رواج خالکوبی و جنبش‌های خون‌بازی در دانش‌آموزان/ مرجعیت معلم نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است

یک کارشناس آموزش‌و پرورش گفت: بسیاری از معلمان در ارتباط با دانش‌آموزان نسل جدید با مشکلاتی مواجه هستند؛ برخی از آنان بر پوست خود خالکوبی می‌کنند یا جنبش‌های خون‌بازی به راه می‌اندازند. متاسفانه در چنین شرایطی مرجعیت معلم به شدت کاهش پیدا کرده است.

مهدی بهلولی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه مسائل آموزشی این روزها از جمله دغدغه های ذهنی تمامی معلمان به شمار می‌رود اظهار کرد: متاسفانه انگیزه تحصیل در دانش‌آموزان کاهش پیدا کرده است، یکی از دلایل این امر بیکاری گسترده‌ای است که در میان دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها به وفور مشاهده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان و والدین آنها در شرایط کنونی مشاهده می‌کنند و اقوام و نزدیکانشان که دارای مدارک عالی دانشگاهی هستند بیکار مانده‌ یا حقوق ناچیزی را دریافت می‌کنند، بنا بر چنین دلایلی انگیزه درس‌خواندن در میان دانش‌آموزان تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس آموزش و پرورش با ذکر مثالی یادآور شد: اگر در یک دبیرستان پسرانه از دانش‌آموزان بپرسید به چه علتی درس نمی‌خوانند، مصرانه پاسخ می‌دهند: «چرا باید درس بخوانیم، در حالی که بسیاری از اقوام ما مدارک فوق لیسانس یا دکتری دارند و هنوز بیکار هستند؟»

انگیزه معلمان نیز در پی کاهش انگیزه تحصیل دانش‌آموزان کاهش پیدا کرده است

وی افزود: نداشتن انگیزه در میان دانش‌آموزان در نحوه آموزش معلمان نیز تاثیر گذاشته است، انگیزه معلمان نیز در پی کاهش انگیزه تحصیل دانش‌آموزان کاهش پیدا کرده و احساس می‌کند کار مفیدی را انجام نمی‌دهد.

بهلولی بیان کرد: متاسفانه این مشکل سال به سال در کلاس‌های حضوری دانش آموزان افزایش پیدا می‌کند، همچنین عواملی که منجر به بی‌انگیزگی دانش‌آموزان می‌شود، روز به روز در جامعه ما افزایش می‌یابد. به همین منظور فضای آموزش نسبت به سالهای گذشته تغییر پیدا کرده است.

این کارشناس آموزشی با اشاره به تحصیل دانش آموزان در مدارس دولتی و غیر دولتی اظهار کرد: زمانی که ما دانش‌آموزان را تقسیم کرده و به مدارس غیرانتفاعی، دولتی، سمپاد و غیره می‌فرستیم، متاسفانه از تعداد دانش‌آموزان پرتلاش در مدارس دولتی نیز کاسته می‌شود. به نوعی دیگر می توان گفت فضا در مدارس دولتی مانند گذشته پیش نمی‌رود. دانش آموزان پرتلاش و کم تلاش در کنار یکدیگر در کلاس‌های درس حضور داشتند و معلم می‌توانست با تکیه بر دانش آموزان کلاس را پیش ببرد؛ اما کلاس‌های درس در شرایط کنونی پویایی خود را از دست داده‌اند.

بی‌توجهی دانش‌آموزان به کلاس‌های آنلاین

وی با اشاره به آموزش آنلاین مدارس در شرایط کرونایی کشور خاطرنشان کرد: کرونا از صدر تا ذیل آموزش و پرورش را غافلگیر کرد. معلمان بنابر سلیقه خود پس از مدتی اقدام به تدریس آنلاین در شبکه های مجازی مانند تلگرام و واتس‌آپ شدند. هر معلم با امکاناتی که در اختیار داشت، سعی می‌کرد ارتباط خود را با دانش‌آموزان حفظ کند.

بهلولی با اشاره به مشکلات آموزش‌های آنلاین یادآور شد: درصد قابل توجهی از دانش‌آموزان ایران به آموزش‌های مجازی دسترسی ندارند. همچنین نظارتی بر میزان توجه دانش‌آموزان که امکان دسترسی به آموزش‌های آنلاین را دارند نیز وجود ندارد. البته این مشکل تنها شامل حال دانش آموزان کشورمان نمی‌شود، بررسی‌ها نشان داده است حدود دو سوم از دانش آموزان انگلیسی به هنگام تدریس آنلاین به مطالب درسی توجه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: خانواده‌ها باید بر نحوه فراگیری دروس دانش آموزان پای کامپیوتر، لپ‌تاپ یا تلفن همراه نظارت داشته باشند. متاسفانه این امکان در برخی خانواده‌ها وجود ندارد. هزینه اینترنت برای قشر ضعیف جامعه زیاد است همچنین برخی نقاط فاقد پوشش دهی اینترنت مناسب هستند.

معلمان در اداره مدرسه نقشی ندارند

این کارشناس آموزشی در زمینه میزان استقبال مسئولان از ایده‌های معلمان اظهار کرد: ارتباط بین معلمان و مسئولان یا همان صف و ستاد ارتباط مفیدی نیست و بر اساس اعتماد پیش نمی‌رود. کمتر پیش می‌آید که ۲ طرف به حرف یکدیگر گوش دهند.

وی با بیان اینکه معلمان و مدیران در اداره مدرسه نقشی ندارند خاطرنشان کرد: کم و بیش مدیرانی پیدا می‌شوند که خلاق باشند و تنها بر اساس بخشنامه‌های ابلاغی مدرسه را اداره نکنند. کمتر مدیری پیدا می‌شود که معلمان را وارد میدان کرده و با کمک آن‌ها مدرسه را به صورت مشارکتی اداره کند. من به وفور مشاهده کردم که بسیاری از مدیران از پیشنهادهای ارائه شده توسط معلمان استقبال چندانی نمی‌کنند، معلمان نیز ترجیح می‌دهند پیشنهادی به مدیران ارائه نکنند.

بهلولی بیان کرد: در زمینه آموزشی نیز معلم به عنوان تکنسین کتاب درسی تلقی می‌شود. با توجه به تعطیلی مکرر مدارس در طول سال تحصیلی، همین که معلم بتواند تنها کتاب درسی را به دانش آموزان آموزش دهد باز هم جای شکرش باقی است، اما نمی‌تواند از این موضوع فراتر رود. به طور کلی امکان فعالیت معلم فراتر از چهارچوبی که برایش در زمینه تدریس مشخص کرده‌اند، کم است. در این زمینه فضا به صورت مدیریتی از بالا پویایی وجودی معلمان را نابود می‌کند.

مشکلات ارتباط‌گیری معلمان با نسل جدید

وی با اشاره به تغییر ذائقه نسل جدید و چالش‌های معلمان در زمینه ارتباط گیری با دانش‌آموزان اظهار کرد: طبیعی است که دانش آموزان در هر عصری دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به نسل‌های گذشته خود داشته باشند. یک اندازه از این تغییرات کاملاً طبیعی بوده و معلمان باید آن را درک کنند. در برخی موارد نیز زیاده روی هایی از سوی دانش‌آموزان شاهد هستیم.

این کارشناس آموزشی با ذکر مثالی یادآور شد: دانش آموزان تا ساعت ۳ یا ۴ صبح سرگرم شبکه‌های مجازی تلفن همراه خود هستند. زمانی که در کلاس درس حضور دارند به دلیل خستگی زیاد و کمبود خواب چرت می‌زنند، زمانی که این موارد را با والدین دانش آموز مطرح می‌کنیم، آنها می گویند کاری از دستشان ساخته نیست و از نصیحت کردن فرزندشان خسته شده‌اند.

جنبش‌های خون‌بازی در مدارس

وی ادامه داد: برخی از آنان بر پوست خود خالکوبی می‌کنند یا جنبش‌های خون‌بازی به راه می‌اندازند. متاسفانه در چنین شرایطی مرجعیت معلم به شدت کاهش پیدا کرده است، در گذشته معلمان در زمینه‌های فرهنگی ورود می‌کردند و حرفشان خریدار داشت، اما امروزه شرایط اینطور نیست.

بهلولی در پایان گفت: بسیاری از دانش‌آموزان ارزش‌های فرهنگی دینی جامعه را درک کرده آن را اجرا می‌کنند؛ اما درصدی از آنان نیز وجود دارند که این طور نیستند و ارتباط برقرار کردن با آنان دشوار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067771

وب گردی

وب گردی