بررسی آینده مربیگری امیر قلعه نوعی/  آیا ژنرال به آخرخط  رسیده ؟

امیرکریمی/مربی و تحلیلگر فوتبال

امیر قلعه نوعی را می توان با ثبات ترین مربی حال حاضر فوتبال کشور قلمداد کرد، مردی که پای ثابت مربیگری در تمام ادوار لیگ بوده و هست. مربی باهوش و تاثیرگذار و البته گرانقیمت که اتفاقا تیم های تحت هدایت او نیز از لحاظ اقتصادی پر هزینه و لاکچری می نمایند. هرچند او کارنامه نسبتا قابل قبولی را از خود بر جای گذاشته است؛ اما عدم توفیق در رسیدن به قهرمانی در هشت سال اخیر کمی نگاه ها را به او و شیوه مربیگری اش تغییر داده، تغییری که شاید به خانه نشینی او در فصل آینده بینجامد و روند باثبات او در لیگ برتر را قیچی کند.

ژنرال و سلطان؛

خیلی از کارشناسان، شخصیت و تز مربیگری او را برگرفته از علی پروین در دهه شصت و هفتاد می دانند، شخصیتی کاریزماتیک و دارای مدیریت قوی که بیش از بعد فنی، در زمینه تحریک و تهییج روانی بازیکنان تبحر دارد. نگاهی به تیم های تحت رهبری او نشان از حضور بازیکنان و ستاره های پر سر صدایی دارد که هر کدام برای بردن به حاشیه یک تیم در یک فصل یک تیم کافیست اما درایت و هوش بالا و قدرت رهبری قلعه نوعی اجازه بروز چنین اتفاقاتی را در تیم های خود نمی دهد .

شاید به همین دلایل هست که هربار تیم ملی و استقلال دچار بحران از لحاظ مربی می شوند یکی از گزینه های مطرح شده نام امیر قلعه نوعی می باشد .با تمام این تفاصیل انتهای فصل فوتبالی امسال می تواند سالی متفاوت را برای او رقم بزند، فصلی که شاید او جایی در بین نیمکت های لیگ برتری نداشته باشد.

ژنرال و استقلال؛

مطرح شدن نام قلعه نوعی همراه با تیم استقلال در انتهای هر فصل به عادتی تکرار شدنی برای هواداران استقلال شده که به نوعی مانور مدیران این تیم روی اسامی مربیان نیز هست. نام او یکی از گزینه های سنتی تصدی گری این نیمکت پرهیاهوی داخلی است اما مشکل اینجاست که بازگشت او به استقلال حالا مخالفان بسیاری دارد. از روزهای اوج استقلال با او بالای یک دهه گذشته و هچنین رفتن او به تیم های رقیب استقلال و نتیجه های رو در رویی که گرفته شده نیز کمی در سخت بودن شرایط او و استقلال تاثیر گذار است از این رو اینکه قلعه نوعی را گزینه بدون رقیب بازگشت به خانه خود بدانیم کمی دوراز واقعیت است اگرچه فرهاد مجیدی با رفتارهای خود می تواند مدیران استقلال را به سمت او سوق دهد.

ژنرال و اصفهان؛

حکایت قلعه نوعی و سپاهان نیز احتمالا انتهای فصل به سرخواهد آمد، چراکه ژنرال در دو فصل اخیر نتوانسته هیچ مقامی را برای این تیم به دست آورد ضمن اینکه حالا شایعاتی از قراردادهای بسیار گران او و هزینه های تیمداری در این دوسال به بیرون درز کرده که هواداران اصفهانی را کمی حساس تراز قبل نموده. از طرفی دیگر تعارف قهرمانی به پرسپولیس در اصفهان و نقش جهان و حالا حکم تایید کمیته استیناف به نتیجه سه بر هیج به نفع پرسپولیس بیش از همیشه اوضاع را برای قلعه نوعی و همراهانش سخت کرده جایی‌که حالا خیلی از افکار عمومی هنوز دلیل واقعی عدم حضور سپاهان در این بازی بزرگ را مطالبه می نمایند.

خبرهای رسیده از اصفهان هم حاکی از عدم تمایل مدیران رده بالای این باشگاه برای همکاری در فصل آینده با قلعه نوعی دارد.

بازگشت او به ذوب آهن نیز قابل تصور نیست مخصوصا اینکه ذوبی ها نمی توانند با فاکتورهای تیمداری گرانقیمت قلعه نوی کنار بیایند.

ژنرال و جنوب؛

از تیم های جنوب که کلا درگیر مشکلات اقتصادی هستند شاید تنها گزینه فولاد خوزستان باشد که بتواند پذیرای قلعه نوعی در فصل آینده باشد به خصوص که سعید آذری هم حالا آنجاست اما مشکل اصلی حضور مربی جوانی به نام جواد نکونام هست که اتفاقا بد هم نتیجه نگرفته و اگر لیگ ادامه پیدا کند احتمال آسیایی شدن فولاد نیز دور از ذهن نیست.

پس با این نگاه در فولاد هم احتمالا فصل بعد ژنرال جایگاهی نخواهد داشت ضمن اینکه از آن دورانی که قلعه نویی جوان و جویای نام برای پیشرفت عازم اهواز می شد، خیلی گذشته.

ژنرال و تبریز؛

تراکتور هم با ساکت الهامی تمدید کرده. نفس اینکه تراکتور چگونه از جان توشاک و جرج لیکنز و دنیزلی خارجی به ساکت الهامی رضایت داده خود نیز محل سوال هست اما هر چه هست ظاهرا زنوزی فعلا از بریز بپاش برای مربیان خارجی و بدون ثمر دست برداشته ضمن اینکه اگر جایگزینی برای الهامی متصور باشیم، در تبریز گزینه های بومی همچون برادران خطیبی هم هستند.

ماشین سازی هم که وضع نامشخصی دارد و بعید است که قلعه نویی به آنجا برود.

ژنرال و سیرجان؛

در مورد گل گهر تنها دلیلی که می توان از آن برای حضور قلعه نوعی نام برد شرایط مالی این باشگاه تازه وارد لیگ برتر می باشد جایی که بعد از بگوویچ و برکناری او به دنبال علی دایی و علی کریمی رفتند و در نهایت با جلالی به توافق رسیدند. آنها با جلالی سر سامانی به خود و جایگاهشان در جدول دادند و بعید است این همکاری قطع شود ضمن اینکه شرایط مالی به کنار اما برای امیرقلعه نویی حضور در تیمی که نامزد شماره یک سقوط کردن است، ضربه بزرگی خواهد بود.

ژنرال مشهد و قائمشهر؛

تنها گزینه هایی که شاید بتوان در شرایط موجود برای قلعه نوعی متصور بود شهر خودرو مشهد می باشد که احتمال برکناری سرآسیابی از طرف حمیداوی بسیار محتمل است. البته امثال رضا مهاجری که اتفاقا تیم های تحت هدایتشان خوب فوتبال می کنند و بسیار ارزان قیمت تر از قلعه نوعی هستند نیز در دسترس حمیداوی هستند.

اما قائمشهر که حالا محمود فکری پیشکسوت خود را بالای سر تیم خود می بیند هم می توان جزو گزینه های قلعه نوعی دانست به خصوص که او در سطح هیئت مدیره برو بیای زیادی دارد. هرچند بر روی سکوها در مورد او قطعا اختلاف نظرهایی وجود دارد که البته همه این گمانه زنی ها در مورد نساجی منوط به عدم نتیجه گیری فکری خواهد شد که برای اولین بار حضور در لیگ برتر را به عنوان سرمربی تجربه می نماید.

ژنرال و تیم های صعود کننده به لیگ برتر؛

از تیم های لیگ یکی که احتمال حضورشان در لیگ برتر می رود شاید تنها مس کرمانی مشتری مجدد قلعه نویی باشد که فعلا با مربی جوان خود مجتبی حسینی در حال بازگشت به بالاترین سطح فوتبال ایران است. مس کرمان باشگاهی هست که او قبلا هم در آنجا کار کرده و سرمربی بوده ولی بعید به نظر می رسد بادران، خوشه طلایی، مس سرچشمه ، آلمینیوم اراک و ازین قبیل باشگاهها در صورت صعود تمایلی به کار کردن با قلعه نوعی را داشته باشند یا خود قلعه نوعی کششی به سمت آنها داشته باشد.

ژنرال و آینده ای مبهم؛

بدون هیچ تعارفی نبودن قلعه نوعی در لیگ برتر تا حدودی می تواند از جذابیت این بازی ها کم کند. شما تصور کنید تقابل قلعه نوعی و پرسپولیس با تمام حرف و حدیث هایش یا حضور او روبروی استقلال و از این دست تقابل ها که در فوتبال ما و به دلیل حضور مداوم قلعه نوعی کم نیستند؛ همچنین حاشیه و متن هایی که بعد از همه این بازی ها به آنها پرداخته می شود هم کم نیستند؛ اما شاید عدم نتیجه گیری نزدیک به یک دهه ای او در کسب جام و همچنین وضعیت اقتصادی باشگاه‌های کشور و مشکلاتی از این دست در آینده فصل تازه ای را برای ژنرال رقم بزند، انتظاری که دیری نخواهد پایید و با شروع فصل بعد خیلی از ابهامات برطرف خواهد شد.

کد خبر: 1067997

وب گردی

وب گردی