مزایای روش مدیریت غیر مستقیم سهام عدالت/ شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در 4 ماه آینده بورسی می‌شوند

مدیر کانون سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان تهران ضمن برشمردن مزایای روش مدیریت غیر مستقیم سهام عدالت اعلام کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت ظرف 4 ماه آینده وارد بورس می‌شوند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، اعضای کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت امروز دور هم جمع شده و در مورد مزایای روش مدیریت غیر مستقیم سهام عدالت بعد از آزادسازی این سهام که از طریق شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری استانی اعمال مدیریت می‌شود، صحبت کردند.

در این نشست مهدی بائی رئیس سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت استان گلستان گفت: از مجموع واگذاری‌ها تا 50 درصد سهام شرکـت‌های سرمایه‌پذیر به سهام عدالت اختصاص یافت اما در مورد برخی شرکت‌ها مانند پالایشگاه تهران تا 90 درصد سهام شرکت به سهام عدالت اختصاص پیدا کرد و برخلاف اینکه قانون گفته بود تا 50 درصد سهام شرکت‌ها به سهام عدالت اختصاص یابد، اما در مورد شرکتی مثل ایران خودرو برای اینکه مدیریت را در دست دولت نگه دارند، کمتر از 5 درصد از سهام این شرکت به سهام عدالت اختصاص پیدا کرد.

وی تأکید کرد: کسانی که روش غیر مستقیم مدیریت سهام عدالت را برمی‌گزینند، معادل ارزش ریالی سهم‌شان از سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی برخوردار می‌شوند.

رئیس شرکت سرمایه‌گذاری‌ سهام عدالت استان گلستان گفت: در ابتدا قرار بود سهام 60 شرکت به سهام عدالت اختصاص پیدا کند، اما در حال حاضر سهام 49 شرکت در پرتفوی سهام عدالت وجود دارد که 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیر بورسی هستند.

به گفته بائی، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که تا چهار ماه آینده به صورت نهادهای مالی وارد بورس می‌شوند، در برگیرنده سهام 36 شرکت بورسی است.

به گفته وی، هر فرد سهامدار عدالت در حال حاضر 8951 سهم به صورت مشاع از 35 شرکت حاضر در بورس دارد که ارزش روز سهام عدالت حدوداً 97 میلیون و 773 هزار و 288 ریال برآورد می‌شود.

بائی همچنین گفت: وقتی شرکت‌های بزرگ برای اولین‌بار در بورس به عرضه سهام می‌پردازند بعد از عرضه اولیه سهام آنها حداقل 50درصد رشد می‌کند همانگونه که سهام شستا که یکی دو هفته پیش عرضه شد 860 تومان ارزش داشت اما امروز ارزش هر سهم آن 70 درصد رشد کرده است. بنابراین کسانی که روش مدیریت غیر مستقیم یعنی از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت را انتخاب می‌کنند، بعد از اینکه این شرکت‌ها در بورس عرضه اولیه شدند سهام آنها به واسطه عرضه اولیه رشد پیدا می‌کند، در حالی که کسانی که روش مستقیم سهام عدالت را انتخاب کنند سهام آنها به صورت خرد وارد بورس می‌شود و از ارزش افزوده عرضه اولیه سهام در بورس برخوردار نمی‌شوند.

مدیر کانون سرمایه‌گذاری سهام عدالت ا ستان تهران افزود:‌ هر سهامدار عدالت تعداد 8951 سهم از 35 شرکت بورسی را دارد که این سهام تبدیل به سهام هزار ریالی می‌شود و به هر فرد 97 هزار و 773 سهم اختصاص می‌یابد که بعد از پذیرفته شدن شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس ممکن است ارزش هر سهم این افراد 2 برابر شود.

به گفته وی، قرار بود شورای عالی بورس مردم را به ماندن در سهام عدالت و مدیریت جمعی تشویق کند اما در حال حاضر به صورت غیر مستقیم روش مدیریت مستقیم را به مردم ارائه می‌کنند. انگار که هر کس می‌خواهد سهام عدالت خود را بفروشد باید روش مستقیم را انتخاب کند و در روش غیر مستقیم هیچ دخل و تصرفی در سهام خود ندارد. البته برخی مدیران دولتی در لفافه صحبت می‌کنند.

بائی همچنین این گلایه را مطرح کرد که اعضای کانون سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت بعد از ابلاغیه آزادسازی این سهام حتی فرصت این را پیدا کنند که پنج دقیقه از طریق رسانه ملی با مردم سخن بگویند و فقط مقامات دولتی در مورد سهام عدالت مردم اظهارنظر کردند.

مدیر کانون سرمایه‌گذاری سهام عدالت ا ستان تهران گفت:‌در هر استان بین 70 تا 80 درصد جمعیت سهامدار عدالت هستند که در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی حضور خواهند داشت.

در این نشست همچنین محمدرضا جودکی مدیرعامل سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان تهران اظهار داشت: باید اول به مردم آموزش داده می‌شد و آگاهی رسانه‌ای انجام می‌شد که روش مستقیم چه مزایا و معایبی و روش مدیریت غیر مستقیم چه مزایا و معایبی در آزادسازی سهام عدالت دارد. متأسفانه برخی مدیران بورسی به صورت ضمنی روش آزادسازی مستقیم سهام عدالت را گوشزد می‌کنند.

به گفته وی، ما باید مردم را ماندن به در سرمایه‌گذاری و نگهداری سهام عدالت تشویق کنیم. قیمت سهام 36 شرکت بورسی سهام عدالت براساس عرضه و تقاضا در بورس تعیین می‌شود.

جودی همچنین گفت: با توجه به تجربه‌ای که داریم به ندرت عرضه اولیه سهام یک شرکت در بورس صورت می‌گیرد در حالی که بعد از آن سهام شرکت رشد نداشته باشد. بنابراین کسانی که روش مدیریت غیر مستقیم سهام عدالت را انتخاب می‌کنند از ارزش افزوده عرضه اولیه و رشد قیمت سهام سرمایه‌گذاری استانی برخوردار می‌شوند.

جودکی در مورد اختلاف آمار مشمولان سهام عدالت بین سازمان خصوصی سازی و کانون شرکتهای سرمایه‌گذاری اسهام عدالت، گفت: علت این است که مشخصات ثبت شده 2 تا 3 میلیون مشمول سهام عدالت که تحت پوشش نهادهای حمایتی بودند با مشخصات شماره ملی تفاوت داشته و لذا در حال حاضر حدود 2 میلیون نفر سهامدار با اینکه دعوت نامه سهام عدالت پرس شده دارند، ‌اما با وارد کردن شماره ملی خود در سامانه سهام عدالت سازمان خصوصی سازی شناخته نمی‌شوند.

به گفته وی، طبق قانون سهام عدالت هدف از سهام عدالت سرعت بخشیدن به رشد اقتصاد ملی، گسترش مالکیت برای تحقق عدالت اجتماعی، ارتقای کارآیی منابع مالی بنگاه‌ها، افزایش بهره‌وری،‌ افزایش سهم تعاون در اقتصاد، کاستن از بار مالی دولت در تصدی‌های اقتصادی، افزایش سطح عمومی اشتغال و تشویق مردم به پس‌انداز کردن و بهبود درآمد خانوار از اهداف مهم سهام عدالت برشمرده می‌شود.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان تهران در پاسخ به این پرسش که آنچه از شرکت‌های تعاونی در ذهن ما مانده تعاونی‌های مسکن و تعاونی‌های اعتبار است که معمولاً با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده‌اند، گفت: این مسئله را قبول ندارم که تعاونی‌های مسکن به عنوان نماد تعاونی‌‌ها شناخته شوند.

وی همچنین در مورد اینکه عده‌ای می‌گویند از کجا معلوم شماها به عنوان نماینده سهامداران عدالت باشید، گفت: اگر کسی در موضوعی مشارکت نکند تقصیر خودش است. قانون می‌گوید تعاونی‌ها برای برگزاری مجمع مؤظف هستند در روزنامه آگهی بدهند و در نوبت دوم هر تعداد از اعضا حضور داشتند، جلسه رسمیت پیدا می‌‌کند. بنابراین اگر کسانی نیامده و رأی نداده‌اند نباید اعتراض کنند.

جودکی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در قاموس تعاونی‌های کشور آدم‌های حرفه‌ای هستند که بتوانند پرتفوی بزرگ سهام عدالت را در حد 490 هزار میلیارد تومان اداره کنند، گفت: به نظر شما در بین 49 میلیون سهامدار عدالت اگر پتانسیل نباشد که آدم‌های حرفه‌ای برای اداره این پرتفوی باشند بنابراین در 80 میلیون هم وجود نخواهد داشت.یعنی مگر نمی‌توان 200 آدم متخصص و فارغ‌التحصیل رشته مالی از بین 49 میلیون نفر پیدا کرد به صورت قطع و یقین کشور در حال رشد و توسعه است. منابع انسانی هم در حال گسترش است و بسیاری از فارغ‌‌التحصیلان دانشگاه‌ها در سهام عدالت حضور دارند و آنها می‌توانند مدیران حرفه‌ای انتخاب کنند.

وی افزود: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به عنوان نهاد مالی نزد سازمان بورس و با شرایط ویژه ثبت می‌شوند و صلاحیت حرفه‌ای آنها در کمیته سازمان بورس باید تأیید شود. همچنین از نظر امنیتی صلاحیت مدیران سرمایه‌گذاری استان در وزارت اطلاعات باید تأیید شود علاوه بر این در خود شرکت‌های تعاونی هم یک فیلتر وجود دارد و اعضای تعاونی سهام عدالت باید به تأیید اداره تعاون برسند. در بُعد نظارت هم سازمان بورس بر عملکرد مدیران سرمایه‌گذاری استان نظارت دارند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان تهران در پاسخ به اینکه سهام 13 شرکت غیر بورسی برای سهامداران عدالت چه می‌شود، گفت: طبق قانون اولیه سهام عدالت و ماده 34 تا 38 سیاست‌های اصل 44 باید شرکت‌هایی در سهام عدالت حضور پیدا می‌کردند که در تابلوی بورس حضور داشته باشند اما متأسفانه 13 شرکت در تابلو نبودند و باید این شرکت‌ها هم به زودی وارد بورس شوند و کشف قیمت سهام آنها صورت گیرد.

جودی در پاسخ به اینکه آنچه از شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در ذهن متبادر می‌شود کسانی هستند که به صورت متوالی جلوی سازمان خصوصی‌سازی یا وزارت اقتصاد تجمع می‌کنند و خواستار استخدام هستند آیا آنها می‌توانند پرتفوی سهام عدالت را اداره کنند، گفت: وقتی دولت سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت را مستقیم به خزانه واریز می‌کند و هزینه‌های شرکت‌های تعاونی عدالت شهرستانی را نمی‌دهد، این افراد هشت سال حقوق گرفتند و از 6 سال قبل حقوق دریافت نکردند آنها حق دارند در مورد حق و حقوق خود تجمع کنند.

وی افزود: نمایندگان مجلس که وکلای مردم هستند قانون تصویب می‌کنند و آیا از مجلس مهم‌تر هم داریم. آنها نمایندگان مردم از شهرهای مختلف هستند. اگر به آنها انگ نقطه ضعف بزنیم می‌توانیم در مورد نمایندگان سهامداران عدالت انگ نقطه ضعف در اداره این شرکت‌ها بزنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068860

وب گردی

وب گردی