شاهراه ورود ویروس کرونا به بدن کجاست؟

تحقیقات نشان داد که سلول‌های کلیدی بینی به عنوان نقاط ورود ویروس کرونا به بدن انسان هستند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دو نوع سلول خاص در بینی به عنوان نقاط آلوده اولیه برای ویروس کرونا شناخته شده است. دانشمندان کشف کردند که سلول‌های جامی و مژکدار در بینی دارای مقدار زیادی پروتئین‌هایی هستند که ویروس کرونا از آن برای ورود به سلولهای بدن انسان استفاده می کند.

یافته ها همچنین نشان می دهد سلول‌های موجود در چشم و برخی از اندام‌های دیگر حاوی پروتئین‌های ورود ویروسی هستند. این مطالعه پیش بینی می کند که چگونه یک پروتئین ورودی کلیدی با سایر ژن های سیستم ایمنی تنظیم می شود و اهداف بالقوه برای توسعه درمان ها جهت کاهش انتقال را آشکار می کند.

بیماری کووید-19 ریه ها و مجاری تنفسی را تحت تأثیر قرار می دهد. علائم بیمار می تواند مانند آنفلوانزا از جمله تب، سرفه و گلو درد باشد. در حالی که ممکن است برخی از افراد علائم را تجربه نکنند؛ اما هنوز ناقل باشند. در بدترین حالت، ویروس باعث ذات الریه و در نهایت منجر به مرگ می شود. تصور می شود که این ویروس از طریق قطرات تنفسی فرد آلوده هنگام سرفه یا عطسه انتقال می یابد.

دانشمندان در سراسر جهان در تلاش‌اند برای جلوگیری از انتقال و ایجاد واکسن، شیوع دقیق ویروس را درک کنند.

دکتر« وارادون سونگناک » یکی از محققان این مطالعه گفت: « ما دریافتیم که پروتئین گیرنده - ACE2 - و تراغشایی، سِـرین ۲ (TMPRSS2) که می تواند ورود SARS-CoV-2 را فعال کند، در سلول‌های مختلف در اندامهای مختلف بیان می شود از جمله در سلول‌هایی که در قسمت داخلی بینی قرار دارند سپس فهمیدیم که سلولهای جامی و مژکدار در بینی دارای بالاترین میزان این دو پروتئین ویروس کرونا، از بین تمام سلولهای موجود در مجاری هوایی هستند.

«مارتین نویجن» از مرکز پزشکی دانشگاه خرونینگن هلند گفت: «این اولین یافته در مورد ارتباط سلول های خاص در بینی با کووید-19 است. یافته های ما با مشاهدات مطابقت دارد. قرار گرفتن این سلول ها روی سطح داخل بینی باعث می شود آنها برای ویروس قابل دسترس باشند و همچنین ممکن است به انتقال کمک کند.»

دو پروتئین مهم ورودی ACE2 و TMPRSS2 نیز در سلولهای موجود در قرنیه چشم و داخل روده مشاهده شدند. این یک مسیر احتمالی دیگر ورود عفونت از طریق مجاری چشم و اشک را نشان می دهد.

هنگامی که سلول ها آسیب دیده یا با عفونت می جنگند، ژنهای مختلف ایمنی بدن فعال می شوند. این مطالعه نشان داد که تولید گیرنده ACE2 در سلولهای بینی احتمالاً هم‌زمان با این سایر ژنهای ایمنی فعال شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067345

وب گردی

وب گردی