۱۳۰ نفر از هموطنان و دانشجویان ایرانی از اوکراین به کشور بازگشتند

سفیر ایران در کی‌یف گفت: امروز پس از چند هفته تلاش، ۱۳۰ نفر از دانشجویان و دیگر هموطنان مقیم اوکراین با توقفی کوتاه در ایروان عازم کشور شدند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، منوچهر مرادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف امشب (یکشنبه) در صفحه توئیترش از بازگشت ۱۳۰ نفر از دانشجویان و هموطنان ایرانی مقیم اوکراین به کشور خبر داد.

وی نوشت: خوشبختانه امروز (یکشنبه) پس از چند هفته تلاش مستمر همکارانم در سفارت، ۱۳۰ نفر از دانشجویان و دیگر هموطنان مقیم اوکراین، با توقفی کوتاه در ایروان عازم میهن عزیزمان شدند.

سفیر ایران افزود: انجام پروازهای دیگر به منظور بازگشت هموطنان در حال برنامه‌ریزی است.

در پی شیوع ویروس کرونا جمعی از دانشجویان و ایرانیان مقیم اوکراین خواستار بازگشت به کشور بودند و در این مدت سفارت ایران در کی‌یف رایزنی‌هایی را با مقامات و دستگاه‌های ذیربط اوکراینی برای بازگرداندن آنها به ایران صورت داد.

در پی رایزنی‌هایی که در این مدت صورت گرفت و از جمله پس از ملاقات سفیر جمهوری اسلامی ایران با معاون وزیر خارجه اوکراین در نخستین روز سال ۱۳۹۹ و موافقت این وزارتخانه با انتقال اتباع ۲ کشور و توافق حاصله مقرر شد یک پرواز در روز جمعه هشتم فروردین ماه اقدام به انتقال متقاضیان بازگشت به ایران کند ولی دولت اوکراین به دلایل نامعلوم و در ساعات پایانی مهلت باز بودن فضای این کشور از صدور مجوز مربوطه خودداری کرد.

در این مدت رایزنی‌ها ادامه یافت و سفارت ایران نیز در اطلاعیه‌هایی اعلام کرد که برقراری پرواز ویژه برای بازگشت اتباع ۲ کشور را با جدیت در دستورکار قرار داده است.

سفارت ایران در اوکراین در همین خصوص پیش از این اعلام کرد که موضوع برقراری پرواز به منظور بازگرداندن اتباع ایرانی در دست بررسی است و طبق آخرین اطلاعات، انجام پرواز غیرمستقیم از مسیر ایروان (ارمنستان) پیگیری می‌شود و چنانچه مانعی ایجاد نشود، این پرواز در روز ۱۰ می (۲۱ اردیبهشت) برقرار می‌شود.(اینجا بخوانید)

لازم به ذکر است در پی شیوع ویروس کرونا تعدادی از هموطنان ایرانی مقیم و دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در برخی کشورها از جمله کشورهای اروپایی خواستار بازگشت به کشور بودند که در این زمینه و با تلاش‌های صورت گرفته پروازهایی برقرار و اتباع ایرانی به کشور منتقل شدند. در همین خصوص تعدادی از اتباع ایرانی از ایتالیا و اسپانیا و چند کشور دیگر به ایران بازگشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068863

وب گردی

وب گردی