سناریوی احتمالی  فیفا برای پایان دادن به لیگ برتر را به رای بگذارید

شیوع ویروس کرونا برگزاری بسیاری از مسابقات ورزشی در جهان را تحت تاثیر قرار داده است..

قاسم سراوانی- ایسکانیوز

در سال جاری، ورزش در کل جهان شرایط خاصی دارد. در حال حاضر شیوع ویروس کرونا بسیاری از مسابقات ورزشی جهان، حتی المپیک را تحت تاثیر خود قرار داده و در اکثر نقاط دنیا رقابت های ورزشی به حالت تعلیق در آمده و ادامه این رقابت ها به پایان یافتن و مهار بیماری کرونا بستگی دارد. اما کارشناسان و متخصصین پزشکی معتقدند شاید این ویروس تا ماه ها مهمان سراسر جهان باشد و این امر می تواند همه چیز را تحت شعاع خود قرار دهد. به نظر می رسد از سرگیری مسابقات ورزشی در هاله ای از ابهام قرار دارد و لیگ برتر فوتبال ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

حال سوالات زیادی از سوی هواداران فوتبال درباره نحوه پایان یافتن رقابت های فصل جاری مطرح است؛

سرنوشت قهرمانی لیگ برتر چه می شود؟ وضعیت تیم های سقوط کننده چگونه است؟ در صورت عدم برگزاری مسابقات، در حالی که یک سوم مسابقات باقی مانده چگونه می شود تیمی را به عنوان قهرمان معرفی کرد ؟

در این خصوص بالاترین مقام ورزشی کشور یعنی وزیر ورزش گفت: با توجه به استعلامی که از وزیر بهداشت داشتم، امکان تمرینات تا نیمه اردیبهشت ماه وجود ندارد، بنابراین حداقل تا پایان اردیبهشت ماه نیز امکان برگزاری رقابت ورزشی وجود ندارد. برای برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال، نیمه اردیبهشت ماه تصمیم خواهیم گرفت چرا که هر تیم برای آمادگی مجدد برای حضور در مسابقات نیاز به پانزده روز تمرین آمادگی دارد.

سناریو فیفا برای پایان لیگ برتر؛

فیفا چهار سناریو برای اتمام لیگ های فوتبال اعلام کرده است:

۱ - نیمه تمام ماندن بازی‌ها بدون معرفی قهرمان و تیم‌های سقوط کرده؛ معرفی سهمیه‌ها براساس جدول فعلی.

۲- معرفی قهرمان، سهمیه‌ها و تیم‌های سقوط کرده براساس جدول نیم فصل.

۳- معرفی قهرمان براساس جدول فصل گذشته و معرفی سهمیه‌ها و تیم‌های سقوط کرده براساس جدول فعلی‌.

۴ - انتخاب قهرمان، سهمیه و تیم های سقوط کننده بر اساس جدول فعلی .

در صورت اجرای سه سناریوی فیفا در مسابقات لیگ برتر ایران، تیم پرسپولیس قهرمان می شود و تیم های پیکان و شاهین بوشهر به دسته پایین تر سقوط می کنند. این در حالی است که هنوز سی درصد بازی های لیگ برتر باقی مانده و تیم های زیادی شانس نجات از سقوط و یا شانس قهرمانی دارند و دو تیم استقلال و فولاد هم بازی عقب افتاده دارند و در صورت برد استقلال در بازی عقب افتاده، اختلاف امتیازش با تیم نخست به هشت امتیاز می رسد، چه بسا در صورت برگزاری ادامه مسابقات، شاهد حضور این تیم در صدر جدول هم باشیم. در حال حاضر به غیر از پرسپولیس چند تیم دیگر از جمله سپاهان، تراکتور سازی، استقلال و شهر خودرو بر روی کاغذ از شانس قهرمانی برخوردارند. همینطور دو تیم انتهای جدول یعنی تیم های شاهین بوشهر و پیکان تهران با ۳ و ۴ امتیاز اختلاف نسبت به تیم های بالاتر از خود، شانس زیادی برای فرار از منطقه سقوط دارند.

در اینجا به بررسی نحوه اتمام چند مورد از لیگ های معتبر فوتبال جهان می پردازیم؛

مسئولان لیگ های معتبر فوتبال جهان نیز درگیر و دار تصمیم گیری برای نحوه به پایان رساندن و انتخاب قهرمان لیگ خود هستند. همچنین بعضی کشورها به دنبال آن هستند که با بهبودی شرایط و مهار کرونا، ادامه لیگ را در آن زمان برگزار کنند.

انگلیس؛ قهرمانی لیورپول بعد از چندین دهه، در هاله ای از ابهام

یک رسانه انگلیسی مدعی شد که باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس برای اعلام قهرمانی لیورپول و پایان یافتن لیگ جزیره در فصل جاری اعلام آمادگی کرده اند، اما مدیران لیگ برتر انگلیس برای اتخاذ چنین تصمیمی هنوز متقاعد نشده اند، که از دلایل اصلی آن حضور پنج تیم در کورس بقای لیگ جزیره است. در حال حاضر پنج تیم نوریچ سیتی، استون‌ویلا، بورنموث، واتفورد و وستهام به ترتیب در رده‌های بیستم تا شانزدهم قرار دارند که سه تیم وستهام، واتفورد و بورنموث همگی 27 امتیاز هستند، استون‌ویلا 25 امتیازی و نوریچ 21 امتیازی.

ایتالیا ؛ احتمال پایان مسابقات سری‌آ بدون قهرمان

رئیس کمیته ملی المپیک ایتالیا اعلام کرد که احتمالا مسابقات سری آ در این فصل بدون معرفی قهرمان به پایان برسد. در حال حاضر یوونتوس با ۶۳ امتیاز صدرنشین سری آ است.

اسپانیا؛ ادامه مسابقات از ۲۰ ژوئن

خاویر آگیره سرمربی مکزیکی لگانس گفت: ما تاریخ شروع لیگ را می‌‌دانیم. در تاریخ 20 ژوئن (31 خرداد) ما لالیگا را آغاز خواهیم کرد و در عرض پنج هفته یعنی در تاریخ 26 جولای (5 مرداد) آن را به پایان خواهیم برد. بازی‌ها در روزهای «شنبه - یکشنبه» و «چهارشنبه - پنجشنبه» برگزار خواهد شد.

پیش تر لوئیس روبیالس از مقامات فوتبال اسپانیا و نایب رئیس یوفا، در نشستی خبری در خصوص از سرگیری مسابقات لالیگا گفته بود :« برای ما مهمتر از هر چیزی سلامت بازیکنان است. با ویروسی روبرو هستیم که به سرعت سرایت می کند و همه ما ممکن است ناقل بیماری باشیم. فوتبال هم یک ورزش فیزیکی است و بازیکنان مرتب با یکدیگر در تماس هستند و این خطر سرایت ویروس را به شدت بالا می برد. در نهایت تصمیم بر این شد که تمام رقابت های فوتبال را به تعویق بیندازیم.»

فرانسه؛ پاری‌سن‌ژرمن قهرمان فصل نیمه‌تمام

در فرانسه تیم فوتبال پاری‌سن‌ژرمن به عنوان قهرمان فرانسه اعلام شد و به همراه المپیک مارسی به عنوان نمایندگان فرانسه در لیگ قهرمانان اروپا حضور خواهند داشت و تیم رن هم به مرحله پلی آف لیگ قهرمانان اروپا راه یافت. دو تیم تولوز و آمیا ( تیم سامان قدوس ) نیز به دسته پایین تر سقوط کرد و لوریان و لنس هم به لوشامپیونه صعود کردند.

در ایران چه تصمیم گرفته می شود؟

هنوز مشخص نیست در ایران چه تصمیمی گرفته شود. از یک سمت فشارها برای بازگشایی لیگ با مقاومت مسئولان ستاد کرونا مواجه شده است و از طرف دیگر فشارهای رسانه ای برای قهرمان اعلام کردن پرسپولیس هم حتما باید منجر به سقوط دو تیم به دسته پایین تر شود که اگر این تصمیم به رای گذاشته شود، نه تنها تیم های پایین جدول بلکه تیم های بالای جدول نیز با آن مخالفت خواهند کرد. بهترنی تصمیم آن است که مدیران تیم های حاضر در لیگ خود از بین پیشنهادات مطرح شده بهترین راه را انتخاب کنند تا با رای گیری به نتیجه لازم برسند.

کد خبر: 1068766

وب گردی

وب گردی