیه هم است و این موضوع را تعمیم دادیم که در کرونا هم جواب خوبی خواهیم گرفت. وقتی وام می‌گیرم این وام را جهت تولید مصرف تجاری استفاده نمی‌کنیم بلکه برای تولید دارو و تزریق به بدن استفاده می کنیم؛ متاسفانه با این روش حمایتی هم اکنون ما با مشکل نقدینگی مواجه هستیم. ما برای دریافت این تسهیلات چندین چک و سفته در اختیار صندوق قرار دادیم تا تسهیلاتی را دریافت کنیم. در حالیکه در کشورهای خارجی برای حمایت از شرکت‌های تولیدی و محققان از این ترفندها استفاده نمی‌کنند بلکه تسهیلات رایگان در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهند.

وی تأکید کرد: امروز در دنیا برخی دولت‌ها هزینه‌های گزافی را برای دانشمندان و دانشگاهیانشان صرف می‌کنند تا صرف تولید داروی کرونا کنند و حتی هزینه‌ای نیز از آن‌ها پس گرفته نمی‌شود، چون تولید دارو یک کار علمی است و دولت‌ها باید از آن حمایت کنند. انتظار ما این است که نگاه‌ها در کشور به این مسئله تغییر کند تا شاهد بالندگی بیشتر صنعت دارو در کشور باشیم.

خزاعی در ادامه از دولت خواست تا شرکت‌های تولیدکننده داروی مقابله با ویروس کرونا را مورد حمایت بیشتری قرار دهد و گفت: انتظار ما این است که نگاه‌ها به شرکت ما که کار درمانی می‌کند و در مرحله تست بالینی دارو هستیم با شرکتی که به طور مثال در زمینه تولید ماسک و مواد ضدعفونی و ... فعالیت می‌کند، متفاوت باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اول باید به فکر نشاط و پویایی شرکت‌ها بود تا شرکت‌های دانش‌بنیان را به پویایی رساند. باید نشاط کار، تولید و امید به آنها در این شرکت‌ها را افزایش داد. در کشوری که نرخ دلار با قیمت‌ها متفاوت ارائه می‌شود آیا می‌شود انتظار داشت که در بین این شرکت‌ها نشاط و پویایی ایجاد کرد. الان محققان برای واردات مواد اولیه نه تنها از دولت برای تامین ارز بلکه با تعرفه‌ های متغیر و بروکراسی گمرکات نیز روبرو هستند. همچنین نبود پول پژوهشی کافی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نیز مزید بر علت شده و منجر به نسیه فروشی در حدود 6 ماه نیز شده که این برگشت سرمایه‌ خود معضل دیگری برای این شرکت‌ها است. دولت باید همخوانی و یکنواختی در اقتصاد کشور ایجاد کند؛ اگر یکدست نباشد هیچ دورنگاهی و امید به آینده برای تولید کننده نباشد در وضعیتی قرار خواهیم گرفت که الان در آن هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067094

وب گردی

وب گردی