4 احتمال با 9 مخالف و 3 موافق؛ سرنوشت لیگ نوزدهم چه می‌شود؟

سرنوشت فصل نوزدهم لیگ برتر یکی از جدی ترین ابهاماتی است که به چالش اصلی ورزشی این روزهای کشورمان تبدیل شده است.

هادی شاه مرادی/ ایسکانیوز

دیگر بر کسی پوشیده نیست که ویروس کرونا حسابی هواداران فوتبال را در اقصی نقاط جهان کلافه کرده است. تعطیلی تحمیلی این ویروس بر پیکره پرطرفدارترین رشته ورزشی دنیا شامل حال باشگاه های ایران هم شده تا همچنان لیگ نوزدهم در حالت معلق قرار داشته باشد.

حالا از آخرین روزی که در کشورمان تیم های لیگ برتری به مصاف هم رفته اند 70 روز می‌گذرد و گمانه‌زنی در خصوص تعیین تکلیف این رقابت ها جدی ترین سوالی است که ذهن اهالی فوتبال را به خود مشغول کرده است.

تمام احتمالات برای لیگ نوزدهم

سرنوشت نهایی نوزدهمین دوره لیگ برتر ایران در حالی با چند حالت روبرو است که تمام این احتمالات موافقان و مخالفانی جدی دارد و همین کار را برای مسئولان امر تصمیم گیری در این خصوص سخت‌تر می‌کند.

قبل از بررسی احتمالاتی که شامل این فصل لیگ برتر می‌شود، لازم به یادآوری است که در حال حاضر پرسپولیس با 10 امتیاز اختلاف نسبت به سپاهان صدرنشین لیگ است و استقلال در حالی در رده چهارم قرار دارد که در صورت پیروزی احتمالی در بازی معوقه خود، به 8 امتیازی صدر جدول می‌رسد. هر چند همه اینها باعث عدم اتخاذ یک تصمیم مناسب برای ادامه مسابقات شده اما جالب است بدانید سرنوشت لیگ نوزدهم از چهار حالت خارج نیست؛

احتمال اول که می‌توان گفت بعیدترین اتفاق ممکن خواهد بود، بستن پرونده این فصل مسابقات بدون معرفی قهرمان می باشد. موافقان این موضوع پیشنهاد می‌دهند تیم های اول تا چهارم به عنوان نماینده های فصل بعد کشورمان در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا معرفی شوند و برای تعیین تیم های سقوط کننده نیز بین تیم های پایین جدولی یک تورنمنت چندجانبه و بدون تماشاگر برگزار شود.

احتمال دوم که بیشترین مخالف را به خود می بینید، اعلام پایان رقابت ها با معرفی پرسپولیس به عنوان تیم قهرمان است. در واقع موافقان این ایده، جدول کنونی لیگ را به منزله جدول نهایی لیگ پیشنهاد می‌کنند و معتقدند در این صورت، تکلیف تیم های حاضر در فصل بعد لیگ قهرمانان و تیم های سقوط کننده به لیگ یک نیز مشخص می‌شود.

در سومین احتمال گفته می‌شود ادامه مسابقات لیگ تحت تدابیر بهداشتی و به میزبانی شهرهایی که نسبت به ویروس کرونا وضعیت سفید دارند، برگزار شود اما عدم وجود تعداد شهرهای وضعیت سفی که دارای شرایط استاندارد لازم من‌جمله زمین تمرین و ورزشگاه مناسب باشد مانع تحقق این پیشنهاد خواهد شد. ضمن اینکه اساس حضور بازیکنان در زمین بازی و احتمال انتقال ویروس کرونا بین آنها نیز مزید بر علت شده تا ستاد مبارزه با کرونا همچنان مخالف اجرایی شدن این ایده باشد.

احتمال چهارم شامل ادغام لیگ نوزدهم و بیستم می‌شود. به این معنا که هفته های باقیمانده از این دوره مسابقات به فصل آتی موکول شده و در واقع لیگ بیستم طی 40 هفته و معرفی دو قهرمان برگزار گردد. فرسایشی شدن لیگ بیستم در کنار تغییرات احتمالی شاکله هر تیم به واسطه نقل و انتقالات تابستانی، از اصلی ترین دلایل مخالفان این پیشنهاد است.

9 مخالف، 3 موافق و 4 ممتنع

نامعلوم بودن چگونگی نابودی ویروس کرونا و به تبع آن عدم تعیین زمان مشخص برای ادامه رقابت‌ها، باعث اظهارنظر مدیران باشگاه ها شده که از این میان می‌توان موضع هر باشگاه برای ادامه مسابقات لیگ را مشخص نمود. از همین روی باید گفت تیم های استقلال، شهرخودرو، تراکتور، نفت آبادان، ماشین سازی، نفت مسجدسلیمان، نساجی، پارس جنوبی و گل گهر مخالف برگزاری ادامه مسابقات شده اند و تیم های فولاد، ذوب آهن، سایپا و پیکان آمادگی خود برای انجام هرگونه تصمیم از سوی مسئولان ورزشی را اعلام نموده اند. نکته جالب اینکه دو تیم بالانشین جدول یعنی پرسپولیس و سپاهان به همراه تیم شاهین شهرداری بوشهر که در رده ماقبل انتهای جدول قرار دارد، سه تیم موافق از سرگیری دوباره لیگ نوزدهم هستند.

تهدید باشگاه‌ها و تبعات سنگین آن

در کش و قوس چگونگی از سرگیری یا لغو نوزدهمین دوره لیگ، برخی باشگاه ها مانند تراکتور و نساجی طی بیانیه هایی با مطرح کردن اهمیت سلامت مردم و بازیکنان به شدت با برگزاری دوباره مسابقات مخالفت کرده‌ و حتی اعلام نموده اند در صورت ادامه لیگ، در این مسابقات حاضر نخواهند شد. این در حالی است که طبق ماده 22 بند 7 آئین نامه سازمان لیگ چنانچه یک تیم به صورت عمدی در 2 بازی از برنامه مسابقات حاضر نشود، به صورت خودکار از جدول رقابت ها کنار گذاشته شده و به دو دسته پایین‌تر سقوط خواهد کرد. قطعا تیم هایی که چنین ادعا را مطرح کرده اند، از این قانون باخبرند.

همه در انتظار جلسه ۲۵ اردیبهشت

طبق خروجی آخرین جلسه ستاد مبارزه با کرونا در ورزش، قرار است روز ۲۵ اردیبهشت طی نشستی پیرامون لیگ برتر فوتبال و سایر مسابقات ورزشی تصمیم گیری لازم انجام شود. به هر حال باید تا آن روز منتظر ماند و دید در نهایت طبق صلاحدید این ستاد، دستور به ادامه برگزاری مسابقات داده خواهد شد یا سایر احتمالات مذکور عملی می‌شود.

کد خبر: 1068469

وب گردی

وب گردی