نسخه‌پیچی‌های ترامپ که جان آمریکایی‌ها را تهدید می‌کند

عالی‌رتبه‌ترین دانشمندان و کارشناسان علوم در آمریکا اظهارنظرهای غیرمتخصصانه رئیس جمهور این کشور در حوزه علوم مختلف را بلای جان مردم می‌دانند و درباره آن هشدار داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌‌الملل ایسکانیوز، حرفهایی که ترامپ می‌زند و کارهایی که می‌کند معمولاً با جریانات علمی در تناقض است. ایده تزریق مواد ضدعفونی‌‌کننده به مردم را باید تازه‌ترین مورد آنها دانست.

پایگاه خبری لبنانی «ال‌بی‌سی نیوز» در مطلبی به مواردی از سخنان "کارشناسی" ترامپ درباره مسائل مختلف پرداخت و نظرات کارشناسان را در این خصوص منعکس کرد.

در سال ۲۰۱۷ وقتی یک خورشیدگرفتگی نادر رخ داد، ستاره‌شناسان و چشم‌پزشکان مرتب هشدار می‌دادند که هنگام این رخداد بدون لوازم حفاظتی، مستقیم به خورشید خیره نشوید. اما تصاویری که از ترامپ منتشر شد او را در حال زل زدن به خورشید نشان می‌داد تا این که بلاخره کوتاه آمد و عینک محافظ به چشم زد.

ده‌ها سال است که دانشمندان، با استناد به داده‌ها و علوم فیزیک و شیمی، تغییرات آب‌وهوایی را مسئله مهمی می‌دانند، در حالی که ترامپ به طور مرتب تا همین اواخر این مسئله را فریب می‌دانست. او مدعی است که صدای توربین‌های بادی که آسیاب بادی می‌نامد، سرطان‌زاست که این ادعا هم دقیق نیست. ترامپ می‌گوید ورزش انرژی بدن را تحلیل می‌برد در حالی که دکترها می‌گویند ورزش برای سلامتی ضروری است.

ترامپ سال گذشته برای اثبات ادعای توئیتری خود درباره این که آلاباما را توفان «دوریان» تهدید می‌کند یک نقشه آب‌وهوایی رسمی را که دستکاری شده بود و جاهای مورد نظر او را در خطر نشان می‌داد، به همه نشان داد. در پی این اقدام، هواشناسان سرویس ملی هواشناسی آلاباما مجبور شدند برای رفع نگرانی ساکنان توئیت‌هایی را منتشر کنند که این اقدام، به توبیخ آنها منجر شد.

در جدیدترین اظهارنظر، روز پنجشنبه ترامپ ایده تزریق مواد ضدعفونی‌‌کننده برای مقابله با همه‌گیری کرونا را مطرح کرد. اقدامی که کارشناسان پزشکی آن را خطرناک توصیف کرده‌اند. ترامپ در همین سخنان، استفاده از اشعه ماوراءبنفش برای پیشگیری از بیماری کرونا را برخلاف دانسته‌های علمی، توصیه کرده بود.

«جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دولت «باراک اوباما» و نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور به سخنان جنجالی ترامپ درباره استفاده از مواد ضد عفونی‌کننده واکنش نشان داد. بایدن در پیامی توئیتری خطاب به مردم این کشور نوشت: «نمی‌توانم باور کنم باید این را بگویم که لطفا مواد سفیدکننده ننوشید».

به دنبال انتقاداتی که بعد از این ادعا مطرح شد، دونالد ترامپ گفت که شوخی کرده و از موضع خود عقب کشید. در حالی که در توئیت او نشانی از شوخی نبود.

بایدن بار دیگر در واکنش به این اظهارنظر، خطاب به ترامپ در توئیتر نوشت: «آقای رئیس‌جمهور! سلامت مردم آمریکا، موضوعی برای شوخی کردن نیست».

اظهارات بایدن خطاب به ترامپ در حالی مطرح شده که شمار فوتی‌ها و مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا همچنان رو به گسترش است. طبق جدیدترین آمار و ارقام دانشگاه «جانز هاپکینز» ظرف شبانه‌روز گذشته با افزایش حدود یک هزار نفر، مجموع قربانیان ویروس کرونا در ایالات متحده به ۵۱ هزار و ۱۷ نفر رسید.

آمار و ارقام منتشر شده حاکی از آن است که مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا به ۸۹۰ هزار و ۵۲۵ نفر رسیده و آنطور که آمار نشان می‌دهد، ایالت نیویورک همچنان با ۲۷۷ هزار و ۴۴۵ مورد ابتلا و ۲۱ هزار و ۲۹۱ مورد فوتی، کانون بیماری همه‌گیر کرونا در آمریکا محسوب می‌شود.

روز جمعه با گذشتن آمار تلفات آمریکا از مرز ۵۰ هزار نفر، سازمان غذا و دارویی این کشور درباره خطرات استفاده از داروی مالاریا که ترامپ همواره برای درمان بیماران کرونایی تبلیغ کرده، هشدار داد.

وقتی از «ام گرنجر مورگان» استاد مهندسی و سیاست دانشگاه «کارنگی ملون»، یکی از معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا، که مشاور دولتهای دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا هم بوده، سوال شد چه نمره‌‌ای در حوزه علوم به ترامپ می‌دهد، فوراً او را مردود کرد.

«استیون چو» فیزیکدان دارنده جایزه نوبل که در دوره اوباما وزیر انرژی بود هم در همین خصوص گفت: وقتی ترامپ شروع به گفتن این چیزها (تزریق مواد ضدعفونی‌کننده) می‌کند، قطعا برای عموم خطرناک است. مردم شاید واقعاً این کار را بکنند. این علم نیست. چیز دیگری است.

چو که از اعضای ارشد انجمن پیشبرد علوم آمریکاست، افزود: قطعاً رئیس‌جمهور ما به نظرات خودش خیلی مطمئن است. در حالی که دانشمندان همیشه عقاید خود را آزمایش می‌کنند. این بخشی از تاروپود علم است.

«سودیپ پاریک» بیوشیمیست و رئیس اجرایی انجمن پیشبرد علوم آمریکا هم گفت به نظر می‌رسد ترامپ علم، داروشناسی و آزمایشهای کنترل‌شده را با شایعه و حکایت هم‌تراز می‌داند. وی تاکید کرد آمیختن این دو مورد هنگام صحبت با مردم «وحشتناک» است و باعث گیجی و آشفتگی آنها می‌شود.

«جو دیر» سخنگوی کاخ سفید اما در دفاع از ترامپ مدعی شد: هر چیزی که مبنی بر این است که رئیس‌جمهور در دوران خدمت داده‌های علمی یا کار مهم دانشمندان را زیر سوال می‌برد، کاملاً نادرست است.

پروفسور مورگان در ادامه صحبتهای خود گفت روسای دو حزب اغلب سیاست را مهمتر از علم می‌دانند، ترامپ هم مستثنا نیست اما این دولت مرتباً با علم و دکترها در مغایرت قرار می‌گیرد. او گفت: بیانیه‌های روزانه (دولتی) را می‌بینیم که با واقعیت مغایر است و علم چیزی جز واقعیت فیزیکی نیست. علم اهمیت دارد.

پروفسور مورگان و چو هر دو تاکید کردند که اظهارات ترامپ درباره اشعه ماورا بنفش و داروی ضدعفونی می‌تواند به کسانی که به حرفهای دکترها توجهی ندارند، آسیب وارد کند. آنها به موردی در آریزونا اشاره کردند که یک زوج با توجه به حرفهای ترامپ درباره داروی مالاریا، از مواد شیمیایی مرتبط به آن استفاده کردند و یک نفر از آنها جان خود را از دست داد. به دلیل گزارشهایی درباره عوارض و مرگ‌های ناشی از استفاده از داروی ملاریا، سازمان غذا و داروی آمریکا روز جمعه هشدار صادر کرد.

«گرتچن گلدمن» مدیر تحقیقات مرکز علوم و دموکراسی اتحادیه دانشمندان نگران گفت اقدامات ترامپ و دولتش «علم را نادیده گرفته، سانسور و دستکاری کرده است». او گفت در این دولت بی‌توجهی و بی‌احترامی زیادی به علم دیده می‌شود.

گروه وکلات وی، ۱۳۰ «حمله به علم» را که در دولت ترامپ انجام شده فهرست کردند. گلدمن در مجله «پلاس وان» نتایج یک بررسی را منتشر کرد که ۳ هزار و ۷۰۰ دانشمند فدرال در آن شرکت کرده بودند. نیمی از آنها گفتند که منافع سیاسی مانع تصمیمات علمی سازمانهای آنها می‌شود. یکی از هر پنج نفر مداخله سیاسی یا نوعی سانسور را از طرف منصوبان سیاسی در سازمان خود یا در کاخ سفید گزارش دادند.

گلدمن گفت این تحقیق که در سال ۲۰۱۸ و قبل از همه‌گیری کرونا انجام شد، نشان داد دانشمندان بسیاری مداخله کاخ سفید را در مراکز کنترل و پیشگیری بیماری تایید می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067166

وب گردی

وب گردی