مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۱۱ اردیبهشت

گرجستان و ترکیه مقصد جدید دانشجویان مهاجر ایرانی، ۷۷۰ آدرس اینترنتی دانشگاهی در انتظار رایگان شدن و برگزاری آزمون های تحصیلات تکمیلی بعد از ماه مبارک رمضان از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

گرجستان و ترکیه مقصد جدید دانشجویان مهاجر ایرانی

براساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، طبق آماری که به‌تازگی و توسط گروهی از کارشناسان رصدخانه مهاجرت ایران گردآوری شده است، تعداد دانشجویان ایران در خارج از کشور در فاصله سال‌های 2000 تا 2017 روند افزایشی داشته، اما پس از آن در برخی سال‌ها مانند سال 2013 این روند کاهش یافته و در سال‌های اخیر (از 2012 تا 2017 ) با نوسانات اندکی در حدود 50 هزار نفر تقریبا ثابت مانده است. روند تغییرات تعداد دانشجویان بین‌المللی ایران در مقاصد مهم مهاجرتی گویای این است که بیشترین تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا، سپس در کانادا و بعد در ترکیه بوده است. از میان 10 مقصد اصلی، روند حضور تعداد دانشجویان ایرانی در برخی کشورها به‌طور کلی افزایشی و در برخی کشورها به‌طور کلی کاهشی بوده است. برای مثال کشورهای ترکیه، ایتالیا و کانادا روند کلی افزایشی و کشورهای مالزی، امارات، استرالیا، انگلستان و هند روند کلی کاهشی را تجربه کرده‌اند. در میان 10 کشور مقصد تحصیلی دانشجویان ایرانی، مالزی کاهش بسیار زیادی در تعداد دانشجویان ایرانی داشته، به‌طوری‌که در طول 6 سال، با کاهش حدود 62 درصدی مواجه شده است. پس از آن تعداد دانشجویان ایرانی در انگلستان حدود 57 درصد کاهش یافته و از سه‌هزار و 563 نفر در سال تحصیلی 2011-2010 به هزار و 470 نفر در سال تحصیلی 2019-2018 رسیده است. نکته حائز اهمیت اینکه تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا در میانه سال‌های 2010 تا 2014 پیوسته روند افزایشی داشته، اما در سال‌های اخیر شتاب رشد تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا کاهنده بوده و درحدود 12500 نفر باقی مانده است.

ترکیه از کشورهایی است که در سال‌های اخیر مورد توجه دانشجویان ایرانی بوده است. تعداد دانشجویان ایرانی در ترکیه از سال تحصیلی 2014‌-2013 تا سال 2018‌-2017 معادل 47درصد رشد داشته است و از 4 هزار و 343 نفر به 6 هزار و 4718 نفر رسیده است. در این میان تعداد دانشجویان ایرانی زن نسبت به دانشجویان مرد در این کشور بیشتر بوده و طی سال‌‌های 2000 تا 2017 معادل 9 درصد افزایش داشته است.

یکی دیگر از کشورهایی که در سال‌های اخیر مورد توجه دانشجویان ایرانی قرار گرفته، گرجستان است. با وجود اینکه تعداد دانشجویان ایرانی در این کشور عدد قابل توجهی نیست، ولی رشد بالای آن می‌تواند، توجه برانگیز باشد. طبق آمار از سال 2017 تعداد دانشجویان ایرانی در گرجستان رو به افزایش است و این افزایش نیز بیشتر در دانشگاه‌های خصوصی این کشور اتفاق افتاده است. تعداد دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های خصوصی گرجستان از 19 نفر در سال تحصیلی 2014‌-2013 به 351 نفر در سال تحصیلی 2019-2018 رسیده است. ازجمله دلایل احتمالی این امر می‌توان به افزایش تعداد خانوارهای ایرانی مقیم این کشور و توجه بیش‌ازپیش دانشجویان ایرانی به این کشور به‌عنوان ترانزیت (مقصد میانی) اشاره کرد؛ به این ترتیب که به‌دلیل سهولت روند مهاجرت از گرجستان به کشورهای اروپایی نسبت به ایران، از آن به‌عنوان مقصد میانی استفاده می‌شود.

۷۷۰ آدرس اینترنتی دانشگاهی در انتظار رایگان شدن

کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم طی یک‌ماه‌ونیم گذشته تعداد ۴۰۵، IP را برای رایگان شدن حجم اینترنت دانشگاه‌ها به وزارت ارتباطات ارسال کرده است تا وزارت ارتباطات نیز آن را به اپراتورها ابلاغ کند. از این مجموع حدود ۲۲۰مورد آن مربوط به دانشگاه‌های دولتی، حدود ۷۰مورد مربوط به دانشگاه‌های وزارت بهداشت، حدود ۳۵مورد مربوط به حوزه‌های علمیه و حدود ۸۰مورد آن مربوط به دانشگاه‌های غیرانتفاعی است که رایگان شده است. براساس گزارش مهر، وزارت علوم روز گذشته جدیدترین
لیست IP های دانشگاه‌ها را برای رایگان شدن اینترنت به وزارت ارتباطات ارسال کرد که درمجموع ۷۷۰،IP را شامل می‌شود. از این تعداد، ۳۷۴مورد آن مربوط به دانشگاه‌های دولتی، ۲۸۳مورد مربوط به دانشگاه‌های غیرانتفاعی، ۳۰مورد مربوط به دانشگاه پیام نور، ۳۰ مورد مربوط به دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و ۵۰ مورد مربوط به جهاددانشگاهی است.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

برگزاری آزمون های تحصیلات تکمیلی بعد از ماه مبارک رمضان

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درخصوص برگزاری آزمون دکتری که جدی‌ترین پروژه ملی است و قرار است در کشور برگزار شود، گفت: بسته‌های بهداشتی برای داوطلبان آماده کرده‌ایم و کلیه ملزومات بهداشتی از جمله ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی را در اختیار دانشگاه‌ها قرار خواهیم داد و برای اجرا، ورود و حفاظت آزمون نیز پروتکل‌هایی آماده شده است و طی مکاتباتی از دانشگاه‌ها خواسته شده تا امکانات خود را برای برگزاری این آزمون به این سازمان اعلام کنند.

وی با اشاره به برگزاری آزمون‌ها اظهار کرد: در این زمینه سه مصوبه مختلف پیش رو داریم؛ آغاز سال تحصیلی در مهر ماه، برگزاری کنکور سراسری ۲۰ روز پس از پایان امتحانات نهایی دوره متوسطه و برگزاری آزمون‌های تحصیلات تکمیلی پس از ماه مبارک رمضان است.

به گفته رئیس سازمان سنجش اموزش کشور، فعلاً تغییراتی در تاریخ برگزاری آزمون‌ها صورت گرفته و آزمون دکتری از ۹ اسفند ۱۳۹۸ به ۹ خرداد و آزمون کارشناسی ارشد از ۲۹ فروردین به ۲۳ خرداد منتقل شده است.

وی همچنین درخصوص تاریخ احتمالی برگزاری کنکور سراسری تصریح کرد: کنکور سراسری قرار بود ۱۲ و ۱۳ تیر ماه برگزار شود که چون با تاریخ برگزاری امتحانات نهایی آموزش متوسطه در ارتباط است و بر اساس رایزنی‌ها با همکاران‌مان در وزارت آموزش و پرورش از آنجایی که امتحانات نهایی قرار است ۱۶ خرداد شروع و حدوداً ۱۴ تیرماه به پایان برسد، در نتیجه ۲۰ روز پس از این تاریخ حدود هفته اول مرداد ماه می‌شود که ما بتوانیم به احتمال قوی کنکور سراسری را برگزار کنیم.

خدایی خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با حوزه معاونت آموزشی و مرکز سنجش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز داشتیم و پیش‌بینی شده است که از اواخر خرداد تا اوایل مرداد فصل مناسبی از جهت کنترل بیماری کووید ۱۹ است که بتوان برخی آزمون‌های حضوری را برگزار کرد. سعی خواهیم کرد در چینش صندلی‌ها فاصله ۱.۶ متری رعایت شود و از فضاهای دانشگاه‌های بزرگ نهایت استفاده شود.

زمان ثبت نام کاردانی به کارشناسی ۹۹ اعلام شد

سازمان سنجش آموزش کشور طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع کلیه متقاضیان ثبت‌نام و شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۱۳۹۹ می‌رساند که ثبت‌نام برای شرکت در این آزمون منحصراً به صورت اینترنتی از چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت آغاز می‌شود و این مهلت تا ۲۳ اردیبهشت ادامه دارد.

همه متقاضیان باید در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته و فراهم کردن مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت‌نام، به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org مراجعه و برای ثبت نام و شرکت در آزمون مذکور اقدام کنند.

با توجه به اینکه ثبت نام و انتخاب رشته در آزمون فوق در یک مرحله انجام می‌شود، داوطلبان باید همزمان با ثبت‌نام، نسبت به درج رشته محل‌های تحصیلی خود در فرم تقاضانامه اینترنتی با توجه به رشته‌های اعلام شده در دفترچه راهنما اقدام کنند.

همچنین اطلاعیه تکمیلی و همچنین دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته، همزمان با شروع ثبت‌نام در چهارشنبه مورخ ۱۷ اردیبهشت بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان قرار خواهد گرفت. داوطلبان لازم است برای اطلاع از شرایط و ضوابط شرکت در این آزمون و نوع پذیرش رشته‌های امتحانی (با آزمون و یا بر اساس سوابق تحصیلی «بدون آزمون»)، دفترچه راهنمای مذکور را به دقت مطالعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067719

وب گردی

وب گردی