«توسعه تجارت» اولویت سفارتخانه‌های ما باشد/ لزوم تغییر نگرش در سیاست خارجی

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه سفارت‌خانه‌های ما باید توسعه تجارت را اولویت کاری خود بدانند، گفت: برنامه نخست بسیاری از کشورها در سیاست خارجی این است که بتوانند به رونق تجارت خارجی خود کمک کنند و با توجه به اینکه سفارتخانه‌ها، نمایندگی تام الاختیار کشورها به حساب می‌آیند، می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

شعیب بهمن کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص استفاده از ظرفیت سفارتخانه ها در راستای تقویت تعاملات تجاری ایران با کشورهای مختلف جهان، اظهار داشت: یکی از آسیب های بزرگ سال های گذشته ما در حوزه نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، تمرکز زیاد بر فعالیت‌ها و اقدامات سیاسی است.

وی گفت: همین موضوع باعث شده است که ما تا حد زیادی از جنبه‌های اقتصادی فعالیت ها و وظایف سفارتخانه های خود در کشورهای مختلف غافل شویم.

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: این موضوع در حالی است که پرداختن به مسئله اقتصاد، امروز اولویت اول بسیاری از کشورهای جهان است.

بهمن با بیان اینکه سفارت خانه های ما باید توسعه تجارت را اولویت کاری خود بدانند، ادامه داد: اساساً برنامه نخست بسیاری از کشورها در حوزه سیاست خارجی آنها این است که بتوانند به رونق تجارت خارجی خود کمک کنند و در این راستا با توجه به اینکه سفارتخانه‌ها، نمایندگی تام الاختیار کشورها به حساب می‌آیند، می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

وی در خصوص وظایف سفارتخانه های ایران، تصریح کرد: سفارتخانه‌های ما می توانند در شناخت بازار کشور هایی که در آن حضور دارند کمک کنند، می توانند نیاز سنجی داشته باشند، می‌توانند در برقراری ارتباط شرکت ها و فعالان اقتصادی تجاری ایران با کشورهای مختلف ایفای نقش کنند و همچنین اینکه می توانند نقش تسهیل کننده در تعاملات تجاری ایران با کشورهای مختلف داشته باشند.

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: مسئله اصلی این است که در وهله اول باید در نگرش وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های ما تغییری اساسی ایجاد شود و در نهایت اینکه هدف اصلی یک نمایندگی سیاسی ایران در کشورهای مختلف، توسعه و رونق فعالیت‌های تجاری اقتصادی ایران باشد و نه موضوع دیگری.

بهمن با بیان اینکه تا زمانی که این دیدگاه بر دستگاه دیپلماسی کشور و سفارتخانه‌های ما حاکم نباشد، شاهد افزایش توسعه تعاملات تجاری ایران نخواهیم بود، افزود: شما مشاهده می کنید که ایران با کشورهای بسیاری روابط سیاسی مطلوبی دارد و همکاری های منطقه ای و فرامنطقه ای ما با آنها در حوزه های سیاسی،نظامی و امنیتی روند خوبی را طی می کند؛ اما بهره چندانی از روابط اقتصادی با آنها نبرده‌ایم.

وی تاکید کرد: علت اصلی این مشکلات به نوع نگرش و دیدگاه حاکم بر سیاست خارجی کشور بر می گردد که باید اصلاح شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نقش و اهمیت «معاونت دیپلماسی اقتصادی» در ساختار جدید وزارت امور خارجه، تصریح کرد: اگر به واقع رویکرد و نگرش توسعه تعاملات تجاری ایران و کشورهای مختلف در اولویت دستگاه سیاست خارجی کشور قرار دارد، باید این معاونت و فعالیت‌های آن در راس امور آن وزارتخانه قرار بگیرند و با تمام توان کمک کنند تا موفقیت و دستاوردهای بیشتری را به دست آورد.

بهمن گفت: در کشورهای مختلف بخشی از فعالان تجاری و صاحبان صنایع از بخش‌های خصوصی به همراه مقامات عالی رتبه به کشورهای مختلف سفر می کنند تا ضمن انجام دیدار های سیاسی روابط و همکاری های اقتصادی خارجی آنها هم تقویت شود.

وی ادامه داد: اما متاسفانه بنا به دلایلی، چندان این امر در ایران رایج نبوده و ما کمتر شاهد همراهی نمایندگان بخش‌های خصوصی و فعالان تجاری به همراه مقامات عالی رتبه ای چون رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به کشورهای مختلف هستیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: شاید یکی از دستورکارهای معاونت دیپلماسی اقتصادی این باشد که حضور برخی از صاحبان صنایع، تجار و فعالان بخش خصوصی را به همراه مقامات عالی رتبه در سفرهای خارجی تسهیل و برنامه ریزی کند که این موضوع می‌تواند کمک شایانی به ارتباط بیشتر بنگاه های اقتصادی داخلی با صنایع، شرکت ها و بنگاه های مالی تجاری کشورهای مختلف در جهان داشته باشد.

بهمن اظهارداشت: بنابراین اینکه تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های خوبی که روابط سیاسی ایران با کشورهای مختلف ایجاد کرده به نفع اقتصاد و تجارت خارجی خود بهره برداری کنیم، شاید به فقدان تفکر اقتصادی و تجاری بر سیاست خارجی مرتبط می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته بخشی از مشکلات هم به فعالیت های معاونت دیپلماسی اقتصادی و برخی نیز به کم‌کاری ها یا عدم اولویت دهی به فعالیت های اقتصادی در نمایندگی های ایران در خارج از کشور مرتبط می‌شود، چرا که آنها بیشتر خود را مسئول پیگیری و به نتیجه رساندن فعالیتها و اقدامات سیاسی می بینند تا اقدامات و دستور کارهای تجاری.

کد خبر: 1067231

وب گردی

وب گردی