4 ماه تا دادگاه سرنوشت ساز ورزش ایران/ خسارت عجیب تعویق المپیک 2020/ اعلام حداقل درصد پرداختی به والیبالیست‌ها

با بسته خبری اخبار سایر ورزش ها با ما همراه باشید.

ایسکانیوز - هادی شاه مرادی/ حجم اخبار سایر ورزش های ایران و جهان بسیار زیاد است و دنبال کردن آن ها عملا برای علاقه مندان به این اخبار نیز وقتگیر خواهد بود. در پروژه ورزشی ایسکانیوز، می کوشیم تا با گلچین کردن اخبار منهای فوتبال ایران و جهان، به شما این فرصت را بدهیم تا در وقت خود صرفه جویی کنید.

205 بازیکن در صف ورود به NBA

سازمان ملی بسکتبال آمریکا اعلام کرد که برای مراسم درفت سال جاری (رقابت برای حضور در یکی از 30 تیم NBA) 205 بازیکن شامل 163 بازیکن از دانشگاه‌های آمریکا و 42 بازیکن بین‌المللی ثبت نام کرده‌اند.

این 205 بازیکن برای قرار گرفتن در بین 60 بازیکن نهایی راه یافته به NBA با هم رقابت خواهند کرد.

در سال گذشته 233 بازیکن و در سال 2018 تعداد 236 بازیکن برای درفت NBA ثبت نام کرده بودند. در مراسم امسال تعدادی از بازیکنان به دلیل شیوع ویروس کرونا، شرکت نخواهند کرد.

تیم‌های حاضر در لیگ از مسئولان NBA خواسته‌اند مراسم درفت را از 5 تیرماه به زمانی پس از 11 مرداد منتقل کنند. سازمان ملی بسکتبال آمریکا، هنوز در این مورد تصمیمی نگرفته است.

مدارک 6 نامزد ریاست ووشو تایید شد

علی صدیقی سرپرست دبیرکلی فدراسیون ووشو و دبیر مجمع انتخاباتی در گفت‌وگو با روابط عمومی فدراسیون ووشو اظهار داشت؛ پس از برگزاری جلسه کمیسیون تطبیق داوطلبین احراز پست ریاست فدراسیون ووشو که امروز (چهارشنبه) مورخ 99/2/10 در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، آقایان حسین اوجاقی، محمود رشیدی، علی‌اصغر شعبانی، امیر صدیقی، امیرعباس لشگری و محمود متدین دارای شرایط احراز دواطلبی ریاست فدراسیون به استناد ماده 6 آئین‌نامه انتخابات ریاست فدراسیون‌های ورزشی؛ مصوب 96/6/14 بودند.

همچنین تاییدنشدگان (سایر داوطلبین که مدارک آنان تایید نشد)؛ چنانچنه مدارک و مستندات دیگر و تکمیلی مبنی بر سوابق مدیریتی طبق ماده شش آیین‌نامه شرایط احراز و چگونگی انتخاب روسای فدراسیون‌های ورزشی را دارند، شایسته است ظرف مدت یک هفته پس از وصول نتایج، به دبیرخانه مجمع واقع در فدراسیون ووشو ارسال کنند تا در شورای تجدید نظر مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.

خسارت تعویق المپیک 2020 صدها میلیون دلار است

توماس باخ با اشاره به اخبار روزهای گذشته رسانه‌های جهان مبنی بر اختلاف این نهاد و دولت ژاپن جهت تامین خسارت ناشی از تعویق یک ساله المپیک 2020 اظهار داشت: IOC همچنان سهم خود را در هزینه‌های تعویق این رقابت‌ها طبق مفاد تفاهم‌نامه با دولت ژاپن خواهد پرداخت، هر چند ذکر دقیق این رقم بسیار دشوار است اما می‌دانیم که باید بابت تعویق المپیک 2020 صدها میلیون دلار خسارت پرداخت کنیم.

رئیس کمیته بین‌المللی المپیک ادامه داد: شرایط کنونی قطعاً یک بحران طولانی و عمیقی در اقتصاد ایجاد می‌کند و تاثیر آن روی ورزش در کشورهای جهان مختلف خواهد بود. این مسئله بستگی به اهمیت دولت‌ها به ورزش به عنوان سرمایه بزرگ اجتماعی هنگام توزیع سرمایه دارد. ما باید دولت‌ها را به سهم عظیم ورزش در سلامت اجتماعی و اقتصاد ملی متقاعد کنیم. بررسی‌های مختلفی نشان می‌دهند که ورزش علاوه بر نقش مهم اجتماعی در اقتصاد ملی کشورها نیز تاثیرگذار است و باعث خروج جهان از بحران می‌شود.

به نوشته سرویس رسانه‌ای کمیته بین‌المللی المپیک (IOC)، توماس باخ افزود: پس از بحران کرونا سلامت جوامع نقش مهمتری ایفا خواهد کرد. ورزش و فعالیت جسمانی سهم بزرگی در رسیدن به این هدف دارند. بحران ویروس کرونا به ما می‌آموزد که سلامتی عمومی چه نقش مهمی برای غلبه بر این بیماری خواهد داشت. ورزش و فعالیت بدنی ارزان‌ترین ابزار مبارزه با این بیماری هستند. ما در این راستا می‌خواهیم قوانین جدیدی را با همکاری سازمان جهانی بهداشت ایجاد کنیم.

رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در خاتمه اظهار داشت: گاهی ورزش تنها کاری است که جوامع جهان را بدون توجه به پیشینه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی متحد می‌کند. ورزشی نوعی از چسب است که مردم را به هم متصل خواهد کرد.

4 ماه تا دادگاه سرنوشت ساز ورزش ایران

از اواخر شهریورماه سال 98 بود که فدراسیون جهانی به دلیل اتفاقات به وجود آمده در جریان مسابقات جهانی ژاپن تصمیم به تعلیق فدراسیون ایران گرفت. از آن مقطع جودوکاران ایرانی نتوانستند در هیچ رویداد بین المللی شرکت کنند و به نظر می رسد با این روند المپیک توکیو را هم از دست خواهند داد.

البته در این میان موضوع تعلیق جودو نه تنها توسط فدراسیون بلکه با همکاری کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش پیگیری شد. قرار بود دادگاه حکمیت ورزشی برای رسیدگی به شکایت ایران از فدراسیون جهانی جودو در خصوص تعلیق این رشته المپیکی، 20 فروردین ماه در لوزان سوئیس برگزار شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا به زمان دیگری موکول شد.
بعد از این اتفاق، دادگاه حکمیت ورزش به تازگی با ارسال نامه‌ای به فدراسیون جودو ایران سه تاریخ جدید را برای برگزاری دادگاه پیشنهاد داد تا با هماهنگی دو طرف زمان جدید برای رسیدگی به این پرونده مشخص کند.
در نهایت با تصمیم فدراسیون جودو ایران 27 شهریورماه به عنوان تاریخ جدید دادگاه حکمیت ورزشی انتخاب شد.
البته طبق صحبت هایی که آرش میراسماعیلی، رییس فدراسیون جودو داشته، ردیف شدن سه شاهد ایرانی علیه جودوی ایران در این دادگاه خبر خوبی برای فدراسیون ایران نیست.
برخی معتقدند موضوع تعلیق جودوی ایران حتی فراتر از ورزش رفته و به همین خاطر ورزش ایران باید با بهترین برنامه ریزی خود را برای این دادگاه حساس آماده کند.
بیش از 4 ماه تا برگزاری این دادگاه باقی مانده و این فرصت وجود دارد تا مسئولان ورزش ایران بتوانند با آماده کردن اسناد و مدارک قوی نه تنها تعلیق جودو را رفع کنند؛ بلکه از رخ دادن اتفاقات مشابه در رشته های دیگر هم جلوگیری کنند.

اردوی مشترک ایران با یکی از قدرت‌های بوکس آسیا

تیم ملی بوکس ایران که حدود 2 ماه قبل توانست در جریان مسابقات گزینشی آسیا-اقیانوسیه به 2 سهمیه المپیک دست پیدا کند، همچنان امیدوار است در رقابت‌های گزینشی جهانی هم بتواند به تعداد سهمیه ها بیافزاید.

در همین راستا حسین ثوری، رییس فدراسیون بوکس مذاکراتی را با قدرت‌های برتر آسیا همچون ازبکستان، قرقیزستان و هند انجام داده تا اردوی مشترکی با حضور بوکسورهای ایرانی و یکی از این کشورها بعد از فروکش کردن شیوع ویروس کرونا انجام شود.
حتی این احتمال وجود دارد که با حضور ایران و این 3 کشور آسیایی یک تورنمنت چهارجانبه در راه آماده سازی برای المپیک توکیو برگزار شود.

حداقل درصد پرداختی به والیبالیست‌ها مشخص شد

اوایل اسفندماه بود که فدراسیون والیبال با برگزاری جلساتی با حضور نمایندگان تیم های لیگ برتری تصمیم به تعطیلی کامل لیگ برتر به دلیل شیوع ویروس کرونا گرفت؛ اتفاقی که در هفته های اخیر برای لیگ های هندبال و بسکتبال هم رخ داد.

با توجه به اینکه لیگ برتر هنوز به مرحله پلی آف هم نرسیده بود، برخی از باشگاهها پرداختی های زیادی به بازیکنان خود نداشتند و ادامه این وضعیت باعث گلایه تعدادی از بازیکنان و مربیان شده است.
رییس سازمان لیگ والیبال در گفت‌وگو با "ورزش سه" خبر داد که فدراسیون والیبال پرداخت 70 تا 80 درصد از اصل قرارداد را به مربیان و بازیکنان به عنوان کف تعیین کرده و به اطلاع باشگاهها رسانده است.
فدراسیون تا پایان خرداد به باشگاهها فرصت داده تا مطالبات بازیکنان و مربیان را برای لیگ 98 پرداخت کنند.

تمجید کارلسن از نابغه نوجوان ایرانی

همین دو هفته قبل بود علیرضا فیروزجا شطرنجباز ایرانی موفق شد در رقابتی اینترنتی و در فینال آن که به صورت سریع و با زمان سه دقیقه برگزار می شد مگنوس کارلسن را با نتیجه 8.5بر 7.5شکست دهد و جایزه 14هزار دلاری آن را از آن خود کند.

قبل از آغاز فینال به ابتکار کارلسن تورنمنتی بزرگ با حضور 8نفر برنامه ریزی شده بود که بهترین های جهان به همراه فیروز جا اعضای منتخب آن بودند و کارلسن او را که نفر اول جوانان در ریتینگ جهانی و نفر 21جهان بود را به 13نفر دیگر از برترین های جهان ترجیح داده بود.

علیرضا که بعد از شش دور با دو برد و شش امتیاز و چهار باخت در رده ششم جدول رده بندی تورنمنت کارلسن می باشد و باختهای او برابر نفرات اول تا سوم ریتینگ داران جهان و نفر اول ریتینگ سریع جهان بوده است همچنان برای خبرنگاران این رشته ورزشی جذاب می باشد.در حاشیه همین تورنمنت سوالی از کارلسن مطرح شد که آیا دعوت از "علیرضا فیروزجا" برای حضور در این تورنمنت، نقشه ای مخفی برای تضعیف روحیه اش بوده است؟

پاسخ کارلسن که 9ساله قهرمان جهان می باشد شنیدنی است کارلسن گفت :"خیر؛ هدف از اینکار ، ایجاد فرصتی برای فیروزجا با هدف رویارویی با بهترین‌های جهان بود. من حس میکنم او اعتماد به نفس بسیاری دارد و البته دلایل کافی برای چنین اعتماد به نفسی هم‌در او وجود دارد"

صحبت های کارلسن در باره نابغه 16ساله ایرانی نشان دهنده جایگاه بسیار بالای این نوجوان ایرانی در جهان شطرنج است.

شیوع کرونا؛ مانع نصب تندیس سیامند رحمان

سیامند رحمان قوی‌ترین ورزشکار معلول جهان دو ماه قبل یعنی 11 اسفند 98 به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت تا ورزش معلولان جهان یکی از بزرگترین چهره‌های خود طی یک دهه اخیر را از دست بدهد.

پس از این اتفاق تلخ، صحبت‌های زیادی درخصوص چگونگی حفظ شأن این قهرمان بزرگ مطرح شد. رأس همه این صحبت‌ها، کمیته ملی پارالمپیک اعلام کرد که در راستای گرامیداشت یاد و خاطره آن مرحوم و با تشکیل ستادی در این کمیته به همین منظور، در نظر دارد مراسم بزرگداشتی را در تهران با حضور مقامات کشوری، استانی و خانواده گرانقدر رحمان، پس از رفع بحران بیماری کرونا از کشور و اجازه برگزاری قانونی تجمعات بر اساس دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا، برگزار کند که زمان آن متعاقباً از سوی این کمیته اطلاع‌رسانی خواهد شد.

یکی از اقدامات این ستاد علاوه بر برگزاری مراسم، نصب تندیس یا مجسمه سیامند رحمان در موزه ورزش، المپیک و پارالمپیک بود که وعده آن در ماه گذشته داده شد.

طی روزهای گذشته مجسمه علیرضا بیرانوند دروازه‌بان ملی‌پوش تیم فوتبال پرسپولیس در موزه نصب شد و همین مسئله این سوال را ایجاد کرد که چرا هنوز تندیس سیامند رحمان نصب نشده است؟ هادی رضایی دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک در این باره به خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم گفت: ما در ستاد نکوداشت این ورزشکار بزرگ نگاه ویژه‌ای به حفظ شأن و منزلت او داریم. به همین منظور بنا داریم که پس از پایان دوران شیوع کرونا یک مراسم آبرومند برای سیامند در تهران برگزار کنیم و کار رونمایی از تندیس یا مجسمه این قهرمان فقید نیز همان زمان با حضور اصحاب رسانه انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم این اقدام بزرگ به صورت غریبانه انجام شود و شأن سیامند حفظ نشود. به همین منظور همه چیز را به بعد از شیوع کرونا و در یک مراسم آبرومند موکول کرده‌ایم.

کد خبر: 1067712

وب گردی

وب گردی