نصرالله: اقدام آلمان علیه حزب‌الله تحت فشار آمریکا و اسرائیل انجام شد

دبیرکل حزب‌الله سخنرانی امروز خود را با واکنش به تصمیم آلمان در تروریستی خواندن این جنبش آغاز کرد و گفت، این اقدام با فشار‌های آمریکا و برای راضی کردن رژیم صهیونیستی انجام شد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی امروز (دوشنبه) خود به تروریستی خواندن این جنبش توسط آلمان، طرح اقتصادی دولت لبنان و پاسخ به برخی اتهامات علیه حزب‌الله پرداخت.

تروریستی خواندن حزب‌الله توسط آلمان

بر اساس گزارش «النشره» نصرالله در ابتدا گفت، تروریستی خواندن حزب‌الله توسط آلمان قابل پیش بینی بود و قبل از آن نیز برخی کشور‌های اروپایی نیز این کار را انجام داده بودند.

وی ادامه داد: آمریکا پروژه هیمنه بر منطقه و اسرائیل پروژه اشغالگری دارد و کسی که در مقابل این توطئه‌ها می‌ایستد جنبش‌های مقاومت هستند بنابراین باید محکوم و محاصره شوند.

وی تأکید کرد: تصمیم آلمان یک تصمیم سیاسی بوده و تحت فشار آمریکا و در راستای راضی کردن رژیم اشغالگر انجام شده است. آلمان هیچ دلیلی مبنی بر تروریستی بودن فعالیت حزب‌الله ارائه نکرده و این موضوع تأکید می‌کند که تصمیم آلمان تصمیمی کاملا سیاسی است.

دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: زمانی که اعلام می‌کنیم سازمانی در آلمان، فرانسه یا ... نداریم، صادق هستیم و سال‌هاست سازمانی در کشور‌های جهان خصوصا اروپا یا آمریکای لاتین نداریم. از سال‌ها پیش دریافته‌ایم که نمی‌خواهیم عزیزان‌مان در خارج را به دلیل وجود ارتباطی، به دردسر بیندازیم.

نصرالله از موضع برخی کشور‌ها و دولت‌ها که این اقدام آلمان علیه حزب‌الله را محکوم کردند، قدردانی کرد و افزود، دولت لبنان مصر به حمایت از شهروندان خود در آلمان و کشور‌های دیگر است.

وی سپس بر ادامه مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی، توجه به مسأله فلسطین و دفاع از ملت لبنان تأکید کرد.

طرح اقتصادی دولت لبنان

بخش دوم سخنرانی نصرالله درباره تصویب طرح مالی در لبنان برای سروسامان دادن به وضعیت این کشور و دعوت «میشل عون» رئیس‌جمهور از فراکسیون‌ها به برگزاری جلسه در کاخ بعبدا جهت بررسی این طرح بود.

وی گفت، این طرح نیازمند حمایت ملی است و دعوت میشل عون در همین زمینه است. حزب‌الله در جلسه کاخ بعبدا شرکت خواهد کرد و خواستار بیشترین مشارکت در آن است.

نصرالله تأکید کرد، اکنون لبنان در وضعیت اقتصادی سخت و خطرناکی است و باید کشور را نجات داد. باید اختلافات سیاسی کنار گذاشته شود.

وی در ادامه به درخواست کمک لبنان از صندوق بین‌المللی پول پرداخت و تصریح کرد، حزب‌الله با اصل درخواست کمک از هیچ طرفی در جهان مخالف نیست، اما نمی‌پذیرد که لبنان گردن خود را زیر تیغ صندوق بین‌المللی پول بگذارد.

پاسخ به اتهام‌زنی‌ها به حزب‌الله

نصرالله در ادامه به گزارش‌های برخی رسانه‌ها و اتهام‌زنی‌ها به حزب‌الله مبنی بر اینکه این جنبش قصد دست‌اندازی به بخش اقتصادی و نابودی بخش بانکی و امثال آن، پرداخت و آن‌ها را جنگ رسانه‌ای علیه حزب‌الله خواند.

وی گفت: ما نه قصد تخریب نه سیطره نه ساقط کردن بخش بانکی در لبنان را داریم و این اتهامات را رد می‌کنیم. از زمان تأسیس حزب‌الله هیچ وقت به بخش بانکی نزدیک نشده‌ایم.

دبیرکل حزب‌الله تأکید کرد: بخش بانکی در اقداماتش علیه ما به درخواست آمریکا آنقدر پیش رفت که به حد تعرض به ما رسید.

نصرالله ادامه داد: در سایه بحران اقتصادی و مالی که با آن روبرو هستیم، بخش بانکی به دولت در مقابله با این بحران کمک نکرده و از بزرگترین ذی نفعان از سیاست‌های پولی و مالی در لبنان از ۱۹۹۳ تا کنون بوده است. رفتار بانک‌ها با سپرده‌گذران یکی از دلایل مخالفت حزب‌الله با بخش بانکی است.

وی تأکید کرد: هر سخنی درباره قصد حزب‌الله برای تسلط بر بخش بانکی یا تخریب آن «مسخره و بی ارزش» است.

افزایش قیمت دلار در برابر لیر لبنان

وی در ادامه به افزایش قیمت دلار در برابر لیر لبنان پرداخت و گفت، حزب الله هیچ گونه فعالیت در زمینه صرافی‌ها ندارد. حزب‌الله سازمان‌های بزرگی دارد، اما در زمینه خرید و فروش دلار کار نمی‌کند و هیچ کسی در حزب‌الله مکلف به انجام فعالیت صرافی نشده است. اتهامات درباره اینکه حزب‌الله از بانک‌ها دلار خریده، سخیف است. نقش مثبت حزب الله مانع افزایش ارزش دلار به شکل جنوبی شد.

دبیرکل حزب‌الله سپس تصریح کرد: اتهام سخیفی زده‌اند مبنی بر اینکه این نگرانی وجود دارد که وقتی دلار تازه به بازار تزریق می‌شود، حزب‌الله می‌رود آن را جمع می‌کند و می‌فرستد برای ایران. [لبخند]. ما نه دلار برای ایران می‌گیریم نه برای سوریه.

وی ادامه داد، حزب‌الله بزودی درباره پیگیری پرونده فساد (اقتصادی در لبنان) کنفرانس خبری برگزار خواهد کرد.

نصرالله در ادامه از صراف‌ها خواست به قانون ملزم باشند و از سقفی که دولت برای نرخ برابری لیر در برابر دلار اعلام کرده، فراتر نروند.

وی سپس به افزایش قیمت کالا‌ها در لبنان اشاره کرد و گفت، علاوه بر افزایش قیمت دلار، احتکار کالا‌ها و حرص برخی تجار از دلایل این امر است. دولت باید به نقش خود در مقابله با افزایش قیمت کالا عمل کند و این مسؤولیت نباید تنها به عهده وزارت اقتصاد باشد. دولت باید برنامه‌ای اساسی برای مقابله با افزایش قیمت کالا‌ها تنظیم کند و از داوطلبان برای کمک به نظارت در این زمینه کمک بگیرد و حزب‌الله آماده است هزاران داوطلب در این زمینه در اختیار دولت قرار دهد.

درخواست برای همکاری با دولت لبنان با هدف عبور از بحران

دبیرکل حزب‌الله در ادامه سخنرانی خود گفت، از فراکسیون‌های سیاسی و مردم و طیف‌های مختلف انتظار می‌رود که به دولت کنونی زمان دهند و صد روز برای کار یک دولت کافی نیست. در کشوری که فساد و پیچیدگی‌های امثال آن وجود دارد دولت نمی‌تواند در صد روز معجزه کند.

نصرالله در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها اعلام کرد، روابط حزب‌الله و جنبش امل به ریاست «نبیه بری» خوب و قوی است و روزانه با یکدیگر مشورت می‌کنند. برخی در داخل و خارج دنبال ایجاد شکاف میان حزب‌الله و امل هستند، اما این موضوع ابدا اتفاق نخواهد افتاد. طرفداران حزب‌الله و امل نباید وارد فتنه بویژه از طریق شبکه‌های اجتماعی شوند. کسانی که در حال بازی با پرونده حزب‌الله و لبنان هستند، به منافع لبنان اهمیتی نمی‌دهند.

سید حسن در ادامه به تنش‌ها میان برخی قوای سیاسی و مناطق لبنان و اتهاماتی که در این زمینه به حزب‌الله وارد کرده‌اند، پرداخت.

وی گفت، حزب‌الله هیچ طرفی را علیه طرف دیگر تحریک نمی‌کند بلکه برعکس به همبستگی و ارتباط میان گروه‌های مختلف فرا می‌خواند؛ حزب‌الله بر امنیت کشور تأکید دارد و برای نجات کشور از بحران مالی کنونی باید همکاری وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068215

وب گردی

وب گردی