آیا ویروس کرونا می‌تواند روی لباس و کفش شما زندگی کند؟

اکنون که برخی مشاغل مانند فروشگاه‌های خرده فروشی در برخی کشورها در حال بازگشایی مجدد هستند، باید برای جلوگیری از شیوع کرونا اقدامات احتیاطی مانند زدن ماسک‌، حفظ فاصله اجتماعی و شستن دست‌ها را انجام داد. اگر نگران هستید که در معرض کووید-19 باشید در ادامه راهکارهایی برای خود مراقبتی ارائه شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، افرادی که به بیرون رفت و آمد دارند باید به طور مرتب از خانه خود نیز مراقبت کنند. حال با لباس و کفش خود چه کار کنیم؟

کووید-19می تواند از طریق قطرات تنفسی ناشی از سرفه یا عطسه فرد مبتلا یا لمس کردن سطح آلوده (معمولاً جامد) و سپس لمس صورت گسترش یابد. این ویروس حتی می تواند بیش از 9 روز در برخی از سطوح زندگی کند. به عنوان مثال، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، RNA ویروس کرونای زنده مانده پس از 17 روز از عزیمت مسافران کشتی دایموند پرینسس را پیدا کردند.

با این حال، احتمال ابتلا به ویروس از طریق لباس، نادر است به ویژه که هیچ مدرکی مبنی بر زنده ماندن ویروس روی لباس وجود ندارد. از طرف دیگر اگر شما یک ارائه دهنده خدمات مراقبت های بهداشتی هستید، که لباس و کفش کار خود را در خارج منزل بگذارید تا از آلوده نشدن خانه مطمئن باشید.

اگر شما معتقدید که ممکن است با ویروس در ارتباط بوده یا محتاط هستید موارد زیر را هم رعایت کنید.

این موارد توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها ارائه شده است. توصیه ها ممکن است با توجه به تحقیقات و تحولات جدید با گذشت زمان تغییر کند.

آیا وقتی به خانه می‌روم باید لباسم را بشویم؟

بعد از اینکه از فروشگاه های مواد غذایی به خانه می آیید، لازم نیست لباس خود را عوض کنید به خصوص اگر در فاصله شش فوتی از دیگران در فروشگاه بوده اید. توصیه می شود که دست های خود را بشویید. با این حال ، اگر در یک مرکز بهداشتی و درمانی در اطراف بیماران کووید-19 هستید یا فکر می کنید در معرض ویروس قرار گرفته اید، بهتر است در هنگام رسیدن به خانه لباس های خود را بشویید.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها توصیه می کند که لباس های کثیف خود را تکان ندهید؛ زیرا این امر ممکن است باعث پخش مجدد ویروس در هوا شود. به گزارش نیویورک تایمز محققان در حال حاضر بررسی می کنند که آیا ویروس کرونا از ذرات RNA موجود در هوا قابل بازیابی است؟ به یاد داشته باشید که انتقال از فردی به دیگری شناخته شده است.

آیا باید کفش‌ها را بیرون خانه گذاشت؟

ممکن است سوال کنید که بعد از مراجعه به فروشگاه مواد غذایی یا سایر مکان های عمومی آوردن کفش به منزل درست است یا خیر؟ مطالعه جدید که توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در بیمارستان های ووهان انجام شده است، نشان می دهد که ویروس می‌تواند روی کف کفش زنده بماند؛ اما مطمئن نیستند که این قطرات هنوز عفونی بوده اند.

کلینیک Cleveland اعلام کرد که اگرچه امکان وجود ویروس روی کفش وجود دارد؛ اما انتقال آن به شما بسیار بعید است مگر اینکه مستقیماً محل آلوده را لمس کرده و سپس صورت خود را لمس کنید.

اگر فکر می کنید با کسی یا سطحی که به ویروسی آلوده شده است مواجه شده اید ، کفش های خود را قبل از رفتن به خانه خود بیرون بگذارید و سپس فوراً دستان خود را بشویید و کفش خود را با مواد ضدعفونی کننده پاک کنید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها پیشنهاد می کند که باید از گرمترین تنظیم آب ماشین لباسشویی برای لباس استفاده کنید؛ اما اگر آب گرم به لباستان آسیب می زند با آب سرد آبکشی کنید زیرا از آنجا که کروناویروس توسط لایه ای از غشای چربی احاطه شده مواد شوینده شما به تنهایی باید بتوانند ویروس را از بین ببرند. با این حال، اگر هنوز نگران این هستید که ویروس از شستشو جان سالم به در ببرد لباس‌های خود را برای چند روز در کیسه بگذارید تا ویروس به‌طور طبیعی بمیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067953

وب گردی

وب گردی