انعقاد 140‌قرارداد بازاریابی و فروش برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان

کارگزار فن‌بازار منطقه‌ای استان یزد از انعقاد 140 قرارداد بازاریابی و فروش برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان خبر داد و گفت: حوزه تجاری‌سازی حوزه نوپایی در کشور ما است؛ اما هنوز آیین نامه مدونی در این زمینه نداریم و شرکت‌هایی مثل ما در اکثر مناطق کشور به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

محمدرضا علومی کارگزار فن بازار منطقه‌ای استان یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز، با بیان اینکه این کارگزاری از ابتدای سال ۹۲ فعالیت خود را با موضوع تجارت فناوری و خدمات انتقال فناوری آغاز کرده است، اظهار کرد: در سال 95 این کارگزاری به عضویت شبکه فن بازار ملی ایران درآمد. به طور کلی طی این ۶ سال در حوزه تجاری سازی فناوری متمرکز بوده‌ایم و بحث‌های مرتبط با انتقال تکنولوژی به صورت خاص را در استان پیگیری کرده‌ایم.

وی شناسایی رفع نیازهای صنایع، توسعه بازار محصولات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، ارائه خدمات تامین مالی و جذب سرمایه طرح‌های دانش‌بنیان و ارائه خدمات ترویجی و توانمندسازی برای اکوسیستم فناوری را از مهم‌ترین برنامه‌های این بروکر فناوری عنوان کرد و گفت: در طی این مدت بالغ بر 80 رویداد ملی و استانی را برگزار کرده‌ایم.

علومی تأکید کرد: یک بعد قضیه به نظرم بحث‌هایی است که شناخت یا آگاهی مخاطبان چه عرضه کننده در حوزه‌های فناوری و نوآوری و چه مطالعاتی که در این زمینه بیشتر شود، برعهده متولی‌ها است، سازمان‌هایی مثل معاونت علمی فناوری یا پارک‌های علم و فناوری این مسئولیت را برعهده دارند.

کارگزار فن بازار منطقه‌ای استان یزد تصریح کرد: کارگزاری حوزه نوپایی است و به دلیل عدم تجربه لازم خود بروکر‌ها اشتباهاتی داشتند که روند اعتمادسازی را کندتر کرد؛ اما امروز کارگزار‌ها حرفه‌ا‌ی‌تر شده‌اند و کار با کیفیت بهتری پیش می‌رود، اما ارائه خدمات با کیفیت شاید مهمترین گزینه و رکن برای ایجاد اعتماد باشد و دومین موضوع بحث‌های ترویجی است که متولیان باید در این زمینه انجام بدهند.

وی اشاره کرد که در حوزه تامین مالی و جذب سرمایه برای شرکت‌های فناور و دانش بنیان تا به امروز 150 پروژه را اجرا کردیم. همچنین مجموع ترنور(گردش مالی) ایجاد شده توسط این کارگزاری برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان چه به صورت لیزینگ، جذب سرمایه و تسهیلات چه به صورت بازار‌یابی و فروش حدود 150 میلیارد تومان به صورت مستقیم و حدود 250 میلیارد تومان به صورت غیرمستقیم بوده است. پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری ترنور مالی 100 درصد افزایش پیدا کنند.

کارگزار فن بازار منطقه‌ای استان یزد تأکید کرد: در مجموع 140 قرارداد بازاریابی و فروش برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان منعقد کرده‌ایم.

وی افزود: در حوزه کارگزاری در این مدت به موضوعاتی همچون تامین مالی طرح‌های دانش بنیان، توسعه بازار فناوری، بازاریابی و فروش محصولات دانش بنیان پرداخته‌ایم به علاوه اینکه موضوعات مرتبط با مالکیت فکری و انتقال تکنولوژی در برنامه کاری ما قرار داشته است.

علومی ادامه داد: حوزه تجاری سازی حوزه نوپایی در کشور ما است، هنوز آیین نامه مدونی در این زمینه نداریم و شرکت‌هایی مثل ما در اکثر مناطق کشور به رسمیت شناخته نمی‌شود.

کارگزار فن بازار منطقه‌ای استان یزد تاکید کرد: یکی از بزرگترین چالش‌های حوزه تجاری سازی و شرکت‌های دانش بنیان ما این که شرکت‌های دانش بنیان دارای تیم‌های فنی هستند و عموما شخصیت کاری آن‌ها به شکلی است که با بحث‌های بازار، مسائل مالی، قرارداد‌ها و یا موارد دیگر آشنا نیستند به همین دلیل هم باید شرکت‌های تجاری این بخش از کار را پوشش دهند.

کارگزار فن بازار منطقه‌ای استان یزد افزود: شرکت‌های دانش بنیان نمی‌توانند موضوعات مختلف را پوشش دهند؛ تجاری‌ساز‌ها دستاورد‌های ارزشمندی دارند، ولی قابلیت فروش و ثروت‌زایی ندارند که این یکی از بزرگترین چالش‌های صنف تجاری سازان و دانش بنیان‌ها است.

وی تأکید کرد: خود شرکت‌ها با مفاهیم دقیق آشنا نیستند و در این زمینه باید دولت برنامه‌هایی را جهت آشنایی این شرکت‌ها در نظر بگیرد؛ زیرا خود بروکرها نمی‌توانند در این راستا برنامه‌هایی را ترتیب دهند، نیاز است که حمایت‌ اصولی از این شرکت‌ها صورت گیرد تا بتوانیم نتایج قابل قبولی برای توسعه کسب کنیم.

علومی تصریح کرد: چالش دیگری که در کشور با آن مواجه هستیم مسئله دستگاه‌های متولی حوزه فناوری و نوآوری است، متاسفانه این دستگاه‌ها خیلی به حوزه تجاری سازی اهمیت نداده و آن را جدی نگرفته‌اند که امیدواریم این اتفاق به زودی بیفتد.

کارگزار فن بازار منطقه‌ای استان یزد افزود: شرکت‌های تجاری ساز، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و تفاوتشان این است که خدمات حرفه‌ای تجاری سازی ارائه می‌دهند در صورتی که شرکت‌های دانش‌‎بنیان دیگر از اعتبارات به خصوص از اعتبارات مالی و تسهیلاتی برخوردار نیستند، زیرا فقط نگاه خدماتی به آن می‌شود.

علومی با اشاره به رونمایی جهش تجارت فناوری گفت: این رویداد برنامه هوشمندانه‌ای است تا بتوانیم تمرکز بیشتری روی تجارت فناوری دانش‌بنیان‌ها داشته باشیم.

وی گفت: ذات بروکرهای فناوری جهش فناوری بوده است، برنامه ما با توجه به تجربیات قبلی و شرایطی که فن بازار ملی ایران ایجاد کرده در بحث سرمایه گذاری و بازاریابی و فروش است که حداقل افزایش صددرصدی را داشته باشیم.

علومی خاطرنشان کرد: 80 تا 90‌درصد شرکت‌ها ساختارشان خیلی کوچک است و توان این را ندارند زمانی که شرکت‌ها بزرگ شد بروکرها به آنها خدمات ارائه دهند. یک شرکت دانش بنیان زمانی که می‌خواهد از دولت خدمات دریافت کند نامحدود است و در بروکرها چون زیرساختارها مهیا نیست به نظرم در بلندمدت نمی‌توان انتظار پیشرفت را داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067608

وب گردی

وب گردی