تولید بازوی رباتیک آموزشی و صنعتی/ دانشگاه‌ها نباید نسبت به خرید کالای داخلی جبهه بگیرند

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از ساخت و تولید بازوهای ربات با قابلیت آموزشی و صنعتی در این شرکت خبر داد و گفت: هم‌اکنون این ربات‌ها در مراکز دانشگاهی و صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است.

سید فرزاد موسوی‌زاده مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره فعالیت این شرکت اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان در زمینه سخت‌افزارهای برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک، مدار‌های الکترونیکی تولید اندازه‌گیری و ابزار دقیق سامانه‌های کنترل و اتوماسیون صنعتی؛ همچنین برق الکترونیک رباتیک هوشمند سازی فعالیت می‌کند.

وی از ساخت و تولید بازوهای ربات و تولید ربات با قابلیت آموزشی و صنعتی در این شرکت دانش‌بنیان خبر داد و گفت: این شرکت دانش‌بنیان تاکنون توانسته ضمن تولید بازوی ربات و همچنین ربات‌های مختلف با کاربردهای آموزشی برای اولین بار برای دانشگاه‌های کشور و نیز صنعت سهم ویژه در تولید این علم داشته باشد. همچنین تولید دستگاه لوگوپروژکتور با کیفیت HD برای اولین بار در کشور، ساخت برد های هوشمند (Iot) و تولید بردهای آموزشی آردینو از دیگر محصولات تولیدی این شرکت است. این ربات‌ها در دانشگاه‌های مختلف کشور( اصفهان، تربت حیدریه، دانشگاه پیام نور، حکیم سبزواری ) مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: سال گذشته بیش از 10 بازوی ربات را تولید و به فروش رساندیم و امسال نیز چند پیش قرارداد با دانشگاه‌های مختلف کشور( اردبیل، یزد، تربت حیدریه) منعقد کرده‌ایم.

موسوی‌زاده با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان علاوه بر تولید محصولات کلیدی در حوزه اینترنت اشیا و هوشمندسازی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: کشور ما در این حوزه نسبت به بقیه کشورها خیلی عقب‌مانده است. از آنجا که صرفه جویی انرژی یکی از مباحث کلیدی در کشور است، بنابراین اگر اینترنت اشیاء در کشور جا بیفتد می‌توان در صرفه جویی انرژی و مدیریت انرژی از آن بهره جست.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: بازوی ربات spad s100 یکی از محصولات پرفروش این شرکت دانش‌بنیان است که قابلیت استفاده در آزمایشگاه‌های کنترل، رباتیک، میکروکنترلر و الکترونیک را دارد و می‌تواند بخش اعظمی از نیازهای اساتید و دانشجویان را برطرف کند. این بازو کاملاً منطبق بر سرفصل‌های دانشگاهی طراحی و ساخته شده است و دقت بالا، استحکام مطلوب، قدرت تکرارپذیری، نرم‌افزار سطح بالا از جمله ویژگی‌های بارز این ربات به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: این شرکت علاوه بر طراحی و ساخت بازوهای رباتیکی، سامانه هوشمند عابر پیاده را عرضه کرده است. در مناطقی که جاده‌ها از وسط روستاها عبور می‌کند و اهالی مجبور به تردد از سطح جاده هستند و هزینه‌های نصب پل عابر پیاده و یا زیر گذر نیز بسیار بالا است، سامانه هوشمند عابر پیاده جایگزین مناسبی برای این مناطق به شمار می‌رود. هزینه اجرای این سامانه به نسبت پل عابر پیاده و یا زیر گذر یک بیستم است.

وی با اشاره به کاربردهای صنعتی این بازوهای رباتیکی، افزود: این بازوی ربات در صنایع بزرگ و کوچک نیز کاربرد دارد و به وسیله آن کارخانجات می‌‎‌توانند آن دسته از کارهایی که انسان قادر به انجام آن نیست را با کمک این بازو انجام دهند. گفتنی است این بازوی رباتیکی قادر است نیازهای کارخانجات و صنایع را با سرعت بیشتر و عملکرد و کارایی بهتر برطرف کند.

موسوی‌زاده با اشاره به اقدامات این شرکت دانش‌بنیان در زمینه صادرات بازوهای رباتیکی، گفت: کار صادرات این محصول به آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های فنی و مهندسی و نیز صنایع کوچک و بزرگ کشورهای همسایه در دستور کار قرار گرفته و برای آن نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم. پس از مرحله تولید انبوه به فکر بازارهای صادراتی هستیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره شعار سال تحت عنوان جهش تولید گفت: اولین موضوع برای تحقق شعار سال، جلوگیری از واردات بی‌رویه است. اکثر کشورهایی که به مرحله پیشرفت و توسعه دست یافتند از واردات کالای تولیدی مشابه به کشورشان جلوگیری کردند و این امر مهم سبب شده که در کنار توسعه صنعت، اشتغالزایی در کشورشان شکل بگیرد.

وی تأکید کرد: در مسائل اخیر مشخص شد که اگر شرکت‌های دانش‌بنیان پای کار نبودند ما نمی‌توانستیم ویروس کرونا را مدیریت کنیم.

موسوی‌زاده گفت: دانشگاه‌ها نسبت به خرید کالای ایرانی گارد خاصی دارند و تمایل چندانی با تجهیزات ساخت داخلی ندارند، هنوز توان داخلی را به صورت جدی باور نکردند و باید در این زمینه تدابیری اتخاذ شود.

گفتنی است در این شرکت دانش‌بنیان 6 نفر به صورت مستقیم و 20 نفر غیرمسقیم مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067849

وب گردی

وب گردی