دومین ویژه‌نامه ندا منتشر شد

دومین ویژه‌نامه ندا اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با عنوان در مسیرِ جامعه ناکام به صورت فایا الکترونیکی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دومین ویژه‌نامه نشریه ندا اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با عنوان «در مسیرِ جامعه ناکام» منتشر شد. نشریه ندا به صورت تخصصی در حوزه زنان و خانواده افعالیت دارد که از سال گذشته ویژه‌نامه‌های خود را به صورت تخصصی در موضوعاتی از این حوزه منتشر کرده است.
«در مسیرِ جامعه ناکام» دومین ویژه‌نامه از ندا است که به وضعیت مسئله تشکیل خانواده در ایران می‌پردازد. در این شماره به موضوعاتی چون تجرد قطعی، ازدواج سفید، وضعیت مهارت‌افزایی برای ازدواج در ایران پرداخته شده است.

در این شماره از نشریه ندا آمده است: در این شماره برآن شدیم تا ابعاد یکی دیگر از مسائل حوزه‌ی زنان و خانواده را واکاوی کنیم؛ موضوعی که شاید به ظاهر بیش از موضوع زنان، به بحث خانواده مرتبط باشد اما با تمرکزی بیشتر بر وضعیت دختران و زنان جامعه سعی در نشان دادن ابعاد کمتر بیان شده داریم. زوج‌طلبی، یک نیاز انسانی است که در قالب یک ارزش با عنوان «ازدواج»، مورد توجه قرار گرفته است. ازدواج دروازه‌ی ورود به خانواده است و از آن جهت که خانواده در ایجاد یا رفع انواع مسائل جامعه نقشی اساسی دارد، این موضوع توجه ویژه‌ای را می‌طلبد.

در بخش دیگری از این نشریه بیان شده است:‌ اکنون وضعیت ازدواج در ایران با مسائلی جدی رو به روست که جزو مسائل اجتماعی ما هستند؛ از جمله بالا رفتن سن ازدواج، افزایش تجرد قطعی، ظهور گونه‌های نو از مدل روابط مسائلی که بررسی کلان و درنتیجه راهکار کلان و در سطوح حاکمیتی می‌طلبند. در این شماره تلاش نمودیم که علاوه بر نکاتِ لازم در حوزه‌ی خُرد و میانه تمرکز خود را بر حوزه‌ی کلان بگذاریم و نقش حاکمیت را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.

در نشریه ندا عنوان شده است: ‌از سوی دیگر حل این مسائل نیازمند بررسی منطقی، علمی و منصفانه است اما آن چه که مشاهده می‌شود این است که موضوعات حول ازدواج نیز از گزندِ آسیب افراط و تفریط، نگاه‌های سلیقه‌ای و سیاسی و ادعاهای بی‌پایه و اساس در امان نمانده و همین کج‌روی موجب شده است که گاه راه‌حل‌ها به نتیجه نرسند و گاه بر آسیب‌های موجود نیز بیفزایند. از این رو تلاش شده که در این مجال به موضوعات با رویکردی تخصصی بپردازیم. در نهایت ویژه‌نامه حاضر، هشدارنامه‌ای است بر وضعیت موجود ازدواج و خانواده در ایران که گرچه در حال حاضر به نسبت وضعیت عمده‌ی کشورها در شرایطی مطلوب قرار دارد اما اگر مسائل شکل گرفته به درستی مرتفع نگردند در آینده به بحرانی در این حوزه و در نتیجه بحران در جامعه برخواهیم خورد.

گفتنی است شماره گذشته از ویژه‌نامه‌های ندا به موضوع حضور اجتماعی زنان و ابعاد مختلف آن پرداخته بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068131

وب گردی

وب گردی