شکست برجام قابل  پیش‌بینی بود

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف گفت: بدعهدی آمریکا، عدم تعهد کشورهای اروپایی و شکست برجام کاملا قابل پیش‌بینی بود.

سید محمد امین سپیده‌دم در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به دومین سالگرد خروج آمریکا از معاهده برجام اظهار کرد: ایران با پایبندی به تعهدات برجامی صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود را ثابت کرد و آمریکا با خروج از این معاهده دشمنی با ملت ایران را نشان داد.

وی با اشاره به شعار دولت یازدهم مبنی بر اینکه چرخ سانتریفیوژ و چرخ اقتصاد با هم باید بچرخد، بیان کرد: مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 این شعار و ایده انتخاباتی رو پسندیدند و این طرح رأی آورد که در نهایت منجر به شکل گیری مذاکرات هسته‌ای 5+1 شد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: تماس تلفنی روحانی و اوباما، مذاکرات ژنو، لوزان و در نهایت معاهده برجام حاصل شعارهای انتخاباتی روحانی در سال 92 بود.

اقتصاد ایران تحت تاثیر مواضع مسئولان است

وی با انتقاد از اینکه حوزه اقتصاد و فضای اجتماعی جامعه به شدت تحت تاثیر مواضع و نطق‌های رسانه‌ای مسئولان است، گفت: متاسفانه اقتصاد در ایران تنها تحت تاثیر دلار، فروش نفت و صادرات و واردات نیست بلکه اظهار نظرهای مسئولان ایرانی و کشورهای اروپایی و آمریکایی در بازار اثر گذاری منفی دارد.

به گفته سپیده‌دم؛ مسئولان، کارشناسان و سیاسیون احزاب‌ مختلف و البته بیشتر با تفکرات اصلاح طلبانه در آن سال‌ها به مردم حس امیدواری نسبت به بهبود وضعیت در صورت تثبیت معاهده برجام را می‌دادند. به گونه‌ای که مردم برجام را تنها کلید حل مشکلات کشور می‌دانستند.

این دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه اقتصاد کشور بعد از شکست برجام دچار ضربات سنگین‌‌تری شد، گفت: متاسفانه برجام در مجلس شورای اسلامی رای آورد و شروطی که مقام معظم رهبری درباره برجام تاکید داشتند اجرایی نشد. در نتیجه برجام نه تنها سودی برای کشور به همراه نداشت بلکه باعث عقب ماندگی و وابستگی بیشتر شد.

اعتماد به غرب اشتباه دولت‌مردان بود

وی اشتباه دولت یازدهم و دوازدهم را اعتماد بیش از حد به غرب دانست و گفت: وزیر امور خارجه در نشست‌های مختلف خبری بیان کرد «ترامپ مگر می‌تواند از برجام خارج شود» که نشان دهند اعتماد کاذب مسئولان به آمریکا و برجام بود.

سپیده‌دم با تاکید بر اینکه خروج آمریکا از برجام اتفاق نادر و عجیبی نبود، گفت: بدعهدی آمریکا و عدم تعهد کشورهای اروپایی و شکست برجام کاملا قابل پیش بینی بود. آمریکا در طول تاریخ هیچ زمانی به تعهدات خود در رابطه با هیچ کشوری متعهد نبوده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه ایده مذاکرت در هم تنیده با زندگی مردم شکست خورده است، گفت: اشتباه مسئولان این بود که مذاکرات و فعالیت‌های هسته‌ای را به زندگی مردم پیوند زدند که حاصل آن فشارهای اقتصادی و معیشتی و به تبع دلزدگی مردم نسبت به فناوری هسته‌ای بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بزرگ‌ترین درسی که مسئولان از برجام گرفتند همان نگاه و توجه به داخل و رونق و جهش تولید است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068762

وب گردی

وب گردی