آموزش‌های مجازی؛ ساحت جدیدی از آموزش عالی

نشست مجازی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها، روز گذشته با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری معاونان و مدیران حوزه ستادی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از کل روابط عمومی وزارت علوم، حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران و دبیر منطقه یک آموزش عالی کشور، با بیان اینکه همه دانشگاه‌های منطقه یک اقدام به برگزاری کلاس‌های مجازی کرده‌اند، گفت :۷۰ درصد دانشجویان در استفاده از دروس مجازی که ۹۰ درصد دروس را شامل می‌شود، مشارکت داشته‌اند.
وی افزود: اگر همگرایی و همخوانی در برخی از چارچوب‌ها در میان دانشگاه‌های کشور وجود نداشته باشد، موجب اختلال در روند انجام امور دانشگاهی خواهد شد. از این موارد می‌توان به تخفیف شهریه و حذف ترم اشاره کرد که در میان دانشجویان هم توقع ایجاد می‌کند وهم بر روی سیستم آموزش در ترم‌های بعدی تأثیر می‌گذارد.
حسینی با اشاره به آینده آمورش الکترونیکی در دانشگاه‌ها گفت: ما وارد ساحت جدیدی از آموزش عالی شده‌ایم که فرهنگ و آداب خاص خود را می‌طلبد و نیاز به برنامه‌ریزی دارد که در این راستا می‌توان به مواردی از قبیل لزوم تفکیک مباحث آموزش حضوری و غیر حضوری، تقویت آموزش‌های الکترونیکی؛ تنظیم سند توانمند سازی اعضای هیئت علمی، اعطای امتیازات تشویقی به استادان و مجاز دانستن و تشکیل در صد بیشتری از دروس به صورت مجازی اشاره کرد.
نوایی نیا، معاون آموزشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دبیر منطقه ۲ آموزشی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد دروس در ۸ دانشگاه منطقه به صورت مجازی ارائه می‌شود، گفت: اکنون دغدغه اصلی دانشگاه‌ها نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم است زیرا برگزاری مجازی امتحانات به دلیل نبود زیر ساخت‌ها مشکل خواهد بود که البته در حال بررسی آن هستیم.
وی همچنین با پیشنهاد تطویل ترم و تطویل زمان برگزاری امتحانات گفت: دراین صورت دانشجویان می‌توانند در طول ترم ارزیابی شوند تا بدینوسیله حقی از کسی ضایع نشود.
حیاتی معاون آموزشی دانشگاه تبریز و دبیر منطقه ۳ آموزش دانشگاهی نیز با اشاره به ارائه ۹۵ درصد دروس به صورت مجاری گفت: امروز مشکل اصلی درخصوص آموزش مجازی، عدم ارائه اینترنت رایگان و کندی و قطعی اینترنت است.
وی همچنین به معضلات دیگری در این زمینه از قبیل مشکل حضور دانشجویان ا به دلیل نبود غذا و امکانات خوابگاهی، چگونگی تخفیف شهریه‌ها و بخشودگی سنوات اضافی و چگونگی پرداخت حق‌التدریس آموزش‌های مجازی اشاره کرد.
ساریخانی معاون آموزشی دانشگاه بوعلی سینای همدان و دبیر منطقه ۴ آموزشی نیز با بیان اینکه در این دانشگاه ۹۷ در صد دروس به صورت مجازی ارائه می‌شوند، گفت: در این خصوص همگرایی بین دانشگاه‌ها بسیار مهم است و بهتر است وزارت علوم شرایطی را فراهم کند که همگرایی در کل کشور با توجه به شرایط هر منطقه ایجاد شود.
وی همچنین نحوه ارتباط دانشجویان و دسترسی همه آنان به نرم‌افزارها و سخت افزار‌های آموزش مجازی را از معضلات ارائه این روش ذکر کرد.
سلیمی معاون آموزشی دانشگاه رازی کرمانشاه و دبیر منطقه ۵ آموزشی با اعلام اینکه ۹۵ درصد کلاس‌های این دانشگاه به صورت برخط برگزار می‌شود، گفت: اگر کلاس‌های برون‌خط را هم به این آمار اضافه کنیم این آموزش‌ها به صد در صد می رسند.
وی با انتقاد ازگرانی و کندی اینترنت که موجبات به وجود آمدن مشکل در برگزاری کلاس‌های مجازی می‌شود، تنوع بخشی به شیوه‌های ارزیابی دانشجویان، تأخیر در برگزاری آزمون‌های سراسری و کلاس‌های عملی را پیشنهاد کرد.
شاقول معاون آموزشی دانشگاه اصفهان و دبیر منطقه ۶ آموزشی با اعلام اینکه تقریباً همه دانشگاه‌های منطقه از اسفند ماه کار آموزش مجازی را آغاز کرده‌اند، گفت: این بیماری برای دانشگاه‌ها یک فرصت طلایی بود و یک کارکرد فرهنگی هم داشت که همه اساتید و دانشجویان مهیای این نوع آموزش شدند.
وی با بیان انعطاف دانشگاه اصفهان در امور آموزشی دانشجویان و جبران خسارات مالی و درسی دانشجویان گفت: با توجه به شرایط کنونی، وزارت علوم در خصوص حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها زیاد تعجیل نکند و همچنین اجازه لازم برای تمهیدات آموزش الکترونیکی و ترکیبی برای تمام دروس در تمام مقاطع را فراهم کند.
افشاری فردمعاون آموزشی دانشگاه شیراز و دبیر منطقه ۷ آموزشی با اشاره به هماهنگی با ۱۲ دانشگاه منطقه درخصوص برگزاری امتحانات پایان ترم به صورت مجازی گفت: همچنین در خصوص حذف دروس و حذف ترم هم وحدت رویه داریم به طوری که حذف ترم را به عهده کمیسیون موارد خاص گذاشته‌ایم و حذف دروس را ۱۲ واحد برای کارشناسی و ۶ واحد برای کارشناسی ارشد اعلام کردیم.
وی افزود: برنامه ریزی کرده‌ایم که با همه دانشجویانی که در سر کلاس مجازی حاضر نمی‌شوند تماس گرفته شود تا مشکلات شأن را برطرف کنیم.
افشاری فرد با انتقاد از عدم ارائه اینترنت رایگان در دانشگاه‌ها گفت: در دانشگاه شیراز طرح همیار دانشجو در حال اجراست.
احتشام زاده معاون آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان و دبیر منطقه ۸ آموزشی با اعلام اینکه این منطقه شامل مراکز آموزش عالی سه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان می‌شود، گفت: لازم است که محتوای آموزش‌های مجازی بررسی و تدوین شوند.
وی همچنین عدم ارائه اینترنت رایگان و مقاومت برخی از اساتید و دانشجویان با ارائه کلاس‌ها به صورت مجازی را از معضلات این روش اعلام کرد.
پیش قدم معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر منطقه ۹ آموزشی با انتقاد از عدم دسترسی برخی از دانشجویان به اینترنت گفت: ما با دانشجویان قرارداد کلاس حضوری امضا کرده‌ایم و لازم است در شرایط کنونی به آنان سهل بگیریم.
وی با بیان اینکه کرونا باعث شده بسیاری از اساتید با آموزش مجازی آشنا شوند، گفت: به دانشگاه‌ها اجازه دهید ارائه پایان نامه‌ها و دروس عملی را به صورت مجازی تجربه کنند.
پیش قدم با ارائه پیشنهاد لزوم کیفی سازی آموزش مجازی گفت: موارد اصلی در خصوص آموزش مجازی راه اندازی و کمی سازی این نوع آموزش و درگیر کردن کلیه استادان و دانشجویان با ارائه آموزش‌های مجازی است.
جلیلی فر معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز و دبیر منطقه ۱۰ آموزش عالی کشور با بیان اینکه در این دانشگاه سیستم مجازی از قبل فعال بوده و دروس زبان، ادبیات و فیزیک از این طریق ارائه می‌شد، گفت: ما آماده سرویس دهی آموزش مجازی بودیم و در این راستا دستور العمل کاملی منتشر کردیم و از همان روزهای اول وارد آموزش مجازی شدیم.
وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد دروس به صورت مجازی (۵۰ درصد برخط و ۵۰ درصد برون‌خط) ارائه می‌شوند، گفت: برای ادامه تحصیل دانشجویان که مشکل نظام وظیفه دارند لازم است وزارت علوم با این سازمان هماهنگی لازم را به عمل آورد.
وی همچنین تأخیر در آزمون جامع و آزمون‌های ارشد و ی و همچنین پذیرش دانشجویان جدید در نیم سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ را پیشنهاد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067617

وب گردی

وب گردی