رژیم مدیترانه‌ای خطر اختلال شناختی را کاهش می‌دهد

یافته‌های محققان نشان داد که پیروی از رژیم مدیترانه‌ای ممکن است به کاهش خطر اختلال شناختی و کندی سرعت آن در سطح جمعیت کمک کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان در مطالعه‌ای جدید بار دیگر رژیم غذایی مدیترانه‌ای را با فواید شناختی مرتبط کرده اند. این مطالعه بین پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای و کاهش اختلال شناختی ارتباط برقرار کرده است.

این تحقیق، که در مجله « Alzheimer’s and Dementia» منتشر شده نشان می دهد در سطح جمعیتی، پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند خطر اختلال شناختی را کاهش دهد.

این تحقیقات به ویژه با سیاست‌های بهداشتی مرتبط است که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به انواع زوال عقل، مانند بیماری آلزایمر کمک کند.

دمانس و آلزایمر

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، زوال عقل یک اصطلاح کلی است که به کاهش شناختی قابل توجه اشاره دارد. بیماری های مختلف می تواند باعث زوال عقل شود که شایع ترین نوع آن بیماری آلزایمر است.

در حالی که برخی از سطح کاهش شناختی با افزایش سن متداول است؛ اما کاهش چشمگیر شناختی (همانطور که در افراد مبتلا به زوال عقل رخ می دهد) روند عادی از پیری نیست.

طبق اعلام موسسه ملی پیری، بیماری آلزایمر نوعی زوال عقل عصبی است. این اتفاق با ایجاد رسوبات غیر طبیعی پروتئین‌ها در مغز فرد به وجود آمده و باعث قطع ارتباط سلول های عصبی و از بین رفتن آن ها می شود.

فرد مبتلا به آلزایمر خفیف ممکن است از دست دادن حافظه و تغییر در شخصیت یا رفتار را تجربه کند. با پیشرفت این بیماری، آنها ممکن است در جابجایی دچار مشکل و سردرگمی قابل توجهی شوند( به عنوان مثال عدم توانایی در شناخت اعضای خانواده یا دوستان نزدیک.)

آلزایمر شدید برقراری ارتباط را سخت و فرد را کاملاً وابسته به افراد دیگر برای مراقبت از خود می کند.در حال حاضر هیچ درمانی در مورد آلزایمر وجود ندارد. در نتیجه، مداخلات که می توانند تأخیر شناختی را به تأخیر انداخته یا کند کنند برای کاهش شدت بیماری آلزایمر در جمعیت بسیار ارزشمند است.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

نویسندگان این مطالعه جدید می خواستند نقش احتمالی رژیم غذایی در مبارزه با زوال عقل در یک جمعیت را کشف کنند.

طبق مقاله ای که در سال 2017 در مجله Nutrition Today منتشر شد؛ رژیم غذایی مدیترانه ای دارای انواع مزایای سلامتی از جمله کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سرطان پستان و روده، بیماری التهابی روده و بیماری های عصبی است.

برای انجام تحقیق، نویسندگان داده هایی را از دو مطالعه بزرگ تهیه کردند که به بررسی رابطه مکمل های غذایی و تباهی لکه زرد وابسته به سن (شرایطی که روی بینایی تأثیر می گذارد) پرداختند.

برای این دو مطالعه، دانشمندان تقریباً 9000 شرکت کننده داشتند. دانشمندان عملکرد شناختی شرکت کنندگان را در مطالعه اول بین سالهای 2000 تا 2004 ارزیابی کردند. نویسندگان از آزمونهای استاندارد برای تعیین عملکرد شناختی و پرسشنامه استفاده کردند.

کاهش خطر اختلال شناختی

نویسندگان دریافتند که رعایت دقیق تر رژیم غذایی مدیترانه ای منجر به کاهش خطر اختلال شناختی و در نتیجه عددی بالاتر در نمرات عملکرد شناختی می شود. نویسندگان دریافتند که مصرف ماهی به ویژه با کاهش خطر نقص شناختی و همچنین کاهش آگاهی عمومی همراه است.

تفاوت در شناخت نسبتاً اندک بود، به این معنی که در سطح فردی، بعید به نظر می رسد که قابل توجه باشند. با این حال، نتایج می تواند تفاوت بیشتری در سطح جمعیت ایجاد کند.

این تحقیق به وجود شواهد در حال رشد کمک می کند که رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند تفاوت قابل توجهی در سلامت عمومی یک جمعیت ایجاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067215

وب گردی

وب گردی