باید حق مردم را به مسأله‌ جهانی تبدیل کنیم/ پیگیری وضعیت ۱۰۰ هزار مجروح شیمیایی

دبیر ستاد حقوق بشر ایران از پیگیری وضعیت ۱۰۰ هزار مجروح شیمیایی خبر داد و گفت: باید حق مردم را به مسأله‌ جهانی تبدیل کنیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، علی باقری کنی معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در برنامه تلویزیونی مکث با موضوع «نقض حقوق ملت ایران توسط غرب» در ابتدا در مورد متهم دانستن حزب الله توسط کشور آلمان، گفت: این کاری که دولت آلمان کرد برای کسانی که از دریچه حق به دنیا نگاه می‌کنند، عجیب و غریب است اما آنها با این دریچه به موضوع نگاه نمی‌کنند.

وی افزود: می‌گوییم حزب الله گروهی برخاسته از توده‌های مردمی است و رسالتش اخراج اشغالگران بوده واکنون پرچمدار دفاع از مسلمانان شد اما آنها اینگونه نمی‌بینند و بیشترین کمک را همین آلمان به عربستان در جنگ با یمن داشته است یا اینکه در تجهیز صدام برای سلاح شیمیایی کمک کردند و مصدومان ما را پذیرش کردند تا سلاح خود را ارتقا دهند.

باقری تصریح کرد: غربی‌ها حربه ای دارند برای تأمین منافع خود که بر اساس حق و عدالت هم نیست و منافع گروه حاکمیت را در نظر می‌گیرند.

باقری گفت: گاهی که منفعتشان باشد تروریست شویی می‌کنند مثل منافقان را که از لیست تروریست خارج کردند؛ گاهی تروریست زایی می کنند مثلا الان حزب الله را تروریست می‌دانند، در حالیکه جایگاهی از حق و کرامت انسانی را در منافع خود ندارند.

وی افزود: رویکرد جدید قوه قضائیه براساس حقوق عامه این است که اقدام علیه ایران باید هزینه‌بر باشد. به‌گونه ای باید رفتار کنیم که آنها احساس کنند از یک منطقه آزاد علیه ما نمی‌توانند اقدام کنند.

باقری گفت: در مورد مصدومان شیمیایی شکایت‌هایی به دادگاه لاهه شده اما موردی، بوده و اکنون بیش از ۱۰۰ هزار ایرانی هر روز مرگ را نفس می‌کشند و یکی از کارهای ما پیگیری وضعیت آنهاست.

وی تأکید کرد: نشان دادن حقوق ملت اهمیت دارد و این درحالیست که غربی‌ها گاهی اهداف نامشروع خود را از طریق رسانه‌ها پیش می‌برند مانند واژه حقوق بشر که به‌گونه‌ای پیگیری می‌کنند که منافعشان را تأمین کند و گزارش می‌دهند ایران ناقض حقوق بشر است و مثلا حق یک فرد را برجسته می‌کنند اما در همان حال آمریکایی‌ها به دنبال سلب حقوق همه ایرانیان هستند؛ حق هسته‌ای حق همه مردم ایران است که می‌خواهند سلب کنند.

معاون رئیس قوه قضائیه گفت: مسأله حقوق ملت را باید در غبارهای سیاسی برجسته کنیم؛ تحریمی که آمریکایی‌ها اعمال می‌کنند تاکنون علیه پیشرفت ما بوده و به بهانه اینکه پیشرفت‌ها کاربرد دوگانه داشته است بر ما فشار وارد کرده‌اند.

وی ادامه داد: غربی‌ها از اول انقلاب این تحریم‌ها را شروع کردند و به خیال اینکه حق پیشرفت را سلب می‌کنند، تحریم هوشمند راه انداختند اما دیدند ایران پیشرفت کرد، بعد ایران را مجازات کردند و تحریم‌های فلج کننده مانند تحریم پزشکی راه انداختند.

وی افزود: در این دوسال اخیر فشار حداکثری علیه ما راه انداختند و غذا و دارو را نیز تحریم کردند اما در نهایت ماهواره ما پرتاب شد.

دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: ما باید حق مردم را به مسأله‌ جهانی تبدیل کنیم درحالی که الان نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: در مورد حقوق ملت بحث جدی در حقوق بین الملل و صیانت از حقوق مردم داریم مانند تحریم ها و این درحالیست که عرصه‌های مختلفی دربرابر ما وجود دارد و نباید بگذاریم غربی‌ها یکه‌تازی کنند.

وی افزود: ان‌شاءلله همه کسانی که در این عرصه تلاش می‌کنند به موفقیت برسند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068059

وب گردی

وب گردی