گرما و رطوبت درحال رسیدن به آستانه تحمل انسان است

طی صدها هزار سال از عمر ما در این سیاره، انسان‌های مدرن توانسته‌اند با طیف وسیعی از اقلیم‌ها از گرمای خشک صحرای بزرگ آفریقا تا مکان‌های یخی قطب شمال سازگار شوند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، انسان در مورد تحمل هوای گرم و مرطوب محدودیت های خود را دارد و اگر دما و رطوبت به اندازه کافی بالا رود، حتی یک فرد سالم هم تسلیم گرما می شود.

تحقیقات جدید نشان می دهد از آنجا که امواج گرما داغ تر و بیشتر می شوند، در بعضی از مناطق مکان هایی هستند که به حد مجاز تحمل انسان رسیده اند.

این یافته ها در Science Advances منتشر شده و بر لزوم کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه ای و تدوین سیاست هایی برای خنک شدن جمعیت های آسیب پذیر، تأکید می کند. درجه حرارت بالا بدن انسان را به سمت تولید عرق سوق می دهد که باعث تبخیر آب از پوست می شود. اما هنگامی که رطوبت بالا نیز درگیر است ، تبخیر کند و در نهایت متوقف می شود. این نقطه هنگامی رخ می دهد که دمای حباب تر به 35 درجه سانتیگراد (95 درجه فارنهایت) برسد.

دمای حباب تر یا دمای حباب مرطوب دمایی است که بخشی از هوا می‌تواند داشته باشد اگر با تبخیر آب در آن تا حد اشباع (رطوبت نسبی ۱۰۰٪) سرد شود و گرمای نهان تبخیر توسط همان بخش از هوا تأمین گردد. به عبارت دیگر، دمای حباب مرطوب در اتاقی بسته و عایق، دمای نهایی هوای این اتاق پس از تبخیر آب تا حدی است که رطوبت هوا به اشباع برسد.

تجزیه و تحلیل های قبلی با استفاده از مدل های آب و هوایی نشان می‌دهد که بخش هایی از منطقه خلیج فارس، شبه قاره هند و شرق چین به طور مرتب شاهد مشاهده امواج گرما تا اواخر قرن خواهند بود.کالین ریموند و همکارانش از دانشگاه کلمبیا داده های دما را از بیش از 7000 ایستگاه هواشناسی در سراسر جهان که به سال 1979 باز می گشت، بررسی کردند. آنها دریافتند که گرمای شدید، دو برابر بیشتر از چهار دهه قبل رخ می دهد و شدت این گرما در حال افزایش است. در بسیاری از مکان ها دمای حباب تر از 31 درجه سانتیگراد و بالاتر دیده شده است.

این اتفاق بیشتر در مناطق ساحلی افتاده که در نزدیکی آبهای گرم قرار دارند و می توانند رطوبت فراوانی را تأمین کنند و در معرض افزایش دمای زمین قرار دارند. برخی دیگر، به ویژه در شبه قاره هند، مناطقی هستند که باد موسمی در هوای پررطوبت می وزد.

دانشمندان اعلام کردند که حتی دمای بسیار پایین حباب تر نیز می‌تواند کشنده باشد به ویژه برای افراد سالخورده یا کسانی که دارای شرایط بهداشتی و اساسی هستند.


انتهای پیام/

کد خبر: 1068739

وب گردی

وب گردی