موفق به استفاده از ظرفیت سفارتخانه های خود نشدیم/لزوم تقویت رابطه بخش خصوصی و وزارت خارجه

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سفارتخانه ها باتوجه به وظایف و توانی که دارند می توانند نقش مفید و کاربردی در رونق تجارت کشور داشته باشند، اما آنچه مشخص است بنا به دلایلی تا کنون موفق به استفاده از ظرفیت آنها نشدیم.

عباسعلی منصوری آرانی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص اقداماتی که دستگاه دیپلماسی می تواند در راستای توسعه تعاملات خارجی کشور انجام دهد، اظهار داشت: یکی از مولفه های اقتدار برای هر کشوری برخورداری از دستگاه دیپلماسی قوی جهت پیشبرد اهداف سیاست خارجی آن کشور به حساب می آید.

وی گفت: ما هم باید از این مولفه در کنار سایر مولفه های قدرت ملی جهت ارتقای هر چه بیشتر جایگاه کشور در سطح منطقه ای و بین المللی استفاده کنیم.

منصوری ادامه داد: همانطور که میدانید یکی از اولویت های مهم در سیاست خارجی کشور توسعه تعاملات همه جانبه با همسایگان و کشورهای منطقه به ویژه کشورهای اسلامی است که باید بیش از پیش در دوره فعلی مد نظر قرار گیرد.

عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: به اعتقاد من هم وزارت امور خارجه و هم سایر ظرفیت‌های دیگری چون گروه‌های پارلمانی، اتاق های بازرگانی، برخی افراد سرشناسی که در کشورهای مختلف داریم، در واقع ایرانی هایی که در سایر کشورها صاحب جایگاه و رتبه علمی، فرهنگی، اقتصادی یا سیاسی خوبی هستند و حتی دوستداران ایران در سایر کشورهای جهان همگی می توانند به عنوان یک «مجموعه ظرفیت بزرگ» در راستای پیشبرد اهداف سیاست خارجی به حساب آیند.

وی بیان کرد: در واقع ما می‌توانیم سیاست‌خارجی را فراتر از نگاه صرف به وزارت امور خارجه ببینیم، قوای سه گانه، برخی نهادها و سازمان‌های مرتبط، مردم داخل و خارج از کشور، اینها همه ظرفیت‌ها و پتانسیل هایی است که می توانیم با برنامه‌ریزی صحیح و مناسب از آنها در جهت منافع ملی بهره برداری کنیم.

منصوری با بیان اینکه شرایط کرونا به همه اثبات کرد که هیچ کشوری نمی تواند به عنوان یک جزیره مستقل در جهان باشد، اظهار داشت: تمام کشورهای دنیا در یک کشتی نشسته اند و موضوعات مختلف در آن ها بر یکدیگر تأثیر گذار است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اهمیت توجه هر چه بیشتر به بخش خصوصی و حمایت های گسترده تر از آنها در راستای رونق تولید و صادرات، اظهار داشت: به اعتقاد من در این شرایط دولت باید به بخش خصوصی اجازه عرض اندام بیشتری دهد، اگر این اتفاق به نحو مطلوب رخ دهد تولید و صادرات ما افزایش خواهد یافت. اما، واقعیت مطلب این است که تا به امروز با دستورالعمل های دست و پا گیر بخش خصوصی را محدود و زمین گیر کرده ایم.

وی گفت: به بیان دیگر مشکل اصلی ما در عدم توسعه و رونق تجاری، در داخل کشور است و نه آنچه که در بیرون از مرزها رخ می دهد که بخواهد با موضوع تجارت خارجی و اقدامات دستگاه دیپلماسی مرتبط باشد.

منصوری ادامه داد: واقعیت اقتصاد امروز ما این است که کسانی که واردات انجام می‌دهند به مراتب توان بیشتری دارند نسبت به کسانی که صادرات انجام می دهند و این یکی از مشکلات عمده ای است که حتماً باید در جهت عکس آن گام های جدی برداشته شود.

عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص استفاده از ظرفیت سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف جهان در راستای توسعه تعاملات تجاری ایران، اظهار داشت: سفارتخانه ها باتوجه به وظایف و توانی که دارند می توانند نقش مفید و کاربردی داشته باشند اما به خودی خود و بدون کسب تکلیف و دریافت دستورالعمل‌های لازم از جانب وزارت امور خارجه، اقدام به کار خاصی نخواهند کرد. آنچه مشخص است بنا به دلایلی تا کنون موفق به استفاده از ظرفیت سفارتخانه های خود نشدیم.

وی افزود: در برخی از کشورها شما می‌بینید که توانستند ارتباط بسیار خوبی میان وزارت امور خارجه خود و بخش خصوصی برقرار کنند لذا سفارتخانه های آن ها که آشنایی و ارتباط خوبی با بخش خصوصی دارند، می توانند معرفی بهتری هم از بنگاه های اقتصادی خود به طرف های خارجی داشته باشند، امری که هنوز برای ما اتفاق نیفتاده است.

منصوری در پایان خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه به این نتیجه رسید که در موضوع اقتصادی چندان قوی نیست، بنابراین به فکر ایجاد ساختاری جدید و تشکیل معاونتی تحت عنوان دیپلماسی اقتصادی افتاد که تاکنون هم موفقیت و دستاورد بزرگی به همراه نداشته است، اما در کل می توان امیدوار بود با هماهنگی بهتر میان دستگاه های داخلی و وزارت امور خارجه گام های خوبی در راستای رونق و توسعه تعاملات تجارت خارجی ایران برداشته شود.

کد خبر: 1067361

وب گردی

وب گردی