دامنه تخریب گسل‌های شمال تهران بسیار بالاست

عضو هیئت علمی گروه ژئوفیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌ شمال از سنگی بودن بافت پوسته‌های منطقه شمال تهران گفت و اظهار کرد:زلزله در شمال تهران باتوجه به بافت سنگی این منطقه بسیار سهمگین و دامنه تخریب گسترده‌ای می‌تواند داشته باشد.

بهرام عکاشه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره احتمال وقوع بلایای طبیعی در کشور و به‌ویژه تهران اظهار کرد: کشور ایران از 49 بلای طبیعی، 31 بلا را در دل خود جای داده و به‌عنوان 6 کشور نخست بلاخیز در جهان شناخته می‌شود.

وی افزود: زندگی در شهری که گسل‌های توانمندی در زیر پوسته‌های آن فعال هستند احتمال وقوع زلزله را نیز هر لحظه زنده نگه می‌دارد و طبیعی است که مردم همواره استرس وقوع یک زلزله را داشته باشند. متاسفانه فقط در هنگام وقوع و ایجاد خسارت به فکر زلزله می‌افتیم درحالی که زلزله از زمان وقوع خود خبر نمی‌دهد و هر لحظه در کمین است.

عضو هیئت علمی گروه ژئوفیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بیان کرد: آخرین زلزله تهران 184 سال پیش و در 27 مارس 1834 میلادی در شرق تهران به‌وقوع پیوست و در نتیجه شمیرانات و دماوند را ویران کرد و صدمات قابل توجهی به بازار و ساختمان‌ها وارد شد.

عکاشه بیش از 90 درصد مردم تهران را فارغ از دغدغه تبعات زلزله تلقی کرد و گفت: در سال‌های 1177، 1273، 1665 و 1815 زلزله‌هایی به بزرگی میانگین 7.7 ریشتری در تهران به‌وقوع پیوسته است. این نشان می‌دهد شرایط مطلوبی درخصوص زلزله ندارد. در حوالی سال‌های 1380 شمسی براساس توافقاتی که با کشور ژاپن صورت گرفته بود تحقیقاتی انجام شد که حاکی از شرایط نامطلوب تهران است.

پدر علم زلزله‌شناسی ایران تصریح کرد: براساس تحقیقاتی که در سال‌های گذشته انجام داده‌ام، چندین بار تقاضا شده که پایتخت کشور تغییر کند؛ چراکه شهری مانند تهران هر لحظه در معرض زلزله قرار دارد و این مقوله می‌تواند به عنوان یک تهدید تلقی شود. رشته کوه‌های البرز به‌علت فعل و انفعالات بافت‌های کوهستانی منطقه دائماً در حال رشد و افزایش ارتفاع است و این یعنی منطقه مذکور روزبه‌روز زلزله‌خیزتر می‌شود.

استاد برجسته زلزله و زمین‌شناسی ادامه داد: هند و پاکستان از شرق با اثر کوه‌های هیمالیا و زاگرس و رشته کوه‌های ترکیه از غرب ایران را فشرده‌تر و احتمال زلزله در این منطقه را افزایش می‌دهد و این شرایط بسیار نگران کننده است. تراکم بالای ساختمان‌ها در مناطق 9، 11 و 17 و احتمال فعال شدن گسل شهرری نگران کننده و برای ساکنان این مناطق خطرناک است.

وی عنوان کرد: سران و مسئولان ارشد کشور از تجربیات کشورهای موفق استفاده کنند و پایتخت سیاسی و فرهنگی از یکدیگر جدا کنند و شهر دیگری را به‌عنوان پایتخت سیاسی کشور در نظر بگیرند. این پیشنهاد از سوی بنده پیش از این نیز بارها ارائه شده ولی از آن استقبالی صورت نگرفته است.

عکاشه با اشاره به لزوم آمادگی همیشگی ستاد بحران تهران خاطرنشان کرد: تهران باید هر لحظه منتظر زلزله باشد و اماکن امن و فوریت‌های بیمارستانی دائم باید درحالت آماده باش به‌سر ببرند. بافت زیرین منطقه جنوب تهران سست است ولیکن قدرت زلزله‌های پایینی دارد ولی شمال تهران باتوجه به بافت سنگی این منطقه بسیار سهمگین و دامنه تخریب گسترده‌ای می‌تواند داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068754

وب گردی

وب گردی