چگونه همه‌گیری بیماری بعدی را زودتر کشف کنیم؟

دانشمندان برای درک همه‌گیری بیماری به دنبال بررسی حیوانات در مورد میکروب‌ها هستند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان معتقدند که حیوانات در ابتدا ویروس‌هایی را ایجاد می‌کنند و باعث ایجاد بیماری‌هایی از قبیل ابولا، آنفولانزا و کووید-19 می شوند. این بدان معناست که آنها در حیوانات شروع شده و بعداً در بین مردم پخش شدند.

احتمالاً آنفلوانزا از پرندگان وارد شده است. محققان فکر می کنند که ممکن است خفاش ها منبع ویروس ابولا و کرونا باشند.

«تریسی گلدشتاین» ویروس شناس اعلام کرد که تقریباً 75 درصد از بیماری های همه گیر جهانی و شیوع بیماری ناشی از ویروس های جدید از جانوران وحشی ناشی می شوند. او در بین حیوانات وحشی آفریقا به دنبال ویروس های جدید است.

برای جلوگیری از شیوع بزرگ بعدی، محققان در سراسر جهان در حال بررسی نقش حیوانات وحشی در بروز بیماری‌های جدید انسانی هستند. دانشمندان می خواهند بفهمند کدام گروه از حیوانات یا ویروس ها بزرگترین خطرات را دارند.

ویروس ها ذرات ریز و عفونی هستند. آنها زندگی می کنند اما از نظر فنی زنده نیستند. آنها می توانند فقط در سلولهای یک میزبان زنده تولید مثل کنند. این میزبان می تواند یک حیوان، گیاه، باکتری یا قارچ باشد.

«کوین الیوال» زیست‌شناس اظهار داشت که سرخک ها و زگیل های پوستی رایج نمونه ای از بیماری های ویروسی هستند؛ اما همه ویروس‌ها مضر نیستند. به نظر می رسد برخی از آنها هیچ تاثیری در بدن ندارند. همه چیز به ویروس و میزبان بستگی دارد.

وی گفت که همه پستانداران ویروس دارند؛ اما چیزی در مورد خفاش ها وجود دارد که کمی متفاوت یا منحصر به فرد است. به همین دلیل است که الیوال تحقیقات خود را روی خفاش ها و ویروس هایی که آنها دارند بنا نهاده است.

تصور می شود که خفاش ها میزبان تعدادی از ویروس های نسبتاً جدید هستند که می تواند افراد را آلوده کند. از جمله آنها می توان به ویروس ابولا، ویروس ماربورگ، ویروس نیپا و SARS-CoV-2 اشاره کرد.

در سال 2002 ، یک ویروس دیگر از خفاش ها باعث شیوع گسترده سارس در چین شد.

الیوال و همکارانش مشغول تحقیق در مورد عروق کرونر خفاش ها بودند که فقط در چین ، 400 گونه مختلف از این ویروس ها را پیدا کردند.

محققان 1.585 نفر از افرادی که در نزدیکی خفاش ها زندگی می کردند را مورد بررسی قرار دادند. آنها خون 1497 نفر را گرفتند. از این تعداد 265 نفر (تقریباً از هر شش نفر) در سال گذشته برخی از علائم بیماری سارس یا آنفلوانزا را داشتند. 9 نفر در مورد ویروس کرونای مشابه سارس دارای تست مثبت بودند. هیچکدام از این 9 نفر به یاد ندارند که با خفاش ها تعامل داشته باشند. با این حال، افرادی که سارس یا سایر عفونت های شدید تنفسی داشتند در معرض حیوانات وحشی و دام ها قرار گرفته بودند.

محققان دقیقاً نمی دانند که چرا خفاش ها میزبان خوبی برای بسیاری از ویروس های کشنده هستند. خفاش ها تنها پستاندارانی هستند که پرواز می کنند. دانشمندان فکر می کنند پرواز باعث شده که خفاش ها سیستم ایمنی قوی تری نسبت به سایر پستانداران داشته باشند.

این سیستم ایمنی منحصر به فرد ممکن است به معنای پاسخ بی نظیر به ویروس ها باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه جدید نشان داد که بدن خفاش ها می توانند توانایی ویروس را در ایجاد التهاب خطرناک محدود می کند. این مسئله ویروس ها را به تکامل می رساند و به آنها اجازه می دهد که به سرعت از سلول به سلول دیگر سرایت کنند.

« کریستین جانسون» و همکارانش در 8 آوریل در مجموعه مقالات منتشر شده خود اعلام کردند که شکار، تجارت حیوانات وحشی، نابودی زیستگاه ها و گسترش شهرها خطر ابتلا به ویروس را افزایش می دهد. خطر فروش حیوانات وحشی در بازارها یا کوچک کردن زیستگاه طبیعی آنها دامن انسان را خواهد گرفت.

سلامت انسان حیوانات و محیط زیست به هم وصل هستند. جلوگیری از بیماری همه گیر بعدی بر عهده پزشکان، دامپزشکان و دانشمندان است و اگر همه باهم کمک کنند می توان سلامت انسانها و کره زمین را بهبود بخشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068140

وب گردی

وب گردی