مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 15 اردیبهشت

شبکه یکپارچه دانشگاه‌های تایوان در مقابل کرونا، وزارت علوم تماشاگر جولان موسسات غیرمجاز و تمدید مهلت ثبت‌نام در آزمون فلوشیپ پزشکی از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به‌شرح زیر است:

وزارت علوم تماشاگر جولان موسسات غیرمجاز

براساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، ماجرای مدرک یکی از افراد راه‌یافته به مجلس یازدهم چندروزی است که فضای رسانه‌‌های کشور را تحت‌تاثیر قرار داده است؛ اتفاقی که ابعاد مختلف آن قطعا نیازمند موشکافی و بررسی است. هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان روز گذشته با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود نسبت به بی‌اعتبار بودن مدرک تحصیلی نماینده تفرش واکنش نشان داد. او نوشت: «پس از برگزاری سه جلسه فقهی توسط فقهای شورای نگهبان در هفته گذشته برای پاسخ به استعلامات دیوان عدالت اداری، چهارشنبه دهم اردیبهشت 1399 جلسه شورای نگهبان برگزار شد. در این جلسه به‌طور مفصل درخصوص بحث مدرک تحصیلی منتخب تفرش در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بحث و تبادل‌نظر شد. معاون امور انتخابات شورای نگهبان در ابتدای جلسه توضیحی از بررسی‌های صورت‌گرفته درخصوص مدرک تحصیلی نامبرده ارائه کرد. براساس گزارش ایشان از زمانی که مستنداتی در این خصوص ارائه شد، آنها را با فرد منتخب در میان گذاشته و پاسخ‌های فرد منتخب را شنیدند. یکی از اعضای شورا شخصا با موسسه‌ای که منتخب در آن تحصیل کرده بود و موسسه دیگری که مدرک به‌نام آن صادر شده بود تماس گرفته و کسب اطلاع کرده بود. واقعیت این است که موسسه مربوطه که متاسفانه در سایت خود مدعی برگزاری دوره‌های مختلف تحصیلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری! به‌صورت الکترونیک است، اساسا فاقد مجوز از مرجع مربوطه یعنی وزارت علوم است. موسسه مزبور در صدور مدرک برای منتخب تفرش از نام موسسه مشابهی که دارای مجوز از وزارت علوم بوده، سوءاستفاده کرده است.» اما منظور این عضو شورای نگهبان کدام موسسه است و ماجرای آن چیست؟

هرچند این عضو حقوقدان شورای نگهبان اسمی از آن موسسه نبرده است، اما رسانه‌ها از مجموعه‌ای با عنوان مرکز آموزش الکترونیکی تفتان نام برده‌اند؛ مرکزی که با یک جست‌وجوی کوتاه در اینترنت می‌توان به سایت آن دست پیدا کرد. این مرکز آموزش الکترونیکی خودش را این‌طور معرفی می‌کند: «مرکز آموزش‌های الکترونیکی تفتان اولین موسسه آموزش عالی است که به‌عنوان یک موسسه الکترونیکی (مجازی) از شورای گسترش وزارت علوم موافقت اصولی دریافت کرده است. این دانشگاه توسط گروهی از اساتید مجرب و متعهد دانشگاه‌های کشور تاسیس شد و طی این مدت بستر اینترنتی بسیار مناسبی را برای ارائه آموزش‌های الکترونیکی فراهم کرده است. پذیرش دانشجو در این دانشگاه همه‌ساله از طریق کنکور یا براساس سوابق تحصیلی داوطلبان (بدون کنکور یا بدون آزمون) زیرنظر سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می‌شود. دانشجویان این موسسه آموزش عالی با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین روش‌های آموزشی با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهترین و کم‌هزینه‌ترین آموزش‌ها را فرا می‌گیرند. (چه از نظر اقتصادی و چه از نظر صرف وقت) درصورت موفقیت در امتحانات در پایان هر دوره تحصیلی مدرک رسمی و مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشجویان اعطا می‌شود. (همراه با کد صحت اداره فارغ‌التحصیلان وزارت علوم) دانش‌آموختگان این موسسه می‌توانند در این موسسه یا سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور بدون هیچ‌گونه مشکلی ادامه تحصیل دهند و به مدارج بالاتر علمی و پژوهشی دست یابند.»

درحالی مدرک صادرشده توسط این مرکز بی‌اعتبار است که با نگاهی به سایت این مرکز آموزشی با آمار عجیبی از میزان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان آن روبه‌رو می‌شویم. مجموع دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مرکز الکترونیکی تفتان به اذعان سایت خود این مرکز هفت‌هزار و 955 نفر است و تا امروز چهارهزار و 756 نفر از این مرکز فارغ‌التحصیل شده‌اند و سه‌هزار و 199 نفر در حال تحصیل در این مرکز هستند؛ نکته جالب اینجاست که این سایت میزان رضایتمندی فارغ‌التحصیلان و دانشجویانش را صددرصد اعلام کرده! و مشخص نیست این رضایتمندی برچه اساسی تعیین شده است. حتی نظرات چند دانشجو هم به‌عنوان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این مرکز در سایت وجود دارد که حاکی از رضایت کامل آنهاست! ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

شبکه یکپارچه دانشگاه های تایوان در مقابل کرونا

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، یکی از اصلی‌ترین معضلاتی که بسیاری از کشورهای دنیا در شرایط کرونایی با آن دست به‌گریبانند، وضعیت آموزش عالی است. بسیاری از محققان و کارشناسان بر این باورند که آموزش عالی در دنیا بعد از فروکش کردن ویروس کرونا، دیگر به شکل قبل از خود باز نمی‌گردد و دنیا شکل جدیدی از آموزش عالی را تجربه خواهد کرد. آموزش‌های آنلاین که در شمار زیادی از دانشگاه‌های دنیا رواج پیدا کرده و تقریبا تنها راه عملی در چنین بحرانی به‌نظر می‌رسد، شاید تا پیش از این نوعی شیوه آموزشی جایگزین تنها برای کوتاه‌مدت یا شرایط اضطراری قلمداد می‌شد و معمولا دانشگاه‌ها و به‌طور کلی سیستم آموزشی در دنیا زیربار استفاده از شیوه آنلاین آموزشی نمی‌رفت، اما شیوع کووید- 19، فرآیند آموزش را در دنیا تغییر داد و حالا کارشناسان معتقدند که آموزش آنلاین جای خود را باز کرد و حتی با اتمام کرونا هم برخی مراکز آموزشی دنیا همچنان از این شیوه برای آموزش دانشجویان خود استفاده خواهند کرد. این مساله به‌ویژه برای دانشجویان بین‌المللی که برای تحصیل باید روانه کشوری دیگر شوند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و آموزش آنلاین تا حد زیادی می‌تواند در هزینه‌های دانشجویان بین‌المللی هم مؤثر باشد.

به‌رغم اینکه دانشگاه‌های دنیا در چند ماه اخیر و با توجه به گسترش بیشتر ویروس کرونا با تعطیلی اجباری مواجه شدند، اما تایوان با اجرای راهکارهایی مؤثر نه‌تنها توانسته مانع از شیوع کرونا در کشور شود، بلکه تمام دانشگاه‌ها هم مانند دیگر مراکز آموزشی و مشاغل به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در دورانی که تمام کشورها درحال جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در کشورهایشان بودند، سیستم آموزش عالی تایوان با ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی که با دولت برقرار کرده، به فعالیت‌های عادی خود ادامه داده است و حتی جایگاه خوبی را هم در میان دانشگاه‌های برتر دنیا به‌خود اختصاص داده‌اند. طبق آخرین رده‌بندی ضریب تأثیر 2020 که از سوی پایگاه رتبه‌بندی تایم منتشر شد، دانشگاه ملی چنگ کونگ به‌عنوان دومین دانشگاه برتر آسیا معرفی شده و در دنیا هم در رده 38 قرار گرفته است. این دانشگاه تایوانی هم مانند بسیاری از دانشگاه‌های دنیا راهکارهایی را برای جلوگیری از شیوع کرونا انجام داده است؛ تأخیر دو هفته‌ای در آغاز ترم جدید، تهیه پرسشنامه‌های آنلاین که روزانه در اختیار دانشجویان و اعضای هیأت علمی قرار می‌گیرد تا وضعیت سلامت و دمای بدن خود را در آن ثبت کنند و چسباندن کدهایQRدر مناطق مشخص شده در محوطه دانشگاه تا از این طریق بتوانند جابه‌جایی دانشجویان و استادان را ردگیری کنند، ازجمله روش‌های مقابله‌ای این دانشگاه با بیماری کرونا به‌شمار می‌رود که تاکنون هم مؤثر واقع شده است.

به گزارش «تایم»، یکی از مؤثرترین راه‌هایی که تایوان در این مدت برای یکپارچه نگه‌داشتن آموزش عالی خود انجام داده، ایجاد شبکه‌ای از دانشگاه‌ها بوده تا از این طریق بتواند هماهنگی خوبی بین دانشگاه‌ها و دولت ایجاد کند. در این راستا، دانشگاه ملی چنگ کونگ در 21 آوریل میزبان یک نشست بین‌المللی مجازی بود که تمرکز اصلی آن روی نوع واکنش دانشگاه‌ها و دولت تایوان در برابر ویروس کرونا و تبادل نظر درباره آموزش عالی در دوران پساکرونا بود. در این نشست بیش از 150 دانشمند و متخصص بین‌المللی از دانشگاه‌ها و گروه‌های همکار با این دانشگاه مانند شبکه دانشگاه‌های جهانی و ائتلاف دانشگاه‌های آسیای جنوب‌شرقی و دانشگاه‌های تایوان حضور داشتند و از این طریق دیدگاه جامعی را پیرامون آموزش عالی گردآوردند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به‌شرح زیر است:

مهلت ثبت‌نام در آزمون فلوشیپ پزشکی تمدید شد

داوطلبان آزمون پذیرش در دوره های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) سال 1399 در روزهای 23 تا 24 اردیبهشت ماه فرصت دارند با ورود به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی sanjeshp.ir در این آزمون ثبت نام کنند. تاکنون یک هزار و 250 نفر در این دوره از آزمون ثبت نام کرده اند که این تعداد برای قبولی در 15 دانشگاه و 77 رشته تکمیلی تخصصی رقابت می‌کنند.پیش از این قرار بود مرحله کتبی آزمون پذیرش در دوره های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) در 29 خرداد برگزار شود که با توجه به شیوع کروناویروس و تغییر تقویم آزمون های کشوری، مرحله کتبی آزمون پذیرش در دوره های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) در پنجشنبه 9 مرداد در دانشگاه های علوم پزشکی مجری برگزار می‌شود.

مهلت مجدد ثبت‌نام در آزمون دکتری تخصصی علوم‌پزشکی آغاز شد

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، با توجه به تغییر زمان آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) رشته های علوم پزشکی سال تحصیلی 1399-1400 از روزهای 21، 22 و 23 خردادماه به روزهای 25، 26 و 27 تیرماه، امکان ثبت نام مجدد در این آزمون فراهم شده است.زمانبندی برگزاری آزمون هر رشته بر اساس نوبت صبح یا عصر هر یک از روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه طبق همان نوبت بندی اعلام شده در دفترچه راهنمای آزمون است.

مهلت مجدد ثبت نام و ویرایش مدارک برای متقاضیان شرکت در آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) رشته های علوم پزشکی سال تحصیلی 1400-1399 فراهم شده است و داوطلبان تا ساعت 24 سه شنبه 16 اردیبهشت ماه میتوانند نسبت به ثبت نام جدید و یا ویرایش اطلاعات اقدام کنند.تاکنون 14 هزار و 239 نفر بدون احتساب رشته دوم در آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) رشتههای علوم پزشکی ثبت نام کردهاند. این آزمون برای نخستین بار به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068080

وب گردی

وب گردی