روایتی از همسر هارون الرشید و انتخابی عجیب برای ادامه زندگی

کتاب «من بر می‌گردم» روایتی است از زندگی زنی در تاریخ که رجعت را به جای لذت و دنیا انتخاب کرد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، کتاب داستانی «من بر می‌گردم» اثر فاطمه دولتی با رویکردی موعودگرایانه از سوی نشر کتاب جمکران منتشر شد.

رجعت از باورهای اصیل شیعی و اسرار زمان ظهور است که برای اثبات آن به آیات و روایات استناد کرده‌اند. در این‌باره گفته شده که: رجعت زنده شدن گروهی از مردگان و بازگشت آنان به دنیا در دوران ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه است. عالمان شیعه رجعت را همزمان با ظهور امام مهدی(عج) دانسته‌اند؛ اما درباره چگونگی آن و رجعت‌کنندگان نظرات متفاوتی وجود دارد.

زمانی که حرف از رجعت کنندگان به میان می آید، بسیاری از ما به طور ناخودآگاه یاد بزرگ مردانی از طول تاریخ می‌افتیم که در روز ظهور امام زمان را همراهی خواهند کرد، غافل از اینکه در روایتی صحیح از امام صادق علیه‌السلام نام بانوان رجعت کننده در روز ظهور نیز عنوان شده است.

کتاب «من برمی‌گردم» داستان زندگی یکی از شش بزرگ بانوانی است که رجعت خواهند کرد، مومنانی که هر کدامشان از یک نقطه تاریخ بشری گلچین شده و زندگی پر فراز و نشیب‌شان اشتراکات مفهومی قابل تاملی دارد. این اثر روایت زنی از خاندان بنی عباس و همسر یکی از مشهورترین آنهاست که برای عموم مردم جدید و جذاب است. جناب زیبده، قهرمان داستان، زندگی افسانه‌ای با خلیفه را در مقابل ارادت به انسان آسمانی می‌بیند و دست به انتخابی عجیب می‌زند.

داستان درباره زبیده خاتون، بانوی قصر و همسر هارون الرشید است. هارون و وزرایش در مورد عقیده زبیده دچار تردید شده‌اند و از او می‌خواهند هرچه زودتر معلوم کند که شیعه است یا نه. زبیده از سال‌ها جنگیدن با هارون و تلاش کردن برای تغییر رفتار و اخلاقش خسته شده است. این خستگی بعد از شهادت امام موسی کاظم(علیه‌السلام) به دست شوهرش عشق او نسبت به هارون را تبدیل به نفرت کرده، او در هفده سالگی با پسرعمویش هارون ازدواج کرده است، در ابتدا به شدت دلبسته و عاشق او بوده، اما با گذشت زمان و با دیدن ظلم‌های او نسبت به اهل‌بیت و بی‌عدالتی‌هایش نسبت به مردم بی‌گناه و شیعیان دیگر علاقه‌ای به او ندارد. او مدت‌هاست شیعه شده و تصمیم دارد هر چه زودتر عقیده‌اش را آشکار کند و از قصری که برایش چون زندان است بگریزد. اما این انتخاب برای او مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت. او بانوی قصر بودن را از دست می‌دهد، تمام ثروت، قدرت و محبوبیتش از بین می‌رود، با کار خود جان برادر و خواهر و کنیزانش را به خطر می‌اندازد. و مهمتر از این‌ها امکان دارد جان خود را از دست بدهد، چون هارون خون‌ریز است و به رافضی‌ها رحم نمی‌کند و بارها افرادی را که شیعه بوده اند، گردن زده است…

نویسنده کتاب می‌گوید: «داستان من برمی‌گردم، یک داستان زنانه پر امید است. قصد داشتم با معرفی زنانِ قهرمانی که تقریبا ناشناخته هستند و قرار است روزی دوباره در رکاب امامشان قدم بردارند، به زنان و دختران جامعه بگویم می‌توانیم در هر دوره‌ای، با هر موقعیت اجتماعی و سبک زندگی، الگوی شایسته انتخاب کنیم و مطمئن باشیم انتخاب‌هایمان می‌تواند ما را به سربازی امام زمان (عج) برساند.»

در برشی از این کتاب می‌خوانیم:« یک هفته پیش، من مُردم. در اتاقی که دستم را برای اولین‌بار گرفته بود، همانجا که توی گوشم زمزمه کرده بود: «تو بانوی قلبِ منی»، زیر سقفی که برای اولین بار پسرمان، امین را دیده و از شوق به سجده افتاده بود. این یک هفته مانند هزار سال گذشت، تلخ و کشدار. حالا که دل از همه چیز بریده‌ام و قصد رفتن دارم، امید می‌خواهم، کمی نور، چیزی شبیه خورشید که یخبندانِ قلبم را آب کند، تا فرصت جوانه زدن پیدا کنم، سبز شدن.»

کتاب «من برمی‌گردم» به قلم فاطمه دولتی، توسط انتشارات جمکران در 192 صفحه با قیمت 25 هزار تومان در سالروز عروج بزرگ بانوی بشریت حضرت خدیجه سلام الله علیها روانه بازار نشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068191

وب گردی

وب گردی