مورچه‌های چوب دارای مغز با حافظه نامتقارن هستند

مورچه‌های چوب دارای حافظه‌های کوتاه و طولانی‌مدت در سمت‌های مختلف مغز خود هستند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات جدید نشان می دهد که مورچه های چوب قواعد تقارن را زیر پا می گذارند و به نظر می رسد که یک طرف از مغز آن ها مربوط به حافظه های کوتاه مدت و دیگری طولانی مدت است.

این امر به عنوان neural lateralisation شناخته شده و به نظر می رسد با شکل گیری خاطرات در حیوانات ارتباط تنگاتنگی دارد. به عنوان مثال، در مغز انسان حافظه مکانی و پردازش موسیقی عمدتاً به سمت راست محدود می شود در حالی که زبان بیشتر در سمت چپ است، اگرچه ارتباطات و متقاطع زیادی بین آن ها وجود دارد.

دانشمندان اعلام کردند که این نخستین نمایش از شکل گیری حافظه بصری جانبی در یک حشره است.

روزگاری، دانشمندان واقعاً تصور می کردند ما تنها گونه ای هستیم که در مغز خود دارای دو طبقه نیمکره مجزا هستیم که هر یک مخصوص عملکردها و رفتارهای مختلف هستند. اکنون مشخص شده که عدم تقارن عملکرد مغز در بین مهره داران گسترده است و این ممکن است برای بی مهرگان نیز وجود داشته باشد.

تحقیقات اخیر در مورد زنبورها خاطرات آنها از رایحه نشان می دهد که این موجودات عملکردهایی را به سمت چپ یا راست مغزشان اختصاص می‌دهند.

به نظر می رسد در مورد مورچه‌ها الگویی وجود دارد که باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد و اینکه چرا مغزهای نامتقارن مانند انسان به نظر بسیار سودمند است.

بدون دانستن اطلاعات بیشتر در مورد سلسله حشرات، به سختی می توان گفت که تقارن حافظه به طور مستقل در مورچه ها و زنبورهای اجتماعی تحول یافته است.

داشتن دو نیمکره مجزا ممکن است اطلاعات متناقض را کاهش داده و یا به وجود افزونگی در مغز کمک کند که این ممکن است به ویژه برای آن‌هایی که داری سر کوچکتر و نیازمند صرفه جویی در انرژی و مکان هستند، مهم باشد.

همچنین ممکن است که حفظ خاطرات طولانی مدت، امکان ایجاد شکل گیری خاطرات کوتاه مدت جدید را فراهم کند و این در موارد بیشتری وجود دارد که دانشمندان هنوز آنها را کشف نکرده اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068872

وب گردی

وب گردی