حضور دانشگاه آزاد به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیگران زیست‌بوم فناوری کشور

حوزه مخاطبان زیست بوم فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در تأسیس و راه‌اندازی «سرای نوآوری و شتاب‌دهی توسعه صنایع منطقه‌ای» نه فقط دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه بلکه همه دانشجویان منطقه و دانشگاه‌ها است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ یکی از مسائل و چالش‌هایی که اغلب شتاب‌دهنده‌ها با آن روبرو هستند، مقوله تأمین فضای کار یا حتی فضای اشتراکی کار برای استارت‌آپ‌های نوپا است. انسجام و وحدت رویه کاریِ هر گروهی نیز با کارِ گروهی معنا پیدا می‌کند که مستلزم رفع نیازهای فضا و امکانات اولیه کار است. پرواضح است که تأمین فضای کاری از سوی گروه‌ها و استارت‌آپ‌ها در مراحل نخست کاری امری سخت و بعضاً غیرقابل ممکن است و به‌ویژه با افزایش افسار گسیخته هزینه‌های اجاره دفتر در سال‌های اخیر این گزینه برای گروه‌های نوپای استارت‌آپی به‌صورت خودکار از بین می‌رود.

افتتاح سرای نوآوری و شتاب‌دهی توسعه صنایع منطقه‌ای(برج فناوری دکتر غریب) با بیش از هفت هزار و 500 مترمربع دفاتر کار و فضای کار اشتراکی در منطقه 6 تهران و در جوار بزرگترین دانشگاه‌های این شهر از قبیل دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف گام بلندی بود که به همت دانشگاه آزاد و مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محقق شد تا پاسخگوی نیازهای اولیه و تکمیلی فناوران و ایده‌پردازان باشد. استقرار پنج شتاب‌دهنده تخصصی و 2 طبقه فضای کار اشتراکی می‌تواند بستر مناسبی برای دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های در جوار این سرای نوآوری تلقی شود.

قرابت برج فناوری دکتر قریب به ناحیه فناوری شریف نیز در نوع خود یک هم‌افزایی و البته ایجاد یک توازن برای دانشگاه‌های آن سوی منطقه شریف به‌شمار می‌رود. زیست بوم ناحیه نوآوری شریف شامل مجموعه‌ای از بازیگران مختلف و متنوع است که مسیر شکل‌گیری کسب‌وکارهای دانش‌بنیان ایجاد شده است و دانشگاه آزاد برای نخستین بار با در کنار هم قرار دادن اِلمان‌های مختلف زیست بوم در جوار ناحیه نوآوری شریف اقدام به راه‌اندازی برج فناوری به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی، کرده است. این قرابت فیزیکی به دانشگاه‌های مطرح شهر در شکل‌گیری سرایی جامع در ناحیه نوآوری شریف و استقبال و میزبانی دانش‌آموختگان و فناوران دانشگاه‌های مختلف نقش مهمی ایفا می‌کند.

حوزه مخاطبان سرای نوآوری فقط به دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد محدود نمی‌شود

حوزه مخاطبان زیست بوم فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در تأسیس و راه‌اندازی «سرای نوآوری و شتاب‌دهی توسعه صنایع منطقه‌ای» نه فقط دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه بلکه همه دانشجویان منطقه و دانشگاه‌ها است. با اندکی تحقیق؛ هر کدام از مناطق، استان‌ها و شهرهای کشور ظرفیت‌های بالفعل کارآفرینی و اشتغال دانش‌بنیان را در خود دارند ولی به دلیل کوچ دانشجویان به تهران و ماندگاری بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی، اغلب شهرها علی‌رغم داشتن ظرفیت‌ها اشتغال از بدنه نخبگانی و بومی خود بی‌بهره می‌شوند. هدف اول این سرای نوآوری ترسیم راه اشتغال دانش‌بنیان مربوط به حوزه صنایع منطقه‌ای مرتبط با دانشجویان غیربومی، از سال‌های نخست تحصیل است.

مدل‌های مشارکتی در مقوله مالکیت استارت‌آپ‌ها به نوعی پیش‌بینی شده که در صورت برگشتن دانش‌آموختگان به شهرهای خود، دانشگاه کل سهمش را به‌طور یک‌جا به فناوران و ایده‌پردازان واگذار می‌کند. در چنین شرایطی دانشجویان در طول دوران تحصیلی خدماتی را از دانشگاه دریافت می‌کنند که بعدها می‌توانند در راستای توسعه منطقه بومی و کسب‌وکار خود بهره‌مند شوند.

سرای نوآوری مفهوم جدیدی در زیست بوم فناوری کشور است که دانشگاه آزاد اسلامی مبدع این طرح شناخته می‌شود. الگوی سرای نوآوری و بازار فناوری از مدل‌های سنتی بازارهای ایرانی گرفته شده که ذیل سراها مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها به‌چشم می‌خورند. ایجاد یک نظام معنادار فناوری و نوآوری به گستره دانشگاه آزاد اسلامی، نمودِ تحولی است که در ریل‌گذاری جدید دانشگاه دیده شده و اهتمام ویژه‌ای برای این کار وجود دارد. هدایت واحدهای دانشگاهی استان‌ها و توسعه عدالت شغلی از منشأ اقتصاد دانش‌بنیان ازجمله اهدافی است که دانشگاه آزاد آن را به جد دنبال می‌کند. واحدهای دانشگاهی اراک، ساری، قزوین، تبریز و اصفهان در راه‌اندازی سراهای نوآوری پیش‌رو هستند که به مراحله راه‌اندازی خواهند رسید.

دانشگاه آزاد اسلامی با تغییر رویکرد به عنوان سازمانی حل مسئله و فناور برای تحقق «جهش تولید» درحال تزریق اِلمان‌های نوآوری به چرخه اقتصاد کشور است. ظرفیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان و استفاده از انرژی و فکر خلاقانه جوانان بزرگترین پشتوانه برای دانشگاه آزاد است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068263

وب گردی

وب گردی