اقدام منسجم در مقابله با کرونا، مشروعیت و کارآمدی حاکمیت را بالا برد/ نقش اتحادیه اروپا در بین کشورهای غربی تضعیف می‌شود

رئیس مرکز فرهنگی و دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دوران پساکرونا اولویت منافع ملی کشورهای غربی به‌خصوص اروپا به منافع جمعی ارجحیت پیدا می‌کند و پیش‌بینی می‌شود نقش اتحادیه اروپا نیز در بین کشورها تضعیف شود.

اکبر اشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تأثیر شیوع جهانی ویروس کرونا در روابط سیاسی و بین‌المللی اظهار کرد: با نگاهی به روندهای به‌وجود آمده در بحران کرونا و نوع مواجهه دولت‌ها با این بحران، شاهد شرایط بسیار خاصی در دوران پساکرونا خواهیم بود.

وی افزود: عدم کمک و حمایت جدی اتحادیه اروپا از ایتالیا و نوع برخورد ایالات متحده با بحران کرونا تئوری جهانی شدن و کم‌رنگ شدن نقش دولت‌ها را در سیاست‌گذاری جهانی تضعیف می‌کند. در دوران پساکرونا این نقش دولت‌هاست که پررنگ و مناسبات آنها جدی جلوه خواهد کرد.

رئیس مرکز فرهنگی و دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تقویت و احیای ملی‌گرایی در دوران پساکرونا بیان کرد: اکنون نشانه‌هایی در دست داریم که می‌توان از تقویت ملی‌گرایی در غربِ پساکرونا خبر داد. دزدی‌هایی که از کمک‌های بشردوستانه کشورها دیده شده، بٌعدی از ملی‌گرایی را به تصویر کشید.

اشرفی عنوان کرد: در دوران پساکرونا اولویت منافع ملی کشورهای غربی به‌خصوص اورپا به منافع جمعی ارجحیت پیدا می‌کند و پیش‌بینی می‌شود نقش اتحادیه اروپا نیز در بین کشورها تضعیف شود. در نظرسنجی‌ها بیش از 50 درصد افکار عمومی ایتالیا طرفدار جدایی این کشور از اتحادیه هستند و این خود به تنهایی می‌تواند زنگ خطری برای اتحادیه اروپا باشد.

وی ادامه داد: در ایالات متحده نیز بحث جدایی کالیفرنیا جدی شده و تئوری جهانی شدن در آن کشور نیز کاملاً زیر سوال رفته است. در روزهای گذشته جراید و مطبوعات آمریکا گزارش‌ها و اخبار متعددی از اینکه وقت جدایی فرا رسیده منتشر کرده‌اند که بسیار قابل تأمل است. با چنین روندی باید منتظر تضعیف جایگاه سازمان ملل متحد نیز باشیم.

رئیس مرکز فرهنگی و دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه روند حاضر، تئوری جهانی شدن را از محافل دانشگاهی نیز حذف می‌کند، تصریح کرد: به‌لحاظ نظریه روابط بین‌الملل بحث واقع‌گرایی در دوران پساکرونا احیا می‌شود. به این معنی که هر کشوری صرفاً به فکر خودش باشد و در چنین شرایطی فقط قدرت و نفوذ کشورها تعیین‌کننده خواهد بود و نظم موجود از بین می‌رود.

اشرفی مواجهه با بحران ویروس کرونا را عاملی برای محک خوردن اعتبار داخلی و خارجی کشورها دانست و گفت: به‌نوعی می‌توان اذعان کرد که مقابله و مواجهه با بحران کرونا مشروعیت و آینده کشورها را در پساکرونا رقم زد.

وی درباره مواجهه ایران با بحران کرونا نیز بیان کرد: گرچه دولت در ابتدای امر سردرگم بود ولی با ورود نهادهای مختلف و نیروهای مردمی و جهادی این بحران به‌خوبی مدیریت شد. ایام بحران شیوع ویروس به دوران دفاع مقدس نیز شباهت دارد. همه گروه‌ها کنار یکدیگر آمدند و کشور توانست با یک اقدام همه جانبه، ظرفیت‌ها را به میدان بیاورد.

رئیس مرکز فرهنگی و دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اقدام منسجم در مقابله با کرونا، مشروعیت و کارآمدی حاکمیت را بالا برد. هرچقدر که ارتباط نظام و ملت افزایش پیدا کند، کارآمدی نیز به دنبال آن افزوده می‌شود که نتیجه آن مشروعیت نظام است. دولتی که در داخل ارتباطش را با حاکمیت و ملت تنگاتنگ کند، روابط بین‌الملل آن نیز ارتقا پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067105

وب گردی

وب گردی