روزه‌داری خطر ابتلا به کرونا را افزایش نمی‌دهد/ لزوم استفاده از میوه و سبزیجات برای روزه‌داران

پزشک معتمد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) معتقد است روزه‌داری خطر ابتلا به بیماری کووید 19 را افزایش نخواهد داد.

جمشید عیسی زاده پزشک معتمد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تاثیرات روزه داری روی سیستم ایمنی بدن و احتمال افزایش خطر ابتلا به ویروس کرونا گفت: مطالعات اولیه درباره تاثیرگذاری ویروس کرونا بر بدن نشان می‌داد که این ویروس در محیطی که دارای قند و گلوکز زیاد باشد، فعالیت بیشتری خواهد داشت و سلول‌های بدن را به صورت بهتری مورد حمله قرار می‌دهد.

وی افزود: با توجه به این که روزه داری موجب کاهش گلوکز خون و تجزیه قندهای ذخیره شده در کبد می‌شود، فعالیت ویروس کرونا نیز مختل خواهد شد و تاثیرگذاری آن کاهش پیدا خواهد کرد. دانشمندان در مطالعات اخیر خود نیز این موضوع را به نحوه دیگری اثبات کردند.

عیسی زاده ادامه داد: سپرهای ایمنی تاج گونه ویروس کرونا دارای ساختار گلیکانی و قندی است به همین دلیل، این ساختار باعث می‌شود که ویروس کرونا، به راحتی به گیرنده‌های سلول‌های بدن انسان متصل شود؛ لذا به دلیل کاهش گلوکز و قندهای بدن در زمان روزه داری، احتمال اتصال این سپرهای ایمنی به سلول‌های بدن کاهش پیدا خواهد کرد. با این تفاسیر، روزه داری احتمال ابتلا به بیماری کووید 19 را افزایش نخواهد داد.

پزشک معتمد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) گفت: البته موضوع روزه داری در تمامی افراد یکسان نیست؛ افراد مختلفی در حال حاضر مبتلا به این بیماری هستند و یا بیماری‌های زمینه ای دارند، با توجه به این مسئله، افراد باید درباره نحوه روزه‌داری‌ و میزان تاثیرگذاری آن روی بدن با پزشک متخصص مشورت کنند.

وی درباره راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: سیستم دفاعی بدن انسان به فعالیت سلول‌های دفاعی مانند لنفوسیت ها، سلول‌‌های تولید کننده آنتی بادی و سلول‌های متهاجم مانند ماکروفاژها وابسته است. فعالیت هرچه بهتر سلول‌های دفاعی بدن به میزان املاح و ویتامین‌ها دارد به همین دلیل استفاده از منابع غذایی که دارای ویتامین های DوC هستند، در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار است.

عیسی زاده اضافه کرد: نقش اصلی ویتامین C در بدن، احیا، بازسازی و فعالیت‌های شیمایی سلول‌ها است؛ در موارد ابتلا به کووید 19 نیز بازسازی و احیای سلول از اهمیت زیادی برخوردار است و لذا استفاده از این ویتامین می تواند بسیار اثر گذار باشد. فعالیت سلول‌های ماکروفاژ و بیگانه خوار نیز به میزان مصرف ویتامین D بستگی دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به لزوم تامین آب بدن در فاصله زمانی افطار تا سحر خاطرنشان کرد: افراد باید در این فاصله زمانی، از مواد غذایی استفاده کنند که میزان آب بالایی دارند؛ استفاده از چای و یا مواد غذایی پرنمک، موجب افزایش میزان ادرار و در نتیجه کمبود آب بدن خواهد شد. لذا اگر افراد روزه سبزیجات و میوه جات را در برنامه غذایی خود قرار دهند، با کمبود مایعات مواجه نخواهند شد. استفاده از خرما نیز می تواند به عنوان یکی از منابع غنی املاح، در برنامه غذایی روزه داران قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067106

وب گردی

وب گردی