واژه‌نامه جامع فناوری نانو، حاوی اصطلاحات و تعاریف ۱۵ استاندارد ملی

واژه نامه جامع فناوری نانو حاوی اصطلاحات و تعاریف مطرح شده در مجموعه ۱۵ استاندارد ملی منتشر شده در مورد واژگان است. این واژه نامه می تواند به عنوان یک مرجع رسمی برای به کارگیری زبانی یکسان و صحیح در متون تخصصی، علمی و صنعتی در کشور در حوزه نانو استفاده شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در فناوری نانو، با توجه به تنوع و گستردگی واژگان به‌کاررفته، ایجاد نظم و یکسان‌سازی مفاهیم، موجب درک بهتر و کاربرد صحیح‌تر آنها می‌شود. از سوی دیگر، همگام با توسعه و تحولات ایجاد شده در فناوری نانو، عبارات و اصطلاحاتی که به‌منظور تسهیل ارتباطات به‌کار می‌روند نیز خاص‌تر و دقیق تر شده‌اند. بنابراین هماهنگ‌سازی اصطلاحات و تعاریف واژه های مرتبط با فناوری نانو هدفی بسیار مهم، به منظور دستیابی به یک درک مشترک و استفاده یکدست و یکپارچه در سراسر جوامعی است که فناوری نانو در آنها در حال توسعه و استفاده است.

واژه‌نامه فناوری نانو مجموعه‌ای از واژگان به کار رفته در متون علمی، تخصصی و صنعتی حوزه فناوری نانو است که در این مجموعه گرداوری شده است . این واژه نامه، شامل اصطلاحات و تعاریف مطرح شده در مجموعه ۱۵ استاندارد ملی منتشر شده در مورد واژگان است که ۱۳ استاندارد براساس استانداردهای ملی واژه نامه های فناوری نانو بوده (سری INSO-ISO ۸۰۰۰۴) که در قسمت‌های مختلف و براساس موضوعات مختلف منتشر شده و دو استاندارد دیگر نیز که به آن اضافه شده است مربوط به اصطلاحات اندازه‌شناسی در فناوری نانو (نانومترولوژی) و دیگری در مورد تعاریف شاخص‌های فناوری نانو است.

در انتهای واژه‌نامه، فهرست الفبایی کل واژگان به فارسی وانگلیسی ارائه شده است. علاوه برآن در یک پیوست جداگانه تمامی واژگانی که در طی جلسات کمیسیون های فنی تدوین یکصد استاندارد ملی فناوری نانو مورد بحث و بررسی قرارگرفته نیز ارائه شده است.

با توجه به اینکه اصطلاحات، تعاریف و مفاهیم ارائه شده در این واژه نامه براساس استانداردهای ملی و بین‌المللی و بانظر متخصصان، صاحب‌نظران و پژوهشگران حوزه فناوری نانو و هماهنگ با واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی است، این واژه نامه می تواند عنوان یک مرجع رسمی برای به کارگیری زبانی یکسان و صحیح در متون تخصصی، علمی و صنعتی در کشور در حوزه نانو استفاده شود.

امید است شرکت‌های حوزه فناوری نانو، مراکز پژوهشی، شرکت های دانش بنیان، اساتید دانشگاه و دبیران تدوین استاندارد در زمینه فناوری نانو از این پس با استفاده از این مرجع به درک مشترک و صحیحی از ادبیات نوظهور فناوری نانو دست یابند که موجب تسهیل در ارتباطات تخصصی و تجاری خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067350

وب گردی

وب گردی