استفاده از مهندسی بافت برای تولید دریچه های قلبی

تیمی از پژوهشگران با استفاده از ترکیب نانوفناوری، پرینت سه بعدی و مهندسی بافت، دریچه های قلبی را تولید کرده اند که می‌توانند نیازهای موجود در زمینه درمان بیماری های قلبی را برطرف سازند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در حال حاضر نیاز مبرمی به دریچه های قلبی است زیرا بیماری های مرتبط با دریچه های قلبی یکی از شایع ترین دلایل نارسایی های قلبی هستند. تنها در آمریکا سالانه بیش از 90 هزار فرد نیازمند تعویض دریچه های قلبی هستند. در این میان دریچه های قلبی مهندسی شده توانسته اند بر برخی از مشکلات مرتبط با دریچه های مکانیکی و بیوپروتزی فائق آیند، اما در حال حاضر استفاده از دریچه های مکانیکی که اغلب از جنس فلز هستند فرد را مجبور می سازند که بقیه عمرش را صرف خوردن داروهای رقیق کننده خون کند و دریچه های بیوپروتزی که اغلب از جنس بافت های جانوری هستند، طول عمر محدودی دارند و باید بعد از 10 الی 20 سال تعویض گردند.

هر دو نوع دریچه قادر به رشد نیستند و این بدین معنی است که افراد جوان نیازمند باید در طول زندگی شان چندین بار تعویض دریچه قلبی انجام دهند. در این میان محققین توانسته اند دریچه های قلبی زیست مهندسی شده ای را برای اولین بار با استفاده از زیست مواد مبتنی بر نانوفیبر تولید کنند که قوی، انعطاف پذیر و زیست تخریب پذیر است. سلول های بنیادی قلبی روی این داربست ها کشت شده و در درون انکوباتور قرار می گیرد. سلول ها رشد کرده و طی یک دوره 15 روزه چندین لایه سلول را شکل می دهند که به تدریج و تا حدی جایگزین داربستی می شوند که به تدریج تخریب می شود.

این فرایند در ادامه و بعد از ایمپلنت شدن به بدن فرد بیمار ادامه پیدا می کند تا دریچه به طور کامل با بافت طبیعی بدن بیمار تلفیق شود. نتایج بالینی حاصل از ایمپلنت این دریچه ها نشان داده است که آن ها به خوبی عملکرد دریچه های قلبی طبیعی را تقلید می کنند و با سرعت و فشاری موثر و شبیه با دریچه های تجاری موجود باز و بسته می‌شوند. هر چند برای ورود این دریچه ها به بالین راه درازی در پیش است اما محققین بر این باورند که این دریچه های ریز مهندسی شده می توانند در آینده ای نزدیک کمبود دریچه های قلبی را مرتفع سازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068528

وب گردی

وب گردی