تشکیل کارگروه برای رسیدگی به مشکلات شبکه شاد/ جزئیات پیش‌ثبت‌نام مدارس غیردولتی به‌زودی اعلام می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش از  تشکیل یک  کارگروه با دستور وزیر آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در این کارگروه مسائل مشکلات شبکه شاد را دنبال می‌‌کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در برنامه سیمای خانواده ضمن تبریک هفته معلم و تقدیر از زحمات آنان برای آموزش در تعطیلی مدارس اظهار کرد: هفته معلم هر سال به صورت نمادین از 12 تا 18 اردیبهشت برگزار می‌شود، البته هر روز و هفته در طول سال با نام معلم پیوند خورده است. در طول سال تحصیلی معلمان در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم و در کنار مدیران وظیفه آموزش در تمامی عرصه‌ها کشور را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در سال جاری شرایط ویژه‌ای را برای روز معلم تجربه کردیم، در کنار جبهه سلامت که پزشکان و پرستاران در آن مشغول به خدمت‌رسانی هستند، معلمان نیز در جبهه جهاد آموزشی ایفای نقش می‌کنند. دغدغه خانواده‌ها در زمینه آموزش فرزندانشان از زمان تعطیلی مدارس توسط معلمان به خوبی تامین شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منایع وزارت آموزش و پرورش گفت: هفته معلم را همانند گذشته مصادف 12 اردیبهشت با روز شهادت شهید مطهری با شعار «شهید مطهری اسوه معلمی» آغاز کرده‌ایم. امروز نیز به نقش معلم در گام دوم انقلاب می‌پردازیم. مقام معظم رهبری در روز گذشته در پیام تلویزیونی به جایگاه مقام معلم و علم نافع تاکید ویژه‌ای داشتند، علم نافع در آموزش و پرورش به خوبی شکل گرفته؛ دانش‌آموز بر اساس این علم با روحیه پرسشگری آماده می‌شود؛ همچنین ارزش‌های جامعه اسلامی نیز به دانش‌آموزان منتقل می‌شود تا آن‌ها با آمادگی بیشتری وارد نظام آموزش عالی شوند.

وی افزود: تجلیل از پیشکسوتان تعلیم و تربیت، معلمان و رسالتهای علمی و اجتماعی آن‌ها در برنامه های این هفته گنجانده شده، همچنین بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید ویژه‌ای داریم، سلامت معلمان برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و تمامی برنامه‌های آموزش پرورش به صورت مجازی و ویدئو کنفرانس برگزار شده است.

الهیار ترکمن بیان کرد: مراسم‌های هفته معلم به صورت مجازی برگزار می‌شود، در روز پنجشنبه مراسم دیدار معلمان منتخب استانی با وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، این معلمان به صورت مجازی با وزیر ارتباط برقرار کرده و مسائل و مشکلات خود را بیان کردند تا در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد.

وی با اشاره به سامانه شاد و مشکلات این سامانه اظهار کرد: کشور ایران از لحاظ پهنه جغرافیایی گسترده است و پوشش تحصیلی در این پهنه، یکی از دغدغه‌های اصلی آموزش و پرورش به شمار می‌رود. وزارت آموزش و پرورش باید پیش از این نسبت به طراحی شبکه مجازی اقدام می‌کرد تا بتواند با کمک آن در راستای ارتقای فعالیت‌های خود تلاش کرده و پوشش تحصیلی را به‌صورت کامل و مطمئن انجام دهد. کرونا علاوه بر مسائل بهداشتی و اجتماعی متعدد، فرصت‌هایی را ایجاد کرده که از جمله آن می‌توان به طراحی ابزار مجازی در تعلیم و تربیت در کنار نظام آموزشی اشاره کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منایع وزارت آموزش و پرورش گفت: شبکه شاد با همکاری اپراتور همراه اول آغاز شده و در حال حاضر مراحل اولیه استقرار خود را سپری می‌کند، قطعا در مراحل آغازین با مشکلاتی مواجه هستیم. 15 میلیون دانش آموز و 1 میلیون معلم باید در این سامانه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: در چند روز اول حدود 2 میلیارد پیام در این شبکه رد و بدل شده است. تعداد این پیام‌ها نشان می‌دهد شبکه شاد یک ابر شبکه است و شاید بزرگترین پیام رسان داخل کشور محسوب شود.

الهیار ترکمن از تشکیل یک کارگروه با دستور وزیر آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در این کارگروه مسائل مشکلات شبکه شاد را دنبال می‌‌کنیم. در برخی از نقاط ارتباط به‌خوبی برقرار نشده و کلاس‌بندی‌ها به درستی صورت نمی‌گیرد. در برخی موارد ممکن است محتواها به درستی در شبکه رد و بدل نشود. این مشکلات توسط این کارگروه بررسی خواهد شد.

وی ادامه داد: در برخی نقاط که امکان اتصال اینترنت وجود ندارد، از امکانات شبکه‌های محلی و استانی استفاده خواهد شد. در مناطقی که در وضعیت سفید قرار دارند، می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کلاس‌های درس را به صورت حضوری برگزار کرد. معلمان ما در سال جاری جلوه‌های ویژه‌ای از کار رخود را ارائه کرده و با دغدغه خاصی آموزش دانش‌آموزان را دنبال می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منایع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به میزان دسترسی دانش‌آموزان به شبکه شاد گفت: اگر مسائل حین اجرا و استقرار این شبکه حل شود، پیش‌بینی می‌شود بالای 85 درصد دانش‌آموزان بتوانند از امکانات این شبکه استفاده کنند، اما بازه زمانی آن اتفاق مهم است و باید در بازه زمانی برای این موضوع در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به مشکلات والدین مبنی بر نداشتن تلفن همراه هوشمند یا تبلت اظهار کرد: این مشکل باید در باره میان مدت حل شود، در بازه زمانی کوتاه مدت و با توجه به شرایط کنونی، شاید آموزش و پرورش نتواند نسبت به این موضوع ورود کند. اما در حال حاضر برای رفع این مشکل، تمهیداتی در نظر گرفته شده است، در این زمینه با وزارت ارتباطات در زمینه ساخت و توزیع تبلت‌های دانش‌آموزی صورت گرفته است که اگر در سال آینده به هر دلیلی شرایط کرونایی یا همانند آن را تجربه کردیم، بتوانیم از این تبلت‌ها استفاده کنند.

الهیار ترکمن افزود: تلاش می‌کنیم تبلت‌های دانش‌آموزی را توسعه دهیم تا تنها با شبکه‌های آموزشی در ارتباط باشد و امنیت آموزشی را برای والدین و دانش‌آموزان فراهم کند.

وی با اشاره به عملکرد آموزش و پرورش در شرای کرونایی خاطرنشان کرد: من به معلمان کشور نمره 100 را می‌دهیم، چون حضور معلمان بسیار پررنگ و افتخار آفرین است و تمامی نقیصه‌های ما را در شرایط واقعی و اجرائی برطرف می‌کنند. مسئولان ستادی از شخص وزیر گرفته تا شورای معاونان، دغدغه‌مند هستند، از ساعت 7 تا 9 صبح موضوعات مرتبط با شاد را به صورت روزانه بررسی می کنیم. ارتباطاتی که در این زمینه باید باخارج از وزاتخانه صورت گیرد ارزیابی می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منایع وزارت آموزش و پرورش گفت: شبکه شاد با توجه به وسعت و حجم فعالیت خود، هنوز در مراحل اولیه استقرار خود قرار دارد، طبیعتاً مشکلاتی نیز وجود دارد که ا در حال رفع این مشکلات هستیم. وزود به حوزه مجازی ریسک پذیر و دلهره آور است و شاید هر مدیری نخواهد در این زمینه فعالیت داشته باشد.

وی با اشاره به طراحی سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی اظهار کرد: وزارت ارتباطات آمادگی طراحی و تدوین سیم کارت دانش‌آموزی را دارد، حتی این سیم‌کارت‌ها در حال حاضر قابل واگذاری است، اما باید توجه داشت که ابزار قرارگیری این سیمکارت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از لحاظ توزیع این سیمکارت مشکلی وجود ندارد.

الهیار ترکمن با اشاره به آغاز پیش ثبت‌نام مدارس غیرانتفاعی گفت: این موضوع در سازمان مدارس غیردولتی در دست بررسی است، زمان شروع سال تحصیلی بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا تعیین می‌شود. اگر این ستاد بر اساس شرایط موجود، اجازه بازگشایی مدارس در مهرماه را به آموزش و پرورش بدهد، ثبت‌نام باید صورت گیرد؛ در غیر این صورت تمامی مسئولان مدارس غیردولتی باید متناسب با خدمات ارائه شده از خانواده‌ها شهریه دریافت کنند. جزئیات پیش‌ثبت‌نام مدارس غیر دولتی و دریافت شهریه به زودس از سوی آموزش و پرورش اعلام خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به برنامه‌های آموزش و پرورش تاکید کرد: تمامی برنامه‌های اجرائی ما حول راهکار‌های سند تحول و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد. در فرصت نهایی کردن سیاست‌های سند تحول تا پایان سال 1404، با تدوین و اجرای بسته‌های مرتبط با راهکارها و با توجه به شرایط موجود است که تلاش می‌کنیم اهداف این سند را محقق کنیم، عمده ترین کار چه در زمینه معیشت و چه در زمینه توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش حول این سند و سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری می‌چرخد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067822

وب گردی

وب گردی