مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در نهم  اردیبهشت

ترم همدلی، چالش‌های کرونایی آموزش‌عالی در جهان و اعلام زمان برگزاری دوازدهمین دوره آزمون ملی دندانپزشکی از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

ترم همدلی

خیرنگار فرهیختگان در گفت‌وگو با فعالان دانشجویی کشور از اجرای رزمایش همدلی گزارش می‌دهد. دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان با جمع‌آوری کمک‌های مردمی ۱۰۰۰بسته معیشتی را در این ماه بین خانواده‌های نیازمند توزیع می‌کنند. دانشجویان قزوینی در ایام ماه مبارک رمضان در سه‌مرحله، بسته‌های ارزاق و حمایت‌ها و کمک‌های این عرصه شامل ۲۵۰۰ بسته مرحله اول، ۲۵۰۰ بسته مرحله دوم، ۲۵۰۰ بسته مرحله سوم توزیع خواهند کرد. بسیجی‌های دانشگاه آزاد کرمان هم روز اول ماه مبارک رمضان ۳۰۰ بسته غذایی در بین نیازمندان توزیع کردند.

هیئت الزهرا(س) دانشگاه صنعتی‌شریف یکی دیگر از همان گروه‌های جهادی است که به‌گفته مسئولانش درنظر دارد هزار بسته حمایتی را میان خانواده‌های نیازمندان در سطح تهران در قالب همان رزمایش همدلی توزیع کند؛ هدفی‌که البته در مرحله اول به توزیع هزار بسته مواد غذایی شامل برنج، روغن، خرما، قند، شکر، تن‌ماهی و... در مناطق 19 و 20 تهران ختم شده است و مابقی بسته‌ها نیز در روزهای آینده در مناطق مختلف پایتخت توزیع خواهد شد. همچنین گروه جهادی منتظران ظهور از دیگر گروه‌های فعال در پایتخت است که اقدام‌به توزیع 500بسته غذایی در میان حاشیه‌نشین‌های تهران خواهد کرد؛ بسته‌هایی‌که هرکدام شامل برنج، گوشت، مرغ، رب، روغن، قند و... هستند و قرار است کام نیازمندان را در ماه مهمانی خدا شیرین کنند.

گروه‌های جهادی هر کدام با عناوین خاص خودشان در این رزمایش شرکت کرده‌اند؛ از «همچون علی» دانشگاه‌تهران گرفته تا «ضیافت همدلی» دانشگاه‌شریف؛ البته شرکت در رزمایش همدلی تنها مختص بسیجی‌های تهران نبوده و گروه‌های جهادی دانشگاه‌های دیگر استان‌ها نیز در میدان حضور پیدا کرده‌اند تا بتوانند اولین رزمایش سراسری امسال در راستای کمک به نیازمندان را به سرانجام برسانند.

مقصود درودی، دبیرکل تبیین مواضع بسیج دانشجویی درباره ورود این تشکل دانشجویی به مساله همایش همدلی گفت: «این رزمایش را در همه استان‌های کشور برگزار کردیم، اما بسیج دانشجویی در استان‌های مرزی بیشتر روی خانواده‌هایی متمرکز شده که دارای محرومیت بیشتری هستند. به طور مثال، در کردستان بیش‌از پیش روی کولبرها متمرکز شدیم و تلاش کردیم اقلام غذایی موردنیاز آنها را تامین کنیم، البته در کنار آن بحث مطالبات کارگری را نیز پیگیری کردیم که متاسفانه تا امروز نتیجه‌بخش نبوده است.»

وی ادامه داد: «بسته غذایی تهیه‌شده نیز در هر استانی متفاوت بوده و بنابه نیازهای هر استان تهیه شده است، با این‌حال در برخی استان‌ها نیز اقدام به تهیه بسته‌های بهداشتی شامل اقلام مختلف بهداشتی کرده‌ایم؛ اما در تمامی استان‌ها این همایش اجرایی شده است.»

دبیرکل تبیین مواضع بسیج دانشجویی با اشاره به ادامه‌دار بودن فعالیت‌های بسیج در حوزه مقابله با کرونا اظهار کرد: «ما حدود 12 هزار بسیج دانشجویی فعال را در عرصه میدانی مقابله‌با کرونا داشتیم که از میان آنها حدود هزار و 600 نفر دانشجوی پزشکی بوده‌اند و 600 نفر را هم به‌عنوان کادر درمان به بیمارستان‌های مختلف اعزام کرده بودیم.»

درودی با بیان اینکه 930 دانشجو نیز در سامانه 4030 مشارکت داشتند، اظهار کرد: «تا پایان فروردین‌ماه نیز حدود 12هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده در کل کشور تولید شد و با استفاده از آن حدود 10هزار مکان اعم‌از معابر و مساجد را ضدعفونی کردیم. همچنین ما یک کارگاه مرکزی در بسیج دانشجویی به‌راه انداختیم که درحوزه تولید ماسک فعالیت می‌کرد و امروز به‌دلیل شرایط فعلی فعالیتش متوقف شده، اما کارگاه‌های استانی همچنان به فعالیت ادامه می‌دهند.»

وی تصریح کرد: «145 کارگاه در 25استان کشور همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و به‌صورت روزانه حدود 850هزار ماسک تولید می‌کنند که همگی به‌صورت رایگان در بین برخی بیمارستان‌ها و مردم توزیع می‌شود. خوشبختانه امروز دیگر مشکلی بابت تولید اقلام بهداشتی نداریم و قطعا تمامی این کارگاه‌ها تا اتمام بیماری کرونا در کشور به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند.»

براساس اطلاعاتی‌که یکی از دانشجویان حاضر در فعالیت‌های جهادی دانشگاه امام‌صادق(ع) در اختیار «فرهیختگان» قرار داده است، قرارگاه جهادی این دانشگاه از همان روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا وارد عمل شده و امروز با همکاری گروه‌های جهادی این دانشگاه مانند هیات میثاق با شهدا، گروه جهادی عبادالرحمن بسیج دانشجویی، دفتر اعزام مبلغ و معاونت دانشجویی دانشگاه در حوزه رزمایش همدلی نیز ورود جدی داشته و درصدد تامین پنج‌هزار بسته غذایی موردنیاز برای نیازمندان شهر تهران است.

چالش‌های کرونایی آموزش‌ عالی در جهان

خبرنگار فرهیختگان از مشکلات جدید دانشگاه‌های دنیا در دوران شیوع کرونا گزارش می‌دهد.یکی از مسائلی که دانشگاه‌ها با آن روبه‌رو هستند، حضور دوباره دانشجویان در کلاس‌های درس است. باتوجه به تعطیلی دانشگاه‌ها و آنلاین شدن کلاس‌های درس، ممکن است این مدل روی ثبت‌نام دانشجویان تأثیر داشته باشد و برخی ترجیح دهند خودشان به تحصیل بپردازند و از شرکت در دانشگاه منصرف شوند. اما از طرفی، عواملی هم وجود دارد که باعث ثبت‌نام دوباره دانشجویان داخلی و بین‌المللی خواهد شد. در رابطه با دانشجویان بین‌المللی باید اولویت‌های فردی و برخی موارد عملی را مدنظر قرار داد. این مسلم است که بخش زیادی از این دانشجویان تا زمان عادی شدن وضعیت کرونایی و از بین رفتن این ویروس یا به بازار آمدن واکسن این بیماری، ثبت‌نام نکرده و در کلاس‌های درس شرکت نمی‌کنند و ارتباطات اجتماعی خود را از سر نمی‌گیرند. برخی از دانشجویانی هم که در کشور خودشان تحصیل می‌کنند؛ این گروه بیشترین آمار دانشجویانی خواهند بود که به کلاس‌های درس برمی‌گردند. در مورد دانشجویان بین‌المللی، مساله دریافت ویزا هم مطرح است که به‌طور قطع به بعد از باز شدن مرزهای کشورها موکول می‌شود که حتی در این شرایط هم حضور دانشجویان بین‌المللی در کشورهای مقصد، باید با امنیت و مراقبت‌های خاصی همراه باشد. به‌عنوان مثال، کشورهایی چون استرالیا که سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها در آن از ماه مارس آغاز شده، با کاهش شدید دانشجویان بین‌المللی روبه‌رو شده و شمار کمی از آنها به کشورهای خود بازگشته‌اند.

برای این پرسش هنوز پاسخ قانع کننده‌ای وجود ندارد و تا زمانی که واکسن قطعی این ویروس به بازار بیاید، این شرایط همچنان پابرجاست و تجربه شرایط بحرانی در دنیا نشان می‌دهد که چند سالی زمان لازم است تا وضعیت دانشگاه‌ها و دانشجویان بین‌المللی به وضعیت قبلی برگردد اما با توجه به وضعیت کرونایی حاضر، به‌نظر می‌رسد دنیا در شرایط دشوارتری قرار دارد و حتی باید در صرف هزینه‌ها هم نهایت احتیاط انجام شود.

داده‌های اخیر به‌دست آمده و گزارش‌های رسیده از دانشگاه‌های آمریکا و انگلیس حاکی از افت شدید ثبت‌نام‌های دانشجویی برای سال جدید آموزشی دانشگاه است. در این میان، رقابتی میان دانشگاه‌ها درگرفته به‌طوری که برخی با افزایش تخفیف شهریه‌ها و به تعلیق درآوردن آزمون‌های ورودی سعی می‌کنند دانشجویان بیشتری را به سمت خود جلب کنند. بالا بودن شمار بیکاران و کاهش انگیزه، افراد را به شرکت در آموزش‌عالی و ثبت‌نام در دانشگاه سوق می‌دهد؛ این دقیقا اتفاقی است که در وضعیت رکود اقتصادی رخ می‌دهد و دانشگاه‌ها می‌توانند از آن به‌نفع خود استفاده کنند و تعداد ثبت‌نامی‌های خود را بالا ببرند. این فرصت خوبی برای دانشجویان بومی و داخلی است تا در چنین شرایطی که دانشجویان هر کشور ترجیح می‌دهند در کشور خودشان به تحصیل بپردازند، در دانشگاه‌های بومی تحصیل کنند. دانشگاه‌های آمریکا در ترم جدید با کاهش چشمگیر ثبت‌نام دانشجویان غیربومی و بین‌المللی روبه‌رو بوده‌اند و حتی انتظار می‌رود این تعداد در ماه سپتامبر پایین‌تر هم بیاید؛ این مساله ارتباط مستقیمی با کاهش درآمدهای دانشگاه‌ها دارد.

بخش‌هایی مانند خطوط هوایی و صنعت توریسم دو بخش مهمی هستند که در بسیاری از کشورها با مشکل اساسی بحران بودجه مالی روبه‌رو شده‌اند، اما شاید بخشی که خیلی نگاه‌ها را به‌خود جلب نکند، بخش آموزش‌عالی در سه کشور آمریکا، انگلیس و استرالیا باشد که حمایت زیادی هم دریافت نمی‌کنند و اقتصاد آنها بیش از هر چیز دیگری به شهریه‌ای وابسته است که از ثبت‌نام دانشجویان دریافت می‌کنند. اهمیت این موضوع در استرالیا به این دلیل است که مدیریت نظامی بخش آموزش‌عالی در این کشور با یک بحران سیستمی روبه‌رو است. شرایط سیاسی و اقتصادی این کشور که باعث برقراری ثبات مدیریتی در بخش آموزش‌عالی از اصلاحات دهه 80 به بعد شده بود، با شیوع کرونا تحت‌تأثیر قرار گرفته و دچار چالش بزرگی شده است. آموزش‌عالی نقش قابل‌توجهی در موقعیت اقتصادی کشورها دارد و در استرالیا سهم بیش از 66 میلیارد دلاری از اقتصاد این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. اما بحران های ایجاد شده با شیوع کرونا در این کشور، حاکمیت نظارتی را در بخش آموزش عالی با آسیب‌پذیری‌های اساسی روبه‌رو کرده است. این بخش برای مقابله با بحران‌های ایجادشده اهدافی را درپیش گرفته است: نخست، گسترش دسترسی در زمینه محدودیت‌های بودجه‌گذاری عمومی؛ دوم، مدیریت خصوصی از نظر سیاسی و حمایت عمومی برای پرداخت شهریه که در استرالیا از طریق وام‌های مشروط به درآمد تأمین می‌شوند و سوم، ارتقای مطالعات و رقابت‌های تحقیقاتی است.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

اعلام زمان برگزاری دوازدهمین دوره آزمون ملی دندانپزشکی

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت از برگزاری دوازدهمین دوره آزمون ملی دندانپزشکی در تاریخ 9 مرداد ماه امسال خبر داد. بهزاد هوشمند ضمن بیان این مطلب با اشاره به اینکه دوازدهمین دوره آزمون ملی دندانپزشکی، در تاریخ 9 مرداد ماه سال 99 برگزار می‌شود، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود طی دو آزمون ملی دندانپزشکی که تا پایان امسال برگزار می‌شود، 320 نفر در این آزمون شرکت کنند.وی با اشاره به اینکه زمان آزمون ملی دندانپزشکی به دلیل شیوع کرونا، تغییری نکرده و همان تاریخ‌های قبلی است، اظهار کرد: این آزمون به صورت الکترونیک و کتبی برگزار می‌شود و شرکت کنندگان در این آزمون باید به حدود 240 سؤال پاسخ دهند.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت اظهار کرد: همچنین سیزدهمین دوره آزمون ملی دندانپزشکی، در تاریخ 11 دی‌ماه امسال برگزار خواهد شد.

به گزارش مفدا، هوشمند در خصوص آزمون ملی دندانپزشکی، توضیح داد: دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند و به نوعی می‌خواهند مدارک‌شان ارزیابی شود، موظف هستند برای ارزشیابی، در آزمون ملی دندانپزشکی شرکت کرده و بر اساس منابعی که توسط کمیته مرکزی دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی تدوین می‌شود، در این آزمون شرکت کنند.

داوطلبان آزمون دکتری ماسک دریافت می‌کنند

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: پس از لغو آزمون در اسفندماه 98 مقرر شد که پک های بهداشتی برای داوطلبان آزمون‌های کشوری تهیه شود که با مذاکره با وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا قرار شد این بسته ها به صورت رایگان در اختیار داوطلبان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بسته بهداشتی شامل ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده بوده و به این ترتیب این بسته در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره اجرای پروتکل بهداشتی فاصله گذاری فیزیکی نیز خاطرنشان کرد: در این زمینه هم بر اساس پروتکل بهداشتی فاصله بیشتری میان صندلی داوطلبان ایجاد می‌شود.

آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) جمعه 9 خرداد با حضور بیش از 177 هزار داوطلب برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067473

وب گردی

وب گردی