شرکت‌های دانش‌بنیان برای بازاریابی بودجه ندارند/ضعف بازایابی و فروش در دانشگا‌ه‌ها

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: معمولا شرکت‌های دانش‌بنیان برای بازاریابی بودجه ندارند و هیچ ارگانی برای حمایت از شرکت‌ها در این زمینه ورود پیدا نمی‌کنند.

شعبانعلی دلجوی توحیدی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به فعالیت این شرکت دانش‌بنیان، اظهار کرد: این شرکت طراحی و ساخت تجهیزات مهندسی، پایلوت و تجهیزات خاص تحقیقاتی در حوزه الکترونیک و مکانیک و ساخت انواع پمپ‌های تزریق فشار بالا در صنایع نفت و گاز را در دستور کار خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: این پمپ‌ها با کارکرد در فشار بالا تا 15000 psi و دقت تزریق تا یک هزارم سی سی بر دقیقه می‌توانند در عملیات‌های مختلف تست نمونه بکار روند. همچنین کوره‌های تحقیقاتی نیز می‌توانند تا 900 درجه دمای مورد نظر را با دقت یک دهم درجه کنترل کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: تا به امروز موفق شدیم 25 دستگاه را تولید و به فروش برسانیم. همچنین تولید یکسری پمپ‌های ارزان قیمت از جمله پمپ‌های پریستالتیک و پمپ فشار بالا سرنگی دو قلو برای صنایع داروی را تولید کردیم این پمپ‌‌ها قادر است بصورت مستقل برای دو مسیر جداگانه با کنترل مختلف یا بصورت هماهنگ و پیوسته برای یک مسیر برای زمان طولانی ماده سیال مورد نظر را با فشار بالا و دقت بالا تزریق و کنترل کند.

دلجوی توحیدی با بیان اینکه تمام محصولات از جمله نرم‌افزار و سخت افزار و قطعات کلیدی با دانش بومی تولید شده است، گفت: این محصولات نسبت به کالای مشابه خارجی قیمت مناسبی دارد و حتی از نمونه‌های چینی ارزانتر است.

وی با اشاره به دیگر مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان برای ایجاد کسب‌وکار گفت: معمولا سرمایه در گردش این شرکت‌ها کم است؛ شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌هایی هستند که تفکراتشان هر روز می‌تواند باعث ایجاد محصول جدید شود ولی وقتی وارد بحث تجاری می‌شود با عدم تولید محصول مواجه خواهند شد.

یک فعال دانش‌بنیان با بیان اینکه مهمترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان به بازاریابی ارتباط دارد، گفت: معمولا شرکت‌های دانش‌بنیان برای بازاریابی بودجه ندارند و هیچ ارگانی برای حمایت از شرکت‌ها در این زمینه ورود پیدا نمی‌کند.

وی درباره جهش تولید گفت: شعار سال زمانی تحقق پیدا می‌کند که بازار مناسب برای تولیدکننده فراهم باشد ما نیازی به وام و تسهیلات و کمک‌های علمی و آموزشی نداریم و تنها بحث بازاریابی و صادرات است که مسئولان باید در این زمینه کمک کنند. همچنین برگزاری نماشگاه‌های مشترک در این راستا کارساز است یا اعتبارات لازم را در اختیار صنایع قرار دهند تا پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه‌ها بتواند از محصولات ما خریداری کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: از آنجا که دانشگاه‌ها یکی از مراکز توسعه علم و دانش است و بیشتر با ابزارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در ارتباط هستند بنابراین نیاز است که با آشنایی کامل وارد عرصه تولید محصولات کلیدی صنایع شوند. همچنین بازوی بازاریابی و فروش دانشگاه‌ها بسیار ضعیف است چرا که این دانشگاه‌ها هنوز نتوانستند نیاز صنعت را شناسایی کرده و در جهت رفع نیاز صنایع بکوشند.

وی خاطرنشان کرد: بزرگترین کمکی که مراکز رشد دانشگاه‌ آزاد اسلامی می‌تواند به شرکت‌های دانش‌بنیان کنند، این است که تدارکات دانشگاه‌ها را ملزم به خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ کنند تا نیازهای دانشگاه‌ها را از این شرکت‌ها تامین کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067895

وب گردی

وب گردی