برتری دانشجویان فعال در کانون‌های فرهنگی نسبت به سایر دانشجویان ثابت شده است

دانشجویانی که در برنامه‌های‌ کانون‌ها مشارکت می‌کنند، از نظر همکاری، روحیه اجتماعی، شخصیت و حتی تفکر برتر از افرادی هستند که صرفا در کلاس‌های درسی حضور پیدا می‌کنند.

فاطمه عباسی اسکویی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تأثیر کانون‌های دانشجویی در مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای اظهار کرد: این موضوع بسیار به عملکرد کانون‌ها مرتبط است؛ اما تعدادی از آنها هستند که همیشه مخاطبان خاص خود را دارند و نیازی به تبلیغات فراوان نیست.

وی افزود: در مقایسه، کانون‌های تازه تأسیس با شرایط دشوارتری روبه‌رو هستند و مسئولیت مهم‌تری بر عهده دارند؛ زیرا باید مفاهیمی را گسترش دهند؛ بنابراین اینگونه کانون‌ها با توجه به جذب مخاطبان بر اساس عملکرد و کیفیت برنامه‌های خود می‌توانند در زمینه مسئولیت‌پذیری و اخلاق حرفه‌ای تأثیرگذار باشند؛ در غیر این صورت اگر کانون‌ها بخواهند با تعداد اعضای محدود خود فعالیت کنند و جذب مخاطبی نداشته باشند، نمی‌توانند تأثیرگذاری‌های لازم را داشته باشند.

دبیر کانون محیط زیست دانشگاه علامه طباطبایی از دستاوردهای حضور در این حوزه گفت: حضور در فعالیت‌های پیرامون درس‌ها بسیار موثرتر از کلاس‌های درسی است؛ زیرا بسیاری از موارد مانند روحیه همکاری، تعامل و هدف‌گذاری در کلاس‌های درسی به دانشجویان آموزش داده نمی‌شود.

کسب تجربه بیشتر دانشجویان با حضور در کانون‌های فرهنگی

عباسی ادامه داد: با وجود سختی‌هایی که در این زمینه وجود دارد سر‌سخت بودن برای ادامه کار از جمله مواردی بوده که دانشجویان با حضور در فعالیت‌های به اصطلاح حاشیه ای مانند کانون‌ها وتشکل‌ها تجربه می‌کنند؛ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که نباید مسیر خانه به دانشگاه و برعکس تک بعدی شود؛ بسیار دیده شده دانشجویانی که در برنامه‌های‌ کانون‌ها مشارکت می‌کنند، از نظر همکاری، روحیه اجتماعی، شخصیت و حتی تفکر برتر از افرادی هستند که صرفا در کلاس‌های درسی حضور پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به حق انتخاب بیشتر دانشجویان به عنوان مزایای افزایش تعداد کانون‌ها، تصریح کرد: افزایش تعداد کانون‌ها دارای مزایا و معایبی است که حق انتخاب بیشتر دانشجویان را می‌توان به عنوان نکته مثبت آن در نظر گرفت؛ همچنین بعضی از مسائل در دانشگاه مطرح نیستند که با ظهور کانون‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. به طور مثال قبل از تأسیس کانون خیریه در دانشگاه علامه طباطبایی، مسئله کار خیر مورد توجه نبود؛ اما با ایجاد این کانون، فعالیت‌های مرتبط با کارهای خیر هم در دستور کار قرار گرفت. بنابراین کانون‌ها مفاهیمی را در ذهن مخاطب ایجاد و با افزایش آنها دانشجویان استقبال بیشتری می‌کنند.

دبیر کانون محیط زیست دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در زمینه معایب هم این موضوع تا حدی به مسئولان کانون‌ها مرتبط است، در واقع زمانی که چند کانون شباهت دارند و ماهیت آن‌ها یکسان است و در یک حوزه فعالیت می‌کنند، موازی کاری‌ها افزایش پیدا می‌کنند و به دلیل شباهت برنامه‌ها، تمایل دانشجویان از بین می‌رود.

دانشجویان تمایل و انگیزه لازم برای فعالیت در کانون‌ها را ندارند

عباسی با تأکید بر اینکه مسئله نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در مسیر فعالیت کانون‌هاست، تشریح کرد: یکی از مشکلاتی که کانون‌ها با آن روبه‌رو هستند، مسئله نیروی انسانی است؛ به این معنا که دانشجویان انگیزه و تمایلی برای فعالیت‌های فرهنگی ندارند و متأسفانه درحال افرایش هم است که این مسئله فعالیت را برای کانون‌ها برای ایجاد بذر انگیزه در دانشجویان دشوار‌تر می‌کند.

وی تصریح کرد: عدم تمایل و انگیزه دانشجویان می‌تواند دلایل گوناگونی مانند مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی مواردی که دانشجویان در داخل و خارج از دانشگاه با آن روبه رو هستند و درحال افزایش هستند، داشته باشد. به طور مثال ده سال گذشته دانشجویان فشار مسائل اقتصادی را متحمل نمی‌شدند و با فکری آسوده‌تر به فعالیت‌های فرهنگی می‌پرداختند، اما متأسفانه امروزه فشار ناشی از موارد ذکر شده سبب کاهش انگیزه دانشجویان شده است. همچنین تصمیم دانشجویان برای فعالیت در کانون‌ها و عدم موفقیت آنها در ایجاد تغییرات از دیگر دلایلی هستند که می‌توان برای عدم انگیزه آنها نام برد.

دبیر کانون محیط زیست دانشگاه علامه طباطبایی درباره میزان حمایت‌های دانشگاه اظهار کرد: در دوره معاونت فرهنگی جدید حمایت های خوبی از فعالیت کانون‌ها انجام شده به گونه‌ای که فشار موجود بر دانشجویان کم و آزادی‌های بیشتری به آنها داده شده است. در زمینه مسائل مالی هم، کانون‌های فرهنگی در دانشگاه علامه طباطبایی جزو کم خرج‌ترین تشکل‌ها هستند و حمایت‌های مناسب و خوبی هم انجام می‌شود.

عباسی درباره روند فعالیت این کانون گفت: کانون محیط زیست به دلیل فعالیت کم در سال‌های گذشته موفق به دریافت جایزه در جشنواره رویش نشد به همین دلیل فعالیت‌های این کانون نوپا پس از فعالیت کم در سال‌های گذشته به چند دسته تقسیم می‌شود . در مرحله اول به جذب مخاطب، معرفی کانون در داخل دانشگاه و برقراری ارتباط با کانون‌های سایر دانشگاه و نهاد در سطح کشوری پرداخته شد. در تابستان بیشترین تأکید فعالیت کانون بر برگزاری مسابقه‌ها بود و در مهر ماه هم برنامه‌های مداوم کانون شروع شد؛ در واقع هر ماه یک اردوی خارج از دانشگاه با محوریت یک موضوع مانند گیاهان انجام می‌شد. اکران مستند، نشست‌ها و کارگاه برای افراد مختلف از دیگر فعالیت این کانون بوده است.

وی تشریح کرد: اما رسیدن به مفهوم دانشگاه سبز در دانشگاه علامه طباطبایی مهم‌ترین هدف کانون محیط زیست بود که نیازمند درک آن توسط مخاطب بود؛ برای این کار افرادی که باید با این موضوع آشنا می‌شدند، کارمندان و دانشجویان داخل و خارج از دانشگاه بوده‌اند که در زمینه‌های گوناگون کارگاه‌هایی برای آنها با کمک نهادهایی مانند شهرداری و سایر موارد برگزار شد. درحال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا کانون محیط زیست درصدد است با کمک استادان برجسته این حوزه از طریق فضای مجازی مخاطبان خود را برای دوره‌های آینده حفظ کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067343

وب گردی

وب گردی