آیا بیضه‌ها مخزن ویروس کرونا هستند؟

نتایج مطالعه جدید در مورد تجمع کروناویروس در بیضه‌ها توجه رسانه‌ای قابل توجهی را به خود جلب کرده است. در ادامه به دنبال پاسخ کارشناسان در مورد این تئوری هستیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، نویسندگان در مقاله خود اظهار داشتند که بیضه‌ها می‌توانند به عنوان مخزن SARS-CoV-2 (ویروس مسئول کووید-19) عمل کنند. حال دانشمندان دیگر درباره این ایده چه می گویند.

اگرچه پوشش گسترده ای از تحقیقات وجود داشته است، این تئوری دارای مشکلات اساسی است. این مقاله هنوز در ژورنال بررسی شده منتشر نشده است؛ اما در سرور چاپی به نام MedRxiv در دسترس است.

در مطالعه چه اتفاقی افتاده است؟

تحقیقات اولیه نشان داده است که مردان بیشتر از زنان به دلیل کووید-19 می میرند.

نویسندگان مطالعه اخیر می خواستند بررسی کنند که چرا این اختلاف وجود دارد. آنها این تئوری را مطرح کردند که پاکسازی ویروس از بدن مردان طولانی تر از زنان است.

برای تحقیق، 68 شرکت کننده در سنین 3 تا 75 ساله را برگزیدند. از این تعداد، 48 نفر مرد و 20 نفر زن بودند.

دانشمندان در این گروه کوچک از شرکت کنندگان دریافتند که زنان به طور متوسط ​​2 روز زودتر از مردان، از ویروس پاک می‌شوند. حال محققان به دنبال علت این مساله بودند.

SARS-CoV-2 برای ورود به بافت انسانی به گیرنده خاصی احتیاج دارد. این گیرنده با نام آنزیم 2 مبدل آنژیوتانسین (ACE2) در مناطق مختلف بدن از جمله ریه ها و بیضه ها ظاهر می شود. دانشمندان سایت‌های مختلف بافتی را مورد بررسی قرار دادند و خاطرنشان کردند که بیان ACE2 در بیضه زیاد است. در مقابل، آنها بیان بسیار کمی ACE2 در بافت تخمدان پیدا کردند.

نویسندگان چکیده نتایج یافته های خود را با این تئوری پایان دادند: «بیان زیاد ACE2 در بیضه ها این احتمال را ایجاد می کند که مخازن ویروسی بیضه می توانند در ماندگاری ویروس در مردان نقش داشته و بیشتر مورد بررسی قرار گیرند.»

آنچه کارشناسان می گویند

«راد میچل» مشاور غدد درون ریز کودکان در دانشگاه ادینبرو انگلستان اعلام کرد که این مطالعه کوچک و شامل تعداد نسبتاً کمی از بیماران است. پیشنهاد اصلی این که بیضه ها به عنوان مخزن ویروس عمل می کنند نظری و در واقع آزمایش نشده است. این مطالعه تعیین نمی کند که هر فرد به چه میزان به این بیماری مبتلا شده است، بنابراین نمی توان دقیقاً مدت زمان عفونت را تعیین کرد.

میچل همچنین نگران اختلاف سنی زیاد بین شرکت کنندگان است که محققان در تحلیل خود به آن توجه نکرده اند. او اظهار کرد که با توجه به تغییر در رفتار ویروس و تفاوت در بیضه ها بین کودکان و بزرگسالان، سن نکته ای مهم است.

این مشاور غدد همچنین توضیح می دهد که اگرچه ACE2 برای ورود ویروس به سلول مهم است؛ اما پروتئین های دیگر نیز نقش دارند. حضور ACE2 لزوماً دلالت بر این ندارد که ویروس می تواند در بیضه وارد شود یا بماند.

پائولو ماددو، استاد آزمایشگاه قلب و عروق در دانشگاه بریستول ایالات متحده دو اظهار نظر مهم در مورد این دارد: ابتدا اندازه کوچک آن و دوم این که دلایل ممکن زیادی برای این تفاوت (بیمار شدن بیشتر مردان) از فاکتورهای خطرزا و هورمونهای زنانه ارائه شده است.

ماددو گفت: «اگر این فرضیه صحیح بود، باید علائم بالینی مانند التهاب بیضه و غیره را می دیدیم که تا آنجا که من می دانم این علامت شایع نیست.»

به گفته این استاد دانشگاه هیچ مدرکی وجود ندارد که بتواند ویروس را مهار کند. افزایش متوسط ​​مدت بیماری در یک گروه کوچک که توسط نویسندگان مورد مطالعه قرار گرفته است، به همراه این واقعیت که گیرنده ویروس در بیضه بیان شده است کافی نیست.

یان جونز استاد ویروس شناسی در دانشگاه ریدینگ انگلستان، توضیح می دهد که اصلی ترین مکان تکثیر ویروس دستگاه تنفسی است و ویروس برای رسیدن به مکان های دیگر باید در جریان خون حرکت کند.

جونز اظهار کرد که به طور کلی، مردان در زمینه ایمنی بدن از زنان بدترند که احتمالاً نتیجه کروموزوم X باشد؛ بنابراین نظریه ای که بیضه‌‌ها مخزن ویروس هستند بعید به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067585

وب گردی

وب گردی