رصد شهر‌های کم خطر و سفید ادامه دارد/ هزینه‌های دولت ۲۰درصد کم می شود

سخنگوی دولت گفت: براساس رصد و ارزیابی دولت، وضعیت شهر‌های کم خطر یا سفید طبقه بندی و به روز می‌شود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز به نقل از صدا و سیما، علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود اظهار کرد: فرصت مغتنمی است که جریان خیر جمعی که در کشور شکل گرفته و در ماه مبارک رمضان به اوج خود رسیده است به یک سنت و امر نهادینه تبدیل شود. به صورت طبیعی در ماه مبارک رمضان افراد به مشارکت در امر خیر و رسیدگی به افراد نیازمند بیشتر توجه می‌کنند. ما باید از فرصت ماه مبارک رمضان استفاده کنیم و با توجه به فشارهای جهانی و اتفاقاتی که در این مدت در کشور روی داد، ان‌شاءالله بتوانیم نهادسازی کنیم و حرکت‌های دسته جمعی را تداوم ببخشیم. ما در فشارها و بحران‌های جهانی راهی به جز همدلی، دستیاری و کنار هم بودن و یاری رساندن به هم نداریم.

وی افزود: یکی از برنامه‌های دولت، گسترش برنامه‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد و ایجاد زمینه‌های بیشتر برای مشارکت مردم در خیر جمعی و در حرکت اجتماعی و همدلی جامعه قرار گرفته است. خوشبختانه ترتیبی اتخاذ شده تا در کمیته های استان ها که به امر یاری رسانی های استانی می پردازند، امروز نماینده های سمن ها حضور دارند و در تصمیم گیری های استانی مشارکت می کنند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: امروز تعداد تشکل های ثبت شده ما در وزارت کشور به دو هزار و ۲۸۱ عدد رسیده است و در حوزه گروه های هدف بهزیستی در مجموع ۹ هزار و ۱۰۰ خیریه و سمن ثبت شده که از این تعداد پنج هزار و ۹۳۵ خیریه و سمن از سال ۹۲ تا به امروز ثبت شده اند. این برای دولت مهم بوده و ما امیدواریم بتوانیم در مدت زمان باقی مانده موانع پیش روی گسترش فعالیت های مدنی در چارچوب خیریه ها و سازمان های مردم نهاد را تسریع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ماه رمضان ماه خودسازی، تقوی و پرهیز است و برای مقابله با کرونا ما نیازمند یک سلسله رفتارها و عادات جدید هستیم. ما به دست کشیدن از برخی عادات نافی جامعه سلامت محور نیازمندیم و قطعاً باید بتوانیم سلامت روح و جسم را توأمان حفظ کنیم.

سخنگوی دولت گفت: آخرین گزارش ارائه شده درباره کرونا حاکی از آن است ۸۳ درصد ایرانی ها با اصول اعلامی پروتکل های بهداشتی سلامت محور همراهی داشتند. این عدد خوبی است و در برخی از شهرستان ها حتی به ۹۵-۹۶ درصد هم می رسد. پایتخت نشینان از متوسط کشوری پائین‌تر هستند و ۶۳ درصد همراهی سلامت محورانه داشته‌اند. ما معتقدیم که نیاز داریم بالای ۹۰ درصد و نزدیک به ۱۰۰ درصد رفتار و کنش‌های سلامت محور در جامعه نهادینه شود. با این امر ما می‌توانیم توأمان برنامه های حفظ جامعه و حفظ کار را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: در دنیا هم شاهد این جریان هستیم و تاب آوری‌ها برای حفظ اقتصاد، تاب آوری های محدودی است و امروز حتی در اقتصادهای مدعی و اقتصادهایی که وضع با نشاطی دارند، فرآیندهای بازگشایی را مشاهده می‌کنیم.

ربیعی اظهارداشت: فکر می‌کنم در این زمینه هوشمندانه عمل کرده‌ایم و اگر بتوانیم بالای ۹۰ درصد در کل کشور رفتار سلامت محور داشته باشیم، هم حفظ جان کرده ایم و هم حفظ کار و اقتصاد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما این هفته در آخرین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا ۱۳۲ شهر را به عنوان شهرهای کم خطر و کاملاً سفید مشخص کردیم. این ثابت نیست و قطعاً تغییر خواهد کرد و دولت براساس رصد این طبقه بندی را به روز می کند. در این شهرها، مساجد باز شده و نماز جمعه طبق پروتکل ها برقرار می باشد. فعلاً اصناف پرریسک در این شهرها تعطیل هستند اما بقیه اصناف می توانند به فعالیت های خود ادامه دهند. حتی اصنافی مثل اماکن ورزشی فوتبال فعلاً تعطیل هستند اما مجموعه های ورزشی که انفرادی است با حفظ پروتکل ها بازگشایی خواهد شد.

وی افزود: قرار بود مدارس در این شهرها در روز بیستم بازگشایی شود. وقتی در ستاد ملی کرونا مطرح شد، رئیس جمهور محترم برای استحصال اطمینان نهایی از اینکه همه پروتکل های بهداشتی مراعات می شود و ظرفیت ها و زمینه های آن وجود دارد این تصمیم را به تأخیر انداختند و بازگشایی مدارس تا بیست و هفتم به تأخیر افتاد. منتها سه وزارتخانه بهداشت، کشور و آموزش و پرورش موظف شدند که با هم این تصمیم را بررسی کنند که ما در جلسه بعدی ستاد ملی مبارزه با کرونا بار دیگر بحث بازگشایی مدارس را بررسی خواهیم کرد.

ربیعی اظهار داشت: ما در این هفته جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا را داشتیم با توجه به اینکه منابع بودجه در حوزه نفت با اتفاقاتی که دامنگیر جهان شده است دچار تلاطم می شود. مسئله نفت در کنار تحریم در کشور ما تأثیر چشمگیری دارد و بخشی از درآمدهای ما از حوزه نفت تأمین می شود. در همین رابطه جلسه ای داشتیم که ببینیم چگونه باید به روشی عمل کنیم که بودجه بتواند هم کفاف پروژه های عمرانی را بدهد و هم به نحوی سازمان پیدا کند که به هیچ عنوان حقوق، دستمزد و مستمری، یارانه و کمک های نهادهای حمایتی کاهش پیدا نکند.

سخنگوی دولت گفت: در این جلسه بحث شد که دولت باید بتواند ۲۰ درصد کاهش هزینه داشته باشد و صرفه جویی کند و از راه های دیگر تأمین کسری بودجه هم استفاده کند. ما برای اصلاح ساختار بودجه اقداماتی را آغاز کرده بودیم. یکی از اقدامات مهم در بحث اصلاح ساختار بودجه، بحث مولد سازی دارایی های دولت بود که در زمان خودش در جلسه سخنگو بارها به این موضوع اشاره کردم.

وی افزود: با تجربه هایی که در سالهای گذشته در رابطه با دارایی های دولت صورت گرفته بود، امروز از این فرصت استفاده می کنیم تا با تأکیدی که به وزارتخانه ها شده است، بخشی از کسری بودجه با افزایش بهره وری تأمین شود. ان شاءالله قادر خواهیم بود که با بودجه ای که در آن هم عملیات عمرانی وجود داشته باشد و هم هیچ نارسایی و کسری در پرداخت ها و حقوق ها دارای خلل نشود، پیش برویم. در این جلسه به همه وزرا دستور داده شد که ضمن افزایش بهره وری همه چیز در تداوم پروژه های عمرانی باشد تا بتوانیم همه پروژه های بالای ۹۰ درصد را امسال به بهره برداری برسانیم.

ربیعی تصریح کرد: پروژه های متعددی هستند که به بهره برداری رساندن آنها اشتغال های جدیدی ایجاد می کند. علاوه بر این در دولت بحث شد که برنامه هر وزارتخانه برای جایگزین کردن شغل هایی که برگشت پذیر نیستند و یا برگشت پذیری آنان در کمتر از یک سال محتمل نیست و همچنین شغل های خرد و کوچک دنبال شود.

سخنگوی دولت اظهار داشت: در جلسه دولت بحث شد و باید بگویم که در زمینه ماسک N۹۵ و ماسک چند لایه توان و ظرفیت صادرات داریم. قرار بر این شد تا وزارت بهداشت ذخایر استراتژیک و چند ماهه خود خود را برداشت و ذخیره کند و مابقی تولیدات این قبیل ماسک‌ها را با نظر وزیر بهداشت در کنار مواد ضدعفونی کننده صادر کنیم.

ربیعی ادامه داد: در زمینه ونتیلاتور نیز باید بگویم که ما هنوز احتیاج به تولید در داخل داریم. در حدود هزار تخت با ونتیلاتور به شبکه درمان اضافه شده که این عدد علاوه بر اضافه شدن ۴۰۰ تخت ICU است. این میزان تخت‌ها در مواقع بحرانی کمک خوبی به ما کرد.

وی گفت: امروز علاوه بر کادر پزشکی، درمانی و بهداشتی که فداکاری بزرگی کرده است، جامعه خدمات آنان را فراموش نکرده و در حافظه تاریخی خود خواهد سپرد. چرخه زندگی ما توسط کارگران و جامعه کارگری چرخیده است. همه از این موضوع مطلع هستیم. مردم، دولت و شخص رئیس‌جمهور مطلع هستند و بر این نظر هستند که وضعیت مزدبگیران جامعه کارگری ما وضعیت خوبی نیست و باید از هر فرصتی استفاده کنیم تا بتوانیم به شرط عدم ضربه خوردن به تولید و عدم اخراجی جدید، پرداخت‌ها را تقویت کنیم.

سخنگوی دولت افزود: جامعه کارگری به رغم همه سختی‌ها و تنگناها، متعهدانه و مسئولانه در چرخه اقتصاد ایستاده و خوشبختانه باید بگویم که با کنترل‌هایی که در شرکت‌ها و غربالگری‌هایی که صورت گرفته، چرخ تولید حرکت داشته و اتفاق ناگواری در جریان بازگشایی‌ها رخ نداده که این موضوع جای خوشحالی دارد.

ربیعی عنوان کرد: اتفاق عظیمی در حوزه آموزش رخ داد که متاسفانه کمتر دیده شد. طرح «شاد» با داشتن اشکالاتی که در ابتدای امر داشته و طبیعی است، حرکتی رو به جلو و مترقی بود که خوشبختانه در کشور اجرا شد. خواهش می‌کنم رسانه ها در خلال پوشش اخبار مربوط به کرونا که بحران جهانی است، این موضوع را پوشش دهند.

وی تصریح کرد: همه دانش آموزان و معلمان در حرکتی تعاملی، کنار هم قرار گرفتند و طبیعی است در ابتدای کار اشکالاتی نیز وجود داشته‌ است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: وفات حضرت خدیجه (س) را به همه مسلمانان و زنان تسلیت می‌گویم و امیدوارم از خیرات ماه مبارک رمضان برخوردار شویم و به برکت این ماه عزیز، شر این ویروس از سر ما و به طور کلی جهان خلاص شود.

ربیعی در پاسخ به سوالی در رابطه با اعلام منابع خبری مبنی بر ابتلای «سیروس عسگری» دانشمند ایرانی در آمریکا و آخرین اقدامات دولت برای پیگیری حقوق و تضمین سلامتی این شهروند ایرانی، عنوان کرد: دفتر نمایندگی ما به طور کامل پیگیر این موضوع بوده است‌. ما معتقد هستیم ایالات متحده آمریکا در کنار ادعاهایی که دارد متاسفانه در این مورد و در مورد زندانیان رفتار غیراخلاقی و غیرانسانی داشته است. ما پیگیر این موضوع هستیم.

وی ادامه داد: یکی از افراد هم دچار بیماری کرونا شده و اگر تست این فرد منفی باشد حتما به ایران بازخواهد گشت و وضعیت مابقی زندانیان را هم پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم ایالات متحده آمریکا برخلاف ادعاهایی که دارد نگرانی ایرانی‌ها را در مورد زندانیان خود درک کند. همه اینها به اتهامات واهی در زندان هستند. ما گزارشاتی از نحوه نگهداری اینها داریم که بدون امکانات بهداشتی و درمانی هستند. این شرم آور است و به هر حال جمهوری اسلامی خواهان آن است که هرچه زودتر بی قید و شرط این افراد آزاد شوند.

سخنگوی دولت بیان کرد: ما متعهد به استفاده از همه ابزارهای دیپلماتیک خود برای اطمینان از سلامت شهروندانمان در زندان های آمریکا هستیم. به امید خدا یکی از زندانیان به زودی به ایران بازخواهد گشت. ما معتقدیم آمریکا مسئول سلامت همه گروگان های ایرانی در خاک آمریکا و زندان های آمریکا است. دفتر حفاظت منافع ما در واشنگتن به شدت پیگیر وضعیت این فرد و سایر زندانیان است‌.

سخنگوی دولت در رابطه با اینکه با توجه به طرح موضوع خروج از برجام از سوی برخی مقامات کشور در راستای احتمال تمدید تحریم تسلیحاتی ایران آیا این یک تهدید از سوی ایران تلقی می‌شود، تصریح کرد: برای صحبت از چنین تصمیماتی هنوز زود است‌. در مورد خروج ایران از برجام در واکنش به تمدید تحریم تسلیحاتی هنوز تصمیم‌گیری نشده است. در مورد نحوه واکنش با توجه به روندهای موجود تصمیم گیری خواهد شد. برداشت اولیه ما این است که کشورهای باقی مانده در برجام و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به خوبی نسبت به درخواست زورگویانه و توجیه‌ناپذیر آمریکا واقف هستند.

وی ادامه داد: ما این برداشت اولیه را داریم که ناشی از صحبت‌های مختلف بوده و این برداشت را داریم که قصد ندارند در برهم زدن پایه های قوانین و توافق های بین المللی با رژیم آمریکا سهیم باشند. قطعا نقض برجام توسط شورای امنیت غیرقابل تحمل است و برای ایران قطعا غیرقابل تحمل خواهد بود و در اولین پیامد جهانی خود هم این نهاد را برای حمایت از امنیت بین الملل بی اعتبار می‌کند.

ربیعی ادامه داد: با این وجود ما همه سناریوها را به دقت بررسی می کنیم و دامنه انتخاب های ما باز است و می توانیم پیش‌بینی کنیم که ملایم ترین پیامد چنین تصمیم خصمانه ای برای آمریکا بسیار سخت خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران در صنعت دفاعی خود بی نیاز است اما این باعث نمی‌شود رفتار نسنجیده‌ای در مقابل آنهایی که ناقضان حقوق بشر هستند، داشته باشیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با گمانه‌زنی‌های اخیر از سوی یکی از نمایندگان مجلس، برای انتخاب رئیس مجلس و دخالت دولت در این انتخاب مشخصا از سوی یکی از معاونین رئیس‌جمهور، گفت: حساسیت دولت این است که مجلسی پویا، قوی و با نشاط و همراه برای پیش بردن امور مردم در حل مشکلات جامعه شکل بگیرد. این دغدغه ماست و انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مربوط به ساز و کارهای داخلی مجلس و نمایندگان محترم است‌. دولت هیچ نظر و دخالتی در مسایل داخلی مجلس از جمله انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس و روسای کمیسیون‌ها ندارد و نخواهد داشت.

سخنگوی دولت گفت: بنای دولت بر همکاری با رییس و اعضای هیئت رئیسه آینده خواهد بود. ما همکاری خود را در بالاترین سطح خواهیم داشت و هر فردی را که نمایندگان انتخاب کنند برای دولت محترم خواهد بود. خبر مذکور را کاملا بی اساس اعلام می‌کنم. اگر نماینده ای اعلام کرده است بگوید کدام معاون رئیس‌جمهور و برای چه فردی تلاش می‌کند. ما قطعا می‌دانیم که چنین نظری در دولت وجود ندارد.

وی افزود: ممکن است اعضای دولت مورد مشورت عده‌ای قرار بگیرند اما آنها هم نظر خاصی ندارند. روز گذشته با معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تماس گرفتم و ایشان گفتند هیچگونه تماس برای چنین سوالی نبوده و ایشان هم بی اطلاع بودند. نفیا و اثباتا در امور سایر قوا اعتقادی به دخالت نداریم‌ نه مجلس نه قوه قضاییه. معتقد هستیم دخالت قوا در اموری که به آنها مربوط نیست پیام منفی به جامعه ارسال می‌کند. دولت عمیقأ به کار سایر قوا احترام می‌گذارد. برای یک حکمرانی خوب و آرام‌بخش برای جامعه، هم‌نشینی با سه قوه مطلوب ماست‌.

کد خبر: 1068147

وب گردی

وب گردی