به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران درباره مغایرت طرح واردات خودروی هیبریدی با سیاستهای کلی نظام نامهای خطاب به حضرت احمد آیتالله جنتی دبیر شورای نگهبان منتشر کرد.
در بخش ابتدایی این نامه آمده است: صنعت خودرو بهعنوان دومین صنعت بزرگ کشور با وجود گذشت بیش از نیم قرن از شروع فعالیت در ایران، همواره با مشکلات زیادی در زمینه توسعه کمی و کیفی تولید روبهرو بوده است که این مشکلات در دو سال گذشته شدت بیشتری گرفت. بهطوریکه میزان تولید خودرو در سال 98 نسبت به سال 96 حدود 50 درصد کاهش داشته که این کاهش چشمگیر در تولید سبب افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد شده و حتی در برخی موارد، قیمت بازار آزاد به 2برابر قیمت مصوب فروش کارخانه رسیده است.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: درصورتی که میزان تولید خودرو افزایش یابد، قیمت بازار آزاد به قیمت مصوب کارخانه همگرا میشود و با تأمین نقدینگی و داخلیسازی قطعات وارداتی میتوان میزان تولید را افزایش داد. این مسئله هرچند در سالهای گذشته کمتر موردتوجه مسئولین بوده است اما با توجه به نامگذاری امسال به سال «جهش تولید» و بیان اهم لازمههای جهش تولید توسط امام خامنهای (دامت برکاته)، مسئله تولید حداکثری باید اولویت اول تمام دستگاهها باشد.
در نامه خطاب به آیت الله جنتی بیان شده است: جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران که خود را موظف به مطالبهگری از مسئولان نظام جمهوری اسلامی مطابق فرامین و منویات مقام معظم رهبری میداند، اینبار حضرتعالی را که از مسئولان صدیق و خدوم این نظام هستید، به اجرای دستورات امام خامنهای (دامت برکاته) در راستای برخی محورهای بیانات ایشان در دیدار با کارگران کشور بهمناسبت روز کارگر فرا میخواند.
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در این نامه با طرح این سؤال که امام خامنهای (دامت برکاته) دقیقاً معطوف به چه قضیهای، مسئله ممنوعیت واردات بیرویه و بیمورد را مطرح کردند، به بررسی این سؤال و تحلیل بیانات ایشان پرداخته است.
امکانپذیری پیشرفت تولید خودرو بهمانند پیشرفتهای صنایع نظامی
در بخش دیگری از این نامه آمده است:مقام معظم رهبری دقیقاً در ادامه بیاناتشان درخصوص ممنوعیت واردات و جهش کمی و کیفی در کشور، با اشاره به مصادیقی به تولید خودرو در کشور فرمودند: «من میگویم وقتی که میتوانیم در بخش نظامی یا فرض کنید در بخش پرتاب ماهواره فضایی یک چنین حرکت بزرگی را انجام دهیم، چرا نتوانیم خودرویی تولید کنیم که در 100 کیلومتر مثلاً 5 لیتر بنزین لازم داشته باشد؟» بنابراین میتوان گفت که مقصود اصلی ایشان، ممنوعیت واردات بیرویه در بخش خودرو بوده که باید زمینه جهش تولید در این صنعت نیز فراهم شود.
دستور ممنوعیت واردات دقیقاً یکروز پس از تسهیل واردات توسط مجلس
دانشجویان دانشگاه تهران در این نامه بیان کردند: رهبر انقلاب در این قسمت از بیاناتشان به اقدام برخی دستگاهها برای واردات به بهانههای بیمورد اشاره کردند که بررسی اقدامات دستگاههای کشور میتواند چراغ سبزی بر این مدعا باشد. با نگاه به تقویم زمانی هفته گذشته روشن میشود که چرا ایشان از ممنوعیت واردات خودرو در کشور صحبت کردند. ایشان در روز چهارشنبه (17/02/99) دقیقاً یک روز پس از تصویب طرح «ساماندهی صنعت خودرو» در مجلس شورای اسلامی در روز سهشنبه (16/02/99) به این نکته اشاره کردند و با بررسی دقیقتر این طرح، زوایای پنهانی بیانات ایشان و جهت خطاب ایشان مشخص خواهد شد.
در بخش دیگری از این عنوان شده است: طرح «ساماندهی صنعت خودرو» که در خرداد 98 برای اولینبار در صحن مجلس تصویب شده بود، تابهحال 3مرتبه توسط شورای نگهبان بهدلیل ایرادات قانونی و مخالفت با شرع رد شده و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم برخی مواد این طرح را مغایر با سیاستهای کلی نظام اعلام کرده است. علاوه بر ایرادات قانونی، این طرح در سیاستگذاری صنعت خودرو نیز بسیار پراشتباه ظاهر شده، بهطوری که بسیاری از استادان دانشگاه، کارشناسان و پژوهشگران و حتی دولت و برخی نمایندگان مجلس، این طرح را شایسته تصویب در شرایط نابهسامان صنعت خودروی کشور نمیدانند.
در نامه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران آمده است: مطابق نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص، ماده4 این طرح را که به تسهیل واردات خودروهای برقی و هیبریدی اشاره دارد، مغایر با بند7 سیاستهای کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و بند9 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی اعلام نمودهاند. مجلس شورای اسلامی با وجود اینکه بقیه موارد ایراد قبلی را حذف کرده است؛ اما همچنان در روزهای آخر خود اصرار بر وجود این ماده خاص دارد و چرایی این اصرار برای ما جای بسی سؤال است.
کلیدواژه بهانههای بیمورد برای واردات بیرویه
در بخش دیگری از این نامه آمده است: همچنین مؤید این مسئله میتوان به یکی از کلیدواژههای مقام معظم رهبری یعنی«بهانههای بیمورد برای واردات مانند مسئله رقابت» اشاره کرد. شایان ذکر است که ازجمله قویترین استدلال موافقان ماده4 این طرح، ایجاد رقابت ناشی از ورود خودروهای خارجی در کشور و همچنین کاهش آلودگیهای محیطزیستی بود که صوت جلسات علنی مجلس آن را اثبات میکند. اما آیا واقعاً چنین اهدافی با ورود خودروهای برقی محقق خواهد شد یا اینکه بهفرموده رهبری، تنها بهانهای برای مقاصد دیگرشان است؟ لازمه تحقق رقابت و کاهش آلودگی محیط زیست، توسعه این خودروها در کشور است که امکان توسعه آنها باید مورد بررسی قرار گیرد.
در این نامه بیان شده است: بنابراین با توجه به هزینه کمتر خودروهای بنزینی و قدرت خرید عموم مردم، انتظار جایگزینی این خودروها بسیار نابجا خواهد بود. همچنین رقابت زمانی بهوجود میآید که خودروهای خارجی با رنج قیمتی خودروهای مورداستفاده عموم مردم که حدود 100 میلیون است، وارد شود نه با قیمت حداقل 450 میلیون تومان که بهجز عدهای خاص، قدرت خرید برای عموم وجود ندارد.
کلیدواژه تأمین مقاصد برخی افراد با واردات بیرویه
در نامه به دبیر شورای نگهبان تاکید شده است: مقام معظم رهبری درخصوص چرایی واردات بیرویه و بیمورد، اشاره به اهداف برخی افراد در دستگاهها کردند که برخی افراد با مقاصد دیگری به واردات کالاهایی که نمونه داخلی آن وجود دارد، روی میآورند و تولید را به خاک سیاه مینشانند. این نکته ایشان قطعاً به پشتوانه برخی تحلیلها و خبرهای واصله درخصوص سودجویی و رانتخواری عدهای خاص از محل واردات کالاهای لوکس همچون خودروهای برقی بوده است.
دانشجویان عضو جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران بیان کردند:سال گذشته دو نفر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس (متولی اصلی این طرح) به جرم فساد و اخلال در بازار خودرو دستگیر شدند که بنا به مصاحبه این افراد و اذعان برخی نمایندگان کمیسیون، اتفاقاً این دو نفر از موافقان جدی ماده4 مبنی بر واردات خودروهای برقی بودند. بررسیها نشان میدهد که ازبین 23 نفر اعضای فعلی کمیسیون، تنها 2 نفر در مجلس بعدی باقی ماندند و 21 نفر دیگر اکثراً ردصلاحیت شده و یا اینکه رأی نیاوردند که این مسئله، ذهنها را به این سمت سوق میدهد که ممکن است با هدف تأمین مسیری برای کسب سودهای کلان در دوران پسامجلسی خود، اقدام به این کار کرده باشند. همچنین یکی از اعضای کمیسیون صنایع طی چند روز اخیر به این مسئله اذعان کردند و گفتند که تمام سود بازار خودرو به جیب عدهای خاص وارد میشود.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: مسئله توسعه خودروهای برقی همواره مورد توجه مراکز دانشبنیان و دانشگاههای کشور بوده است و حتی سال گذشته چندین مورد خودروی هیبریدی و برقی رونمایی شد. خودروی سمند برقی ساخت ایرانخودرو، خودروی ساینا برقی ساخت سایپا، ساخت پژو 405 هیبریدی ساخت شرکت مپنا و خودروی رانا هیبریدی ساخت ایرانخودرو و ایپکو ازجمله خودروهای برقی و هیبریدی تولید داخل هستند. حال سؤال اینجاست که اگر دغدغههایی همچون کاهش آلودگی محیط زیست و رقابت با تولید خودروهای برقی وجود دارد، چرا بهنحوی برنامهریزی نشده است که این نوع خودروها در داخل کشور به تولید انبوه برسند؟
در بخش پایانی این نامه آمده است: بنابراین با توجه به نکاتی که امام خامنهای (دامت برکاته) درخصوص واردات بیرویه و بیمورد خودروهای خارجی بیان داشتند و همچنین لزوم اقدام جدی در جلوگیری از واردات کالاهای غیرضروری که خروج ارز را بههمراه دارد، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران ضمن اعلام تمایل به ارائه مستندات و گزارشات لازم به شورای نگهبان و پژوهشکده شورای نگهبان، خواهشمند است شورای محترم نگهبان همچون سهمرتبه گذشته با اعلام مغایرت این طرح با سیاستهای کلی نظام، از تأیید آن جلوگیری کرده و گامی بلند در راستای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید بردارد.
انتهای پیام/