وضعیت بازگشایی اماکن مذهبی و مساجد

وزیر بهداشت گفت: برای بازگشایی اماکن مقدس بعد از ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، سعید نمکی وزیر بهداشت در یک ارتباط اینستاگرامی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور گفت: ما در این مدت شب و روز نداشتیم و همین الان با رئیس دانشگاه علوم پزشکی خورستان صحبت می‌کردم و همچنین نامه‌ای به وزیر کشور نوشتم تا یک سری محدویت‌هایی را اعمال کنیم.

وزیر بهداشت گفت: من به عنوان یک معلم ۳۰ ساله دانشکده پزشکی عرض می‌کنم که نه من و نه هیچ کس در دنیا نمی‌تواند پاسخ این سوال را بدهد که کرونا چه خواهد کرد و ما هر روز شرایط جدیدی از این ویروس را می‌بینیم. در واقع ما نمی‌دانیم که این ویروس به چه سمت و سویی خواهد رفت. من هیچ وقت واژه ترسناک را برای مردم عنوان نمی‌کنم چراکه وحشت‌زایی روحیه مردم را خراب و سیستم ایمنی آن‌ها تضعیف می‌کند. مردم باید مراقب باشند، این ویروس رفتار اجدادی خود را ندارد چراکه در خوزستان که گرمسیر است، شاهد افزایش بیماری هستیم.

وی افزود: عاقلانه‌ترین حرف این است که ما ۴ الی ۶ ماه صبر کنیم تا رفتار این ویروس را واقع‌بینانه‌تر ببینیم، به همین دلیل آن چیزی که برای ما مشخص شده است، واکسن و دارو ندارد و بهترین نوع مبارزه با کرونا است کاری که ما انجام دادیم. فاصله‌گذاری، رعایت اصول بهداشتی و از طرف مسئولان نظام سلامت پیدا و جدا کردن هر چه زودتر بیماران بسیار تاثیرگذار است.

وزیر بهداشت درباره شبهات آمار دقیق مبتلایان به کرونا پاسخ داد: می‌توانم به جرأت به شما بگویم آماری که ما اعلام کردیم دقیق‌ترین و منضبط‌ترین نوع آماری است که در دنیا ارائه شده است. هفته گذشته انجمن آمار انگلیس اعلام کرد که آمار کشته‌های انگلیس از کرونا حداقل ۵۴ درصد بیشتر از چیزی است که اعلام کرده‌اند. حتی فقط در یک روز در چند خانه سالمندان آمریکا ۷ هزار و پانصد نفر قوت کردند که اصلا در آمار خود اعلان نکردند.

وی ادامه داد: برخی از کشور‌ها در اطراف خودمان سیستم ثبت اطلاعات آمار ندارند، آماری که ما اعلام کردیم چه در رابطه با ابتلا و چه مرگ‌ومیر دقیق‌ترین و منضبط‌ترین آماری است که می‌توان در دنیا دنبال کرد، اما این به این معنی نیست که این آمار 100 درصد درست است و شاید چند نفر جابجا شده باشند. چراکه در آمار سازمان بهشت زهرا(س) هم می‌بینیم درباره علت مرگ خیلی از افرادی که فوت کردند ایست قلبی نوشته شده است، در حالی که هیچ کدام سکته قلبی نکرده‌اند بلکه برخی از مریض‌های سرطانی هم با ایست قلبی فوت می‌کنند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: در روز‌های اول به دلیل اینکه دو آزمایش پاستور و آزمایشگاه خانم دکتر مختاری دانشکده بهداشت را داشتیم، نمونه‌های کل کشور به اینجا می‌آمد و حدود سه روز بررسی‌ها طول می‌کشید. از طرفی این اتفاق همزمان با بیماری آنفلوانزا و بیماری تنفسی شده بود و اطرافیان کسانی که فوت کرده بودند، اصرار به کفن و دفن داشتند. به همین دلیل اعلام کرده بودیم، پزشکان در گواهی فوت بنویسند «مشکوک به کرونا» تا اطرافیان درگیر بیماری نشوند. حدود ۷۰ درصد فوتی‌ها در اسفند این گونه بود و پزشکان مکلف بودند که مشکوک به کرونا را بنویسند که با پروتکل کرونا دفن شوند تا اگر جواب آن کرونا مثبت بود ما چیزی را از دست نداده باشیم.

نمکی درباره پذیرش کامل بیماران کرونایی‌ گفت: مردم ما می‌بینند که تخت‌های خالی بسیاری داریم و ما یک بیمار بدون سرویس، پزشک و تخت نداریم، یک کارتن خواب نمی‌توانید پیدا کنید که ما پذیرش نکرده باشیم، حتی ما پیرزن ۱۰۳ ساله و پیرمرد ۹۸ ساله را ترخیص کردیم. همچنین ما افغانستانی‌های بدون کارت را هم پذیرش کردیم. شما می‌توانید از دانشجویان مقیم خارج سوال کنید، آنها به این دلیل آمدند که متوجه شدند سرزمین مادری پذیرا‌ترین است.

وزیر بهداشت توضیح داد: یک جنبه قضیه کرونا نظام سلامت است و کرونا ابعاد و اثرات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بسیار متفاوتی در زندگی مردم دارد و بایدهمه به یکدیگر کمک کنیم.

وی درباره ساخت واکسن کرونا گفت: ما برای واکسن و داروی کرونا کار می‌کنیم، به هر حال واکسن آن خیلی زود در دسترس نیست و هر کسی ادعا کند، ادعا گذافی کرده است. متاسفانه تا امروز دارو و واکسنی تأییدشده‌ای برای ویروس کرونا معرفی نشده است و بهترین عامل تسلط بر این ویروس رعایت فاصله گذاری، رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک در فضای شلوغ است.

نمکی گفت: خبر خوب این است که ما آمار مرگ به زیر ۵۰ نفر رفت و آمار مبتلایان هم به این دلیل کمی بالا است که ما افرادی را شناسایی می‌کنیم که علامت ندارند. در مجموع این را اعلام می‌کنم که مسیر ما به سمت مهار و کنترل بیماری است.

وزیر بهداشت درباره بازگشایی اماکن مذهبی گفت: برخی از مساجد را در شهر‌های سفید باز کردیم و نماز‌های جمعه هم شروع شده است، برای بازگشایی اماکن مقدس بعد از ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی کرده‌ایم که صحن‌ها و نه داخل حرم‌ها را باز کنیم تا مردم فقط برای سلام حضور پیدا کنند و برای ورزشگاه‌ها هم برنامه‌هایی داریم. البته برای برنامه‌های تلویزیونی هم پروتکل‌هایی را تنظیم می‌کنیم و بعد از ماه مبارک رمضان گشایش‌های خوبی خواهیم داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068771

وب گردی

وب گردی