اهدای ۱۳۸ هزار و ۴۶۵ واحد خون در فروردین/ کرونا از طریق خون منتقل نمی شود

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در فروردین ماه امسال در زمان شیوع ویروس کرونا، ایرنیان نوعدوست و خیراندیش با اهدای ۱۳۸ هزار و ۴۶۵واحد خون به منظور کمک به بیماران نیازمندان به خون و فرآورده‌های آن، خون خود را اهدا کردند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بشیر حاجی بیگی گفت: بیشترین میزان خون اهدایی در کشور در فروردین ماه مربوط به استان‌های تهران، فارس و مازندران بود و استان‌های بوشهر، هرمزگان، خراسان شمالی و جنوبی بیشترین میزان رشد اهدای خون را در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۳۹۸)داشتند.

وی ادامه داد: همچنین در فروردین ماه امسال بانوان استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان استقبال بیشتری نسبت به اهدای خون را داشتند به طوری که شاهد رشد ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم. همچنین در فروردین ماه امسال رشد۲.۲ درصدی شاخص اهدای خون بانوان را در کل کشور را داشته ایم.

حاجی بیگی گفت: بیشترین میزان اهدای خون در کشور در فروردین ماه مربوط به گروه خونی O مثبت با ۳۵ درصد بود و کمترین میزان اهدای خون گروه خونی AB منفی با یک درصد بود، در فروردین ماه امسال۱۷۷ هزارو ۶۳ نفر به مراکز انتقال خون سراسر کشور برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد ۱۳۸ هزار و ۴۶۵ واحد خون اهدا شد که از این تعداد۲۴ هزارو ۴۰۵نفر برای بار اول اقدام به اهدای خون کردند.

وی ادامه داد: در فروردین ماه همچنین شاخص اهدای خون بانوان در کل کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۲ درصد افزایش داشت و همچنین ۲۶۸ هزارو ۹۹۰ واحد خون و فرآورده های آن به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شد.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: تا کنون هیچ مستندی مبنی بر اینکه ویروس کرونا از طریق خون منتقل می‌شود، وجود ندارد، بنابراین ویروس کرونا از طریق خون انتقال نمی‌یابد.

حاجی بیگی افزود: مردم بخصوص اهدا کنندگان خون توجه داشته باشند که ویروس کرونا از طریق ترشحات بینی، بزاق و ترشحات تنفسی انتقال می یابد و مردم در این زمینه اصول بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند و بخصوص شست وشوی دست ها با آب صابون و ضد عفونی کردن آنها و رعایت فاصله با یکدیگر و به ویژه افراد بیمار را به طور جدی رعایت کنند.

وی ادامه داد: نکته دیگر که مردم و بخصوص اهدا کنندگان خون باید مورد توجه قرار دهند این است که در کیت های تشخیصی برای کرونا از ترشحات بزاق و بینی فرد مشکوک به کرونا استفاده می شود و این کیت تشخیصی هیچ ربطی به خون ندارد.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اما هموطنان نوعدوست که در همه شرایط یاری‌گر سازمان انتقال خون برای تامین خون و فرآورده‌های خون مورد نیاز بیماران نیازمند به خون هستند، توجه داشته باشند که ترس از کرونا موجب این نشود که اهدای خون را فراموش کنند، مردم توجه داشته باشند که نیاز به خون همیشگی است، پس بنابراین بیماران نیازمند به خون را فراموش نکنند و به کمک این بیماران بشتابند.

وی تاکید کرد: اهدا کنندگان خون اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می کند و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز در کشور در حال حاضر و همین طور همیشه، ضد عفونی و استریل می شوند و اهدا کنندگان با اطمینان خاطر خون اهدا کنند.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1067483

وب گردی

وب گردی