روایت سفر امام رضا(ع) از مدینه به مشهد در «ما راهزن نیستیم»

کتاب «ما راهزن نیستیم» اثر زهرا اخلاقی از سوی انتشارات سروش منتشر شده که روایتی از سفر تاریخی امام رضا(ع) به مشهد است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، کتاب «ما راهزن نیستیم» از مجموعه داستان رضوی تازه‌ترین اثر زهرا اخلاقی از سوی انتشارات سروش برای گروه سنی نوجوان منتشر و روانه بازار کتاب شد.
بستر داستان «ما راهزن نیستیم» سفر امام رضا(ع) از مدینه به خراسان است. سعی شده وقایع این سفر اجباری در قالب داستان ارائه شود. این کتاب نتیجه کارگاه داستان‌نویسی «ضامن آهو» به همت مریم بصیری است که در سال 97 برگزار شد.
اخلاقی نویسنده کتاب، در این باره گفت: این کارگاه 6 ماه طول کشید که در این مدت با کمک خانم بصیری ساختار کلی «ما راهزن نیستیم» شکل گرفت.
وی افزود: راوی کتاب گاه آفتاب، گاه باد و... است. انتخاب و جان بخشی اشیاء از این لحاظ برایم مهم بود که داستان یک زمینه تاریخی داشت و ویژگی‌های امام رضا(ع) باعث می‌شد که من از اشیا برای نزدیکی به ایشان و روایت کامل اتفاقات بهره بگیرم.
اخلاقی در ادامه گفت: کودکان و نوجوانان تخیلات بسیار قوی دارند. همانطور که می‌دانید در برنامه‌های کارتنی گل‌ها و درختان و در کل اشیا، می‌خندند و گریه می‌کنند. برای اینکه داستان‌ها جذاب‌تر شوند از جان‌بخشی اشیا استفاده می‌کنند. من هم دوست داشتم داستان جذابی ارائه کنم و فکر می‌کنم این مورد وجه تمایز این کتاب از سایر کتاب‌های مشابه باشد.

نویسنده کتاب «ما راهزن نیستیم» با بیان اینکه نوشتن برای نوجوانان خصوصاً با رنگ و بوی دینی مشکل است، عنوان کرد: در این گونه داستان‌ها نمی‌توان زیاد دخل و تصرفی داشت. از سویی روایات بسیار کلی است. برخلاف فضای قصه که باید به جزئیات پرداخت. اما خوشبختانه از سفر بابرکت امام رضا(ع) اتفاقات داستانی گزارش شده است. این مجموعه در حقیقت انعکاس و پردازش همان حوادث است که از وجود نورانی امام در بستر تاریخ انعکاس یافته است.
اخلاقی با اشاره به منابع مورد استفاده کتاب اظهار داشت: منابع این داستان تمام آثاری است که به زندگی امام هشتم به نحوی پرداخته است. سعی کردم همۀ این کتاب‌ها را ببینم. ولایت شمس نوشته محمدتقی مقدم، هشتمین امام تألیف حمید قلندری، منتهی الامال و عیون اخبار الرضا(ع) و... از جمله کتاب‌هایی است که از آنها استفاده کرده‌ام.
«ما راهزن نیستیم» اولین اثر مستقل زهرا اخلاقی است که از سوی انتشارات سروش منتشر شده است. همچنین از این نویسنده تک داستان «وقتی خفاش‌ها حمله می‌کنند» در مجموعه دوستت دارم دمشق و تک داستان «چه کسی نامم را انتخاب کرد؟» در مجموعه یه مشت نخودچی منتشر شده است.
چاپ نخست این اثر در 50 صفحه با قیمت 9 هزار تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.
انتهای پیام/
کد خبر: 1067421

وب گردی

وب گردی