دریافت  گواهی ثبت اختراع و اعتبارسنجی طرح‌های پژوهشگاه فضایی ایران

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران از ثبت ۷ طرح اختراعی از دستاوردهای متخصصان این پژوهشگاه و اخذ ۴ گواهی اعتبارسنجی اختراع خبر داد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هادی رضائی معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران، گفت: ۷ طرح متخصصان پژوهشگاه فضایی ایران در سال۹۸، به عنوان اختراع در اداره ثبت اختراعات مرکز مالکیت معنوی به ثبت رسیده است. بنا به این گزارش، وی اظهار نمود: افزون بر این، ۴ پروژه دیگر این پژوهشگاه نیز موفق به اخذ گواهی اعتبارسنجی اختراع از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در سال قبل شده‌اند.

رضائی تصریح کرد: یکی از راه‌کارهای اصلی در حفظ مالکیت فکری و صیانت از دستاوردهای علمی متخصصان پژوهشگاه فضایی ایران تا رسیدن به مرحله تجاری‌سازی، ثبت حقوقی این دستاوردها است.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران عناوین طرح‌های اختراعی پیش‌گفته متعلق به پژوهشکده سامانه‌های ماهواره این پژوهشگاه را چنین عنوان نمود: اتاق تمیز پرتابل (قابل حمل) جهت تست حسگرهای فضایی، سیستم تعیین موقعیت رادیویی طیف گسترده و زمین پایه بومی برای ماهواره، مکانیزم قفل انتهائی ماهواره با نوع زبانه‌ای، پلتفرم صلیبی بهینه‌سازی شده برای سازه ماهواره به منظور افزایش نسبت استحکام به وزن.

وی همچنین، عناوین دیگر این طرح‌های اختراعی متعلق به پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی این پژوهشگاه را نام برد که عبارتند از: ساخت نانوکاتالیست بر پایه مونولیت و فوم، تهیه نانو کامپوزیت پلیمر-الیاف کربن تقویت شده با نانو ساختارهای زیرکونیوم دی بورید و سیلیکون کاربید.

رضایی طرح اختراعی دیگر را میراگر جریان گردابی مغناطیسی نام برد که متعلق به پژوهشکده رانشگرهای فضایی پژوهشگاه است.

در ادامه، معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران تشریح کرد: طرح‌های اختراعی بعد از ثبت در مرکز مالکیت فکری، می‌توانند اعتبارسنجی علمی از سازمان پژوهش‌های علمی وصنعتی ایران گواهی دریافت کنند که ۴ اختراع این پژوهشگاه در سال ۹۸، این گواهی را دریافت کرده‌اند.

رضائی عناوین طرح‌های اختراعی این پژوهشگاه را که گواهی اعتبارسنجی اختراع دریافت نموده‌اند، چنین برشمرد: میز مونتاژ و تست ماهواره با گشتاور و دقت بالا و سامانه هوشمند نظارت الکترونیک فضاپایه و ایستگاه پایه به منظور ردیابی افراد متعلق به پژوهشکده مواد و انرژی؛ مکانیزم نگهدارنده و رهایش چاقوی حرارتی از پژوهشکده رانشگرهای فضایی و بستر آزمون عملکرد سامانه‌های الکتروهیدرودینامیکی متعلق به پژوهشکده سامانه‌‌های حمل‌ونقل فضایی.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران همچنین، خاطرنشان ساخت: در سال‌جاری نیز ثبت مالکیت فکری دستاوردهای پژوهشگاه با جدیت دنبال می‌شود، به‌طوری‌که تاکنون، ۱۹ پرونده ثبت اختراع و ۱۱ پرونده اعتبارسنجی اختراعات در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068414

وب گردی

وب گردی