افزایش خطر شیوع بیماری های واگیر با به تعویق انداختن واکسیناسیون در شرایط فعلی

رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن مرکز مدیریت بیماری های واگیر اعلام کرد بی توجهی به واکسیناسیون درفراگیری کرونا، خطر شیوع سراسری سایر بیماری های واگیر را در پی دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر سیدمحسن زهرایی گفت: بیم آن می رود که با سهل انگاری خانواده ها درباره واکسیناسیون کودکان نه تنها دستاوردهای گذشته کشور در این زمینه ضایع شود بلکه در کنار همه گیری کرونا، شاهد همه گیری بیماری های واگیر دیگری همچون فلج اطفال و سرخک نیز باشیم.

وی با اشاره به پوشش حدود ۹۸ درصدی واکسیناسیون در کشور افزود: شعار امسال هفته جهانی واکسیناسیون «واکسن ها موثر هستند» انتخاب شده و هدف هفته جهانی واکسیناسیون که در آن قرار داریم، افزایش آگاهی مردم درباره اهمیت حیاتی ایمن سازی کامل و به موقع در تمام طول عمر و نقش آن در دستیابی به اهداف توسعه در سال ۲۰۳۰ میلادی است.

وی ادامه داد: باوجود پیشرفت فراوان در برنامه‌های ایمن سازی در حال حاضر بیش از 20 میلیون کودک در دنیا زندگی می‌کنند که یا واکسن نگرفته‌اند و یا واکسیناسیون آنها کامل نشده است.

دکتر زهرایی با بیان اینکه در برخی کشورهای همسایه به دلیل ضعف برنامه‌های ایمن سازی هنوز بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن شیوع زیادی دارند، بیان کرد: این معضل احتمال انتشار بیماری‌هایی مثل فلج اطفال یا سرخک را در کشور بالا می برد. بنابراین مشارکت همه خانواده‌ها در واکسیناسیون تمامی فرزندان شان و گروه‌های هدف برای حفظ و ارتقای سلامت مردم ضروری است.

رییس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ادامه داد: پوشش واکسیناسیون طی ۱۵ سال گذشته حدود 95 درصد بوده که یکی از دلایل آن همکاری خانواده‌ها و فرهنگسازی در این زمینه است. تمام کودکان کشور علیه بیماری‌ های دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، فلج اطفال، سرخک، سرخجه، اوریون، سل، هپاتیت B و هموفیلوس آنفلوانزای تیپ B واکسینه می شوند و بیماری‌های سرخک و سرخجه مادرزادی، کزاز نوزادی در مرحله حذف قرار دارند.

وی افزود: کشور ۲۰ سال است که از پولیو عاری شده و بیماری ‌های دیفتری، سیاه سرفه و اوریون کنترل شده ‌اند. همچنین سال گذشته موفق شدیم تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را مبنی بر حذف ویروس‌های سرخک بومی کشور اخذ کنیم.

دکتر زهرایی با اشاره به اینکه واکسیناسیون برای همه افراد رایگان است، اظهار کرد: صدور کرونا از چین به اقصی نقاط جهان دو پیام دارد. اول اینکه بیماری های واگیر سرایت بالایی دارند و اگر از واکسیناسیون آنها غافل شویم خانواده ها و کشور را گرفتار می کند. دوم این که اهمیت واکسن را در زمانی که هیچ واکسنی برای کرونا وجود ندارد بیشتر درک می کنیم و باید واکسیناسیون بیماری هایی که برای آنها واکسن داریم را جدی بگیریم.

وی گفت: افت پوشش واکسیناسیون در سطح کشور سبب می‌شود در شرایطی که شبکه بهداشت و درمان کشور درگیر مقابله با کرونا است، همزمان درگیر بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن نیز بشود. بنابراین خانواده ها باید واکسیناسیون فرزندان شان را جدی بگیرند.

وی فاصله گذاری اجتماعی در شرایط کرونا را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این وضعیت توصیه شده که افراد فقط در شرایط ضروری از منزل خارج شوند. واکسیناسیون کودکان یکی از این شرایط ضروری است که خانواده ها نباید به بهانه درگیری کشور با کرونا آن را عقب بیندازند.

رییس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن افزود: ممکن است بعضی از خانواده ها نگران وضعیت بهداشتی در مراکز بهداشتی، درمانی و پایگاه های سلامت باشند و به این بهانه برای واکسیناسیون در این مراکز حضور پیدا نکنند.

وی تصریح کرد: به این خانواده ها نیز می گوییم تمام پروتکل های لازم بهداشتی و پیشگیری به این مراکز ابلاغ شده و می توانند برای واکسینه کردن فرزندانشان در این مراکز حضور یابند. ضمن این که تمام افراد جامعه با تماس با سامانه بسیج ملی مبارزه با کرونا غربالگری شده اند و موارد مشکوک به مراکز 16 ساعته ارجاع می شوند نه به مراکز بهداشتی و درمانی و جای نگرانی نیست.

وی در پایان بار دیگر از خانواده ها خواست حتما طبق سنوات گذشته برای واکسیناسیون فرزندانشان به مراکز بهداشتی، درمانی مراجعه کرده و این امر مهم را به تعویق نیندازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067264

وب گردی

وب گردی