دولت و مجلس هنوز توانمندی نسل نو را باور ندارند/ باید خلا‌های قانونی واحدهای تولیدی را برطرف کرد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس و دولت هنوز نسل نو (استارتاپ و دانش‌بنیان‌ها) باور نکرده است؛ در حالی که این شرکت‌ها کارهای بزرگی می‌توانند انجام دهند؛ همانطور که نسل قبلی توانست جنگ را اداره کند این نسل هم می‌تواند در حوزه اقتصاد،صنعت و تولید قدم‌های خوبی بردارد.

سیدجواد حسینی کیا عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره شعار سال تحت عنوان جهش تولید اظهار کرد: تحقق شعار سال ۹۹ که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام جهش تولید نامگذاری شده، نیازمند مشارکت قوای سه‌گانه مجریه، قضاییه و مقننه است. همچنین انجام برخی اقداماتی که منتج به حلقه وصل دانشگاه و صنعت شود.

وی تصریح کرد: جهت‌دهی منابع بانکی به سمت تولید و اشتغال، هدایت نقدینگی جامعه به سمت تولید و اشتغال، تسهیل امور اداری سرمایه‌گذاری و ایجاد کار تولیدی و اشتغال، حل موانع و تسهیل صادرات کشور، مبازره جدی با قاچاق کالا از سوی دیگر تسهیل صدور مجوز موضوعاتی هستند که به تحقق این شعار کمک می‌کند.

حسینی‌کیا با تأکید بر اینکه دولت باید برای فعال سازی واحدهای تولیدی مشکلات مالیات و بیمه‌ای را حل و قوانین دست و پا گیر را برطرف کند تا دغدغه سرمایه‌گذاران و کارفرمایان این مسائل نباشد، گفت: با حل این معضل می‌توان گام بلندی در جهش تولید برداشت، بنابراین یکی از اقداماتی که دولت و مجلس می‌تواند انجام دهد از واردات کالاهای مشابه به کشور جلوگیری کند در این راستا کمیسیون صنایع تلاش‌های زیادی کرد تا 50 درصد ظرفیت تولید کالایی که در کشور وجود دارد وارداتش را منع کرد تا واحدهای تولیدی بتوانند افق بهتری را برای جهش تولید ببینند.

وی تأکید کرد: دولت باید همه واحدهای راکد و نیمه فعال را به چرخه تولید بازگرداند تا جهش به معنای واقعی محقق شود. همچنین باید شرایطی ایجاد شود تا واحدهای تولیدی بتوانند با تمام ظرفیت جنس و کالای رقابت‌پذیر، ارزان‌قیمت و صادرات‌محور تولید کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون رفع موانع تولید در بخشی از موارد کارساز بوده و به تولید و سرمایه‌گذاری کمک قابل توجهی کرده است، گفت: هنوز در اجرای قانون رفع موانع از تولید برخی خلا‌های قانونی وجود دارد، برخی الزامات برای دولت کمرنگ است؛ دولت نباید خود را رقیب بخش خصوصی بداند بلکه به بخش خصوصی اجازه عرض اندام بدهد. متاسفانه وارداتچیان گاهی اوقات به دلیل مافیایی که دارند یا روابطی که با برخی دستگاه‌ها ودولتمردان دارند دست به واردات می‌زند و این امر مهم به صنعت آسیب می‌زند. به عنوان مثال کفش چینی که در بازار زیاد شده است درحالی‌که صنعت کفش کشور ظرفیت بالایی دارد، نباید در این حوزه دست به واردات زد و یا جاهایی که خلا وجود دارد مثل چادر مشکی؛ که حدود 96درصد وارداتی است یک بازار بزرگی وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند در این عرصه سرمایه‌گذاری کنند. مجلس باید کمک کند کسی که می‌خواهد خط تولیدی راه‌اندازی کند باید کمک کرد و همه امکانات و صدور مجوزها را برای آنها انجام دهیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، با اشاره به شرکتهای دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و نقش آنها در جهت رسیدن به شعار سال، گفت: شرکت‌های دانش بنیان امکانات کشور را به‌روز و کاربردی می کنند لذا حمایت از آنها در سال جاری می‌تواند نقش کلیدی برای تحقق این شعار داشته باشد. متاسفانه یکی از خلا‌هایی که در این زمینه وجود دارد این است که هنوز مجلس و دولت نسل نو را باور نکرده است، در حالی‌که این شرکت‌ها کارهای بزرگی می‌توانند انجام دهند؛ همانطور که نسل قبلی توانست جنگ را اداره کند این نسل هم می‌تواند در حوزه اقتصاد و صنعت و تولید قدم‌های خوبی بردارند به نظرم استعدادهای خوبی در این عرصه وجود دارد، دولت و مجلس باید کمک کنند تا بیش از این که حمایت‌ها در کاغذ باشد در عمل محقق شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068755

وب گردی

وب گردی