تحرکات اخیر داعش توجیهی برای استمرار حضور آمریکا در عراق است/ حمایت تهران از دولت «مصطفی کاظمی»

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به نظر ما تحرکات اخیر گروه تروریستی داعش در عراق و تقویت آنها توسط آمریکا، توجیهی برای تداوم حضور آمریکایی‌ها در خاک عراق است.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسکانیوز، در مورد طرح خروج نیروهای آمریکا از عراق با توجه به خواست مردم و مصوبه پارلمان آن کشور، اظهار کرد: این موضوع کاملاً مساله ای داخلی برای عراق به حساب می‌آید و به رویکرد دولت و ملت آن کشور باز می‌گردد که چگونه با نیروهای خارجی در کشورشان تعامل داشته باشند.

وی گفت: به هرحال شما دیدید که مصوبه پارلمان عراق این بود که باید نیروهای آمریکا از خاک این کشور خارج شوند و مردم عراق هم بارها در تظاهرات های مختلفی این مطالبه را اعلام کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: دولت عراق، هم از طریق نامه و هم از طریق اظهارات و مواضع رسمی، از آمریکایی‌ها خواستند که هر چه زودتر شرایط و زمینه لازم را جهت خروج نیروهایشان از خاک عراق فراهم کنند.

موسوی ادامه داد: متاسفانه از آنجا که آمریکایی‌ها با سوء نیت به این منطقه و کشور عراق وارد شدند، طبیعی است که به این زودی ها به خواست ملت و دولت عراق تن ندهند.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها این موضوع را در تضاد با منافع و اهداف بلندمدت خود در عراق می دانند، افزود: موضوع خروج نیروهای آمریکا نه تنها از عراق بلکه از کل منطقه همواره مدنظر جمهوری اسلامی ایران بوده و ما حضور نیروهای خارجی و به خصوص آمریکایی‌ها را در منطقه مخل امنیت کشورهای منطقه خود و به ویژه در منطقه خلیج فارس می دانیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: نیروهای آمریکایی همواره تلاش می‌کنند با ایجاد تنش و آتش افروزی توجیهی برای حضور خودشان در منطقه پیدا کنند و در حال حاضر شاهد هستیم که برخی می گویند که اگر نیروهای آمریکایی در منطقه حضور نداشته باشند خلا امنیتی پیش خواهد آمد، گروه‌های تروریستی مجدداً فعال خواهند شد و و از این قبیل توجیهات که پذیرفته نیست.

موسوی بیان کرد: دولت و ملت عراق بدون کمک آمریکایی‌ها و صرفاً با همکاری و کمک کشورهای منطقه توانستند نیروهای تروریست دست پرورده آمریکا به خصوص داعشی ها را شکست داده و از خاک خودشان بیرون کنند.

وی با اشاره به تحرکات اخیر گروه تروریستی داعش در عراق، اظهار داشت: به نظر ما تحرکات اخیر این گروه تروریستی بی ارتباط با مطرح شدن خواست دولت و ملت عراق در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از خاک آن کشور نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: آمریکا با تقویت گروه تروریستی داعش در عراق در صدد توجیهی برای تداوم حضور خود در خاک آن کشور است. به اعتقاد من دولت و ملت عراق با هوشیاری و آگاهی که دارند و با توجه به لمس آثار و تبعات منفی حضور نیروهای آمریکایی در خاک خودشان، ان‌شاءالله آنها را از عراق بیرون خواهند کرد و عملاً نشان خواهند داد که نیازی به حضور نیروهای آمریکایی در کشورشان ندارند.

موسوی با اشاره به انتخاب «مصطفی کاظمی» نخست وزیر مکلف عراق از سوی رئیس جمهور آن کشور که در نتیجه اجماع رهبران شیعه و سایر گروه‌های سیاسی کرد و سنی عراقی صورت گرفت، گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر گونه تصمیمی که در عراق و به پشتوانه اجماع گروه‌های سیاسی آن کشور اتخاذ شود حمایت می کند و این موضوع را کاملا مسئله‌ای داخلی برای آن کشور به حساب می آورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما بارها گفتیم که این موضوع به ملت دولت، پارلمان و گروه های سیاسی عراق مرتبط می شود و سیاست ایران هم در قبال این موضوع حمایت از نتیجه تصمیمی است که برآورد نظر دولت و ملت عراق است و حتما همچون گذشته با دولت برآمده از این تصمیم و اجماع سیاسی در عراق، همکاری خواهیم داشت.

کد خبر: 1067802

وب گردی

وب گردی